Takaisin töihin

MB-trac 1500 vm. -85

31.5.2018 / Koneviesti 08/2018

MB-trac 1500 vm. -85

MB-trac on Unimog-maastokuorma-autojen tekniikkaa hyödyntävä traktorimallisto, joka on suunniteltu sekä pelto- että maatalouskäyttöön. Mercedes-Benz lopetti traktoreiden valmistuksen v. 1991, mutta Tracit ovat silti suosittuja työ- ja harrastekoneita varsinkin saksankielisillä alueilla.




Lisämateriaali

MB-trac -traktoreiden valmistusmäärät melko pieniä

MB Tracia valmistettiin vajaan kahdenkymmenen vuoden aikana tarkkaan ottaen 41385 kpl. Valmistusmäärä on yllättävän pieni, kun muistetaan, että Suomessa myytiin 70-80 luvulla noin 10 000 traktoria vuodessa. Saksan vuosimyynti oli tuohon aikaan 30 000 traktorin luokkaa, josta noin 5 % oli traktoriksi rekisteröityjä MB-trac ja Unimog-malleja.

Valmistusmäärien kannalta parhaat ajat olivat 70-luvun loppu ja 80-luvun alku, jolloin Mersun markkinaosuus oli yli 125 hevosvoimaisten nelivetotraktoreiden luokassa noin 50 %. 

Keskiarvoilla laskien Trac-traktoreita valmistettiin vain reilut 2000 kappaletta vuodessa, mikä on vähän. Samojen osien käyttö Unimogin ja eri kuorma-automallien kanssa laski valmistuskustannuksia.

 

Loppu koitti kuitenkin

MB-tracin valmistuksen loppuminen oli monen tekijän summa. Jatkaminen olisi vaatinut malliston uusimista ja moottoritehojen nostoa reilusti yli 200 hevosvoiman luokkaan. Samalla traktorin rengaskokoa olisi jouduttu jälleen kasvattamaa, jolloin voimansiirron momentit ja akselikuormat olisivat nousseet niin korkeiksi, että maastokuorma-autojen akseleiden käyttö olisi tuskin onnistunut. Akselistojen ja vaihteistojen ostaminen olisi nostanut kustannukset niin korkeiksi, että valmistuksen tappio olisi vain kasvanut.

Mersulla viritteli yhteistyötä KHD-konsernin kanssa, joka valmisti Deutz-traktoreiden lisäksi Magirus-kuorma-autoja. Tavoitteena oli ilmeisesti vaihtaa traktorivalmistus kuorma-autoihin, jotka olisivat kasvattaneet Mersun mallivalikoimaa maansiirto-, palo- ja muissa erikoiskäyttöön tarkoitetuissa kuorma-autoissa.

Kylmän sodan loppuminen vähensi Unimogien markkinoita ratkaisevasti, mikä pisti valmistajan miettimää strategioitaan uusiksi. Unimogin valmistus jatkui kuitenkin. MB-tracin valmistuksen loppettamisen jälkeen Mersu panosti Unimogin maatalouskäyttöön aiempaa suuremmalla innolla.

MB-tracin valmistuksen loppuminen ei johtunut koneen maineesta. Se oli erittäin pidetty niiden asiakkaiden keskuudessa, joiden mielestä keskiohjaamollisen traktorin edut - ajomukavuus, monta kuormatilaa, tilava ohjaamo - voittivat sen haitat, kuten huonon takanäkyvyyden koneen lähelle.

Kuulin Mersun pahimman kilpailijan edustajilta Saksassa, että valmistuksen lopettaminen ei suinkaan johtanut Tracien alennusmyyntiin vaan päinvastoin: viimeiset koneet menivät kaupaksi todella nopeasti myyntipuheella: osta kun vielä saat!