MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
Etyleeniglykolilla ja propyleeniglykolilla on refraktometrissä kummallakin omat mitta-asteikot. Jos näitä aineita sekoittaa keskenään, ei refraktometri anna lainkaan luettavissa olevaa arvoa.
Jos moottorista valutettu jäähdytysneste jättää astian pohjalle ruskean kerroksen, on nesteen ruosteenestoaineiden teho ehtinyt lakata.
- Jäähdytysjärjestelmää täytettäessä sinne ei koskaan kaadeta raakaa glykolia, vaan sekoitus tehdään valmiiksi ja seos kaadetaan järjestelmään. Muutoin oikean sekoitussuhteen varmistaminen on vaikeaa. Järjestelmän sisällä sekoittuminen tapahtuu hitaasti ja on suuri vaara, että jonnekin kohti jää lähes puhdasta vettä.
- Kahden periaatteessa keskenään sopimattoman nesteen sekoitus ei todennäköisesti aiheuta silmin havaittavaa reaktioita. Nesteen moottoria suojaavat ominaisuudet saattavat kuitenkin kadota, jonka jälkeen neste vastaa vanhentunutta jäähdytysnestettä.
- Japanilaisten ja amerikkalaisten autovalmistajien jäähdytysneste ensiasennuksessa on usein sovitettu toimimaan alkuperämaassa tyypillisen pehmeän ja happaman veden kanssa. Niiden lisäaineet eivät sovi optimaalisesti kovan veden kanssa, eivätkä ne siten torju kattilakiveä.
- Jos moottoriin täytyy yllättäen lisätä nestettä, mutta moottorissa olevan nesteen tyypistä ei ole tietoa, on turvallisinta lisätä vain puhtainta saatavilla olevaa vettä ja tyhjentää järjestelmä moottorin sammuttamisen jälkeen, jos kone jää pakkaseen. Järjestelmä on joka tapauksessa tyhjennettävä, jos sinne lisää väärää nestettä.