Renkaat testissä - Pala vs Ripa

Rengasteeman 2-osassa perehdymme ripa- ja palarenkaiden eroihin erilaisissa tieolosuhteissa. Mitä liukkaampi keli, sitä paremmin palarengas erottui riparenkaasta.
PRT Testiradalla on mahdollista simuloida talviset liukkaat olosuhteet myös kesällä. Kun erikoisvalmisteinen basalttikivi kastellaan, pysyy sen kitkakerroin vakaasti arvossa 0,13 – jääliukkaana.
Testasimme renkaiden jarrutus- ja pito-ominaisuuksia PRT Testiradalla. Teeman ensimmäinen osio – ”Traktoriyhdistelmä liukkaalla” julkaistiin KV numerossa 14/2017. Testiradalla suoritimme jarrutuskokeet sekä ns. jääliukkaalla basaltilla (kitkakerroin 0,13) että lumista asfalttia vastaavalla erikoisbetonilla (kitkakerroin 0,3).
Haluatko jatkaa lukemista?
KVPLUS-artikkelit ovat vain tilaajille. Jos haluat jatkaa lukemista, tilaa Koneviesti Digi alla olevasta linkistä edulliseen tarjoushintaan. Saat käyttöösi kaikki Koneviestin digipalvelut sekä näköislehden.
Kokeile tarjoushintaan 8,90 €/kk Kirjaudu sisään
Vai oletko jo tilaaja, mutta sinulla ei ole käyttäjätunnusta?
Aktivoi tunnuksesi
Haluatko jatkaa lukemista?
KVPLUS-artikkelit ovat vain tilaajille. Jos haluat jatkaa lukemista, tilaa Koneviesti Digi alla olevasta linkistä edulliseen tarjoushintaan. Saat käyttöösi kaikki Koneviestin digipalvelut sekä näköislehden.
Kokeile tarjoushintaan 8,90 €/kk
Vai oletko jo tilaaja, mutta et ole aktivoinut lukuoikeutta?
Aktivoi lukuoikeus
Aiheeseen liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?