Asbesti koneiden ja autojen korjaustöissä

1990-luvun alussa seisomaan jääneen Simcan jarrukengät on poistettu, mutta napaa ei pidä silti mennä puhaltamaan kuvan paineilmapistoolilla. Jarruosissa oleva pöly sisältää hyvin todennäköisesti asbestia.

Auto- ja koneteollisuudessa asbestia käytettiin laajalti sen lämmöneristävyyden ja kestävyyden vuoksi. Asbestia sekoitettiin usein jarruosiin, kytkinlevyjen kitkapintamateriaaleihin, tiivisteisiin, letkuihin ja polttomoottoreiden osiinkin. Asbesti löysi paikkansa usein myös lasikuiduista ja seosmuoveista. Tästä syystä varsinkin vanhempaa auto- tai konekalustoa korjaavien kannattaa ottaa asia huomioon.

KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Tilaa Koneviesti Digi edulliseen tarjoushintaan.
Tilaa Koneviesti Digi 8,90€/kk
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
Vai oletko jo tilaaja, mutta sinulla ei ole käyttäjätunnusta? Kaikkien 29.8.2019 mennessä käyttäjätunnuksensa aktivoineiden kesken arvotaan sähköpyörä (arvo noin 2 500 €). Lisätietoja: www.viestilehdet.fi/arvonta
KV PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa Koneviesti Digi
Kiinnostuitko aiheista?