Puutavarakuormaimen kääntösylinterien vaihtaminen - Sylinterivuoto kuriin

Pienten puutavarakuormainten kääntösylinterit kestävät pitkään, mutta eivät nekään ikuisia ole. Kuormaimen elinkaareen voi olettaa osuvan suurin piirtein yhden korjauskerran. Koska yksi merkittävä syy vaihtotarpeeseen on koteloon päässyt vesi, esitämme myös korjausehdotuksen.
Suomusjärveläinen Jarmo Villmanin Hakki 3467 -metsäperävaunu on tämän artikkelin esimerkkikohde. Vaunu on valmistunut vuonna 2004. Nokka Oy:n valmistamia kuormaimia markkinoitiin aikaisemmin Hakki-tuotenimellä, mikä oli varsinaisesti K-maatalouden käyttämä nimi edustamilleen metsätyökoneille. Nykyisin Nokka Oy:n valmistamat traktorikäyttöiset metsäkuormain- ja metsäperävaunuyhdistelmät ovat K-maatalouden edustuksessa Nokka-nimellä.

Kuormaimen kääntölaitteen sylinterivuoto ilmenee tavallisesti öljyn alkaessa valua nosturin jalan ja laakerin välistä. Tässä vaiheessa rungossa oleva kääntölaitteen pesä voi olla täyttynyt hydrauliöljyllä.

Kääntösylinterien tiivisteet saattavat vikaantua vanhuuttaan, mutta tavallinen syy vikaan on kääntösylintereihin päässyt vesi. Näin tapahtuu varsin helposti, jos kuormainta varastoidaan pelkän taivaan alla.

Ruoste syntyy sylinterien sisäpäihin. Mäntä ei yleensä tule aivan loppuun saakka, sillä normaalityöskentelyssä kuormainta ei tarvitse kääntää ääriasentoon traktorin hytin kohdalle. Kun lopulta niin kuitenkin tehdään, repii sylinteriputkessa oleva ruoste männän tiivisteen rikki.

Sylinteriputkien uusiminen ei ole suuri työ, eikä välttämättä edes kovin kallis operaatio. Tässä tapauksessa selvittiin pyöreästi viiden ja puolensadan euron varaosilla ja tämä hinta sisältää arvonlisäveron. n

Kuvassa Patu-nosturiin nopeasti asennettu kumilevy. Tässä tapauksessa onnistuneesta pikakorjauksesta tuli pysyvä. Kumilevy ja sen taakse kertyvä kääntölaakerin voitelurasva muodostavat yhdessä elastisen tiivisteen, joka estää veden pääsyn kääntölaitteeseen.

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?