Ratemex-vesakkoleikkuri erillisellä moottorilla - Omin voimin

Piennarten niittoon käytetään erittäin värikästä kalustoa. Maanteillä näkee esim. tiehöylään tai monitoimikoneeseen asennettuja leikkuupäitä. Suomussalmen Kiinteistöhuolto on kehittänyt Ratemexin vesakkoleikkurin käytettäväksi erillisellä moottorilla.
Ratemex-vesakko- leikkurin ulottuvuus on noin kuusi metriä.

Kainuulainen Suomussalmen Kiinteistöhuolto Oy tarjoaa alallaan monipuolinen palveluntarjoaja. Talvella työllistävät mm. lumityöt ja suviaikaan piennarten niitto, joita yritys tekee esim. Destialle koko Suomussalmen alueella. Osa toimintaa ovat myös hydrauliikka- ja hitsauspalvelut sekä pienimuotoiset konepajatyöt.

Yritys hankki Ratemex Ajo 700T -vesakkoleikkurin käytettäväksi Volvo 70F -pyöräkuormaimessa. Toimitusjohtaja Tero Puranen kuitenkin halusi parantaa laitteen tehokkuutta ja käytettävyyttä. ”Aloimme ensimmäisen kesän jälkeen kehittää laitetta säästääksemme peruskonetta ja helpottaaksemme työskentelyä, sillä leikkuri rasitti koneen hydrauliikka. Esimerkiksi alamäkeen niittäminen oli hankalaa, sillä jarrun painaminen ja moottorinkierrosten laskeminen pudottivat myös leikkurin kierroksia”, Puranen analysoi.

Omalla moottorilla

Alkuperäisen Ratemex Ajo 700T:n ulottuvuus koneen keskilinjasta on reilut 7 metriä. Hydrauliikan minimivirtaukseksi suositellaan kaksipiirisenä 30 ja 90 litraan minuutissa – yksipiirisenä vastaavat lukemat ovat 90–120 litraa minuutissa. Paino on 940 kiloa. Leikkuri kiinnitettään peruskoneen työvälinekiinnikkeeseen. Vesakkoleikkureiden lisäksi Ratemex Oy valmistaa myös muita kiinteistöhuollon työlaitteita, kuten alusteriä, auroja ja hiekansirottimia.

Suomussalmen Kiinteistöhuollon kehittämässä versiossa voimanlähteenä toimii John Deeren 85 hevosvoimainen dieselmoottori. Poltto- ja hydrauliöljysäiliöiden sovittaminen oli eräs projektin vaikeimmista asioista, sillä kokonaispaketti täytyy pitää kompaktina. Huollettavuus on kuitenkin saatu säilytettyä hyvällä tasolla, esim. suodattimet ovat helposti vaihdettavissa.

Leikkurin puomia ohjataan Ratemexin omalla ohjaussauvalla, jälkiasennetulle moottorille on ohjaamossa oma hallintakonsolinsa. Vaikka kyseessä on vasta prototyyppi, niin kaikki tarvittavat turvalaitteet on jo asennettu ja toiminnassa. Turvallisuutta parantaa myös ohjaamon oikean puoleisten ikkunoiden ulkopuolelle asennetut pleksilasit, jotka suojaavat kuljettajaa mahdollisilta lentäviltä kiviltä ja muilta ikäviltä yllätyksiltä.

Myös pienempiin peruskoneisiin

Laitteen tarkka paino ei ollut jutunteko hetkellä vielä tiedossa, mutta yrityksen edustajat arvelivat kokonaispainon olevan alle 1 000 kiloa. Peruskoneena käytetyn Volvo 70F:n työpaino on hieman alle 13 tonnia, mutta Puranen arvelee, että pienempikin kone voisi tulla kysymykseen.

”Lisävakautta voidaan saavuttaa asentamalla lisäpainoja leikkurin pohjaan vasemmalle puolelle. Ratamexillä on myös pienempi Ajo 400 -leikkuri, johon voisi asentaa pienempitehoisen moottorin, mikä mahdollistaisi käytön myös selvästi pienemmissä peruskoneissa”.

Esittelytilaisuudessa laitteeseen oli kiinnitetty heinikon ja ohuen vesakon leikkuuseen tarkoitettu teräpää, mutta Ratemexiin voidaan asentaa myös järemmälle pusikolle soveltuvat raivauspäät. ”Laite on mitoitettu siten, että teho riittää myös rajummille raivauspäille. Tuottoa saadaan helposti säädettyä ruuvia kääntämällä. Tällä hetkellä kierrosnopeus on 1 380 kierrosminuuttia – tarvittaessa lisätehoa niittoon saadaan nostamalla nopeutta hieman. Työskenneltäessä kuljettaja voi keskittyä täysin puomin käyttämiseen, sillä terä pyörii aina vakionopeudella”, Puranen kertoo.

Suunnittelua yhteistoimin

Omalla voimanlähteellä toimivan Ratemexin suunnittelu- ja toteutusprosessi kesti noin neljä kuukautta ja toteutettiin yhteisvoimin. Jarkko Heikura vastasi sähkötöistä, Martti Heikkinen hydrauliikasta ja Hannu Tolonen hitsauksesta. Kokonaisuus on kuitenkin pohdittu läheisessä yhteistyössä.

Vaikka omalla moottorilla toimiva leikkuri suunniteltiinkin alun perin omaan tarpeeseen, niin myös kaupallista yhteistyötä on suunniteltu. ”Ratemexin edustaja tutustui laitteeseemme ja oli erittäin kiinnostunut ratkaisusta. Yhteistyömalli voisi olla sellainen, että Ratemex markkinoisi laitetta ja toimittaisi meille peruspuomit, joihin varustelisimme moottorit. Kokonaisprojekti on kuitenkin vielä alkuvaiheissa, joten toimintamalli tarkentuu myöhemmin. Esimerkiksi tarkka hinta ei ole vielä tiedossa”, Puranen kaavailee.

Urakoitsijoiden kaupallisiin tuotteisiin tekemät parannukset ja ideat jäävät yleensä pienen piirin tietoon, eikä valmistajat välttämättä saa edes tietää kentällä tapahtuneesta kehitystyöstä. Onkin harvinaista, että omasta tarpeesta syntyneen ideoinnin perusteella syntyy näinkin valmis tuote – etenkin jos tämä poikii vielä yhteistyötä alkuperäisen valmistajan kanssa.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?