Muuli 1530 YL -lavettiperävaunu - Helppo lastata

Juncar toi markkinoille uuden kokonaispainoltaan 825 kg olevan jarruttoman lavettivaunun aiemmin tänä vuonna. Ensivilkaisulla tavalliselta kevytperävaunulta näyttävällä uutuudella on ässä hihassaan – varsinkin lastauksen helppouden osalta.
Avattavat laidat mahdollistavat vaunun kuormaamisen myös sivusta trukkipiikeillä. Vaunu sopii hyvin suhteellisen kevyiden, mutta käsin lastattavaksi liian raskaiden tavaroiden kuljetuksessa.

Kokeilussa ollutta uutuusvaunua myydään sekä Juncar- että Muuli-nimisenä. Kokeilimme tasapohjaista lavettivaunua monipuolisesti erilaisen tavaran kuljetuksessa.

Kevytperävaunuja koskeva lainsäädäntö muuttui 12.12.2012. Uusien säädösten mukaisten vaunujen kokonaismassaksi merkitään nyt 825 kg entisen 750 kg:n sijaan. 75 kilon lisäys kokonaismassassa johtuu siitä, että vaunun aisapaino on erotettu vaunun kytkentämassasta. Näin ollen vaunun pyörien alle asetetut vaa’at saavat näyttää 750 kg:n lukemaa ja auton vetokoukulle saa vielä kohdistua 75 kg:n edestä painoa.

Lavettimallin laidat

Muulin rakenne perustuu jarrullisissa lavettivaunuissa jo kauan käytettyyn rakenteeseen. Lavan pohja on tasainen, alumiinilaidat lukitaan lavan kulmissa oleviin kulmatolppiin. Kun kulmatolpat ja laidat poistetaan, saadaan vaunusta kokonaan laidaton. Kukin kulmatolppa on kiinnitetty lavarunkoon kahdella sormiruuvilla.

Lavarungossa on neljä poikittaista ja kaksi pitkittäistä palkkia, jousitus on toteutettu lehtijousin ja iskunvaimentimin.

Kokeilussa ollut vaunu oli varustettu alumiiniprofiilista valmistetuilla laidoilla, mutta saatavilla on myös edullisempi teräslaitainen malli. Vaunun lavan mitat ovat 150 x 325 cm, joten kooltaan esimerkiksi 120 x 260 cm kokoinen kipsilevy mahtuu lavalle, ja nipun voi nostaa rautakaupan pihassa trukilla suoraan lavalle.

Vaunun omamassa on 255 kg, joten kantavuutta jää 495 kg, jonka lisäksi sallitaan vetoauton määrittämä, enintään 75 kg:n aisapaino.

Sivulle avautuva kätevä kuomu

Koska vaunun yksi perusajatuksista on mahdollistaa lastaus esimerkiksi trukilla tai etukuormaimella, on kuomun avauduttava sivulle. Perinteisen etureunasta avautuvan kuomun alle lastaaminen kun olisi liian hankalaa.

Kuomun saranamekanismit on kiinnitetty vaunun oikean puolen kulmatolppiin. Saranan lisäksi mekanismiin kuuluu kaasujouset, jotka pitävät avatun kuomun avattuna voimakkaassakin tuulessa. Kuomun avautumista rajoittaa kaksi liinaa, jotka on kiinnitetty lavan keskikohdassa oleviin sidontalenkkeihin.

Kuomu avautuu noin 70 asteen kulmaan, mikä mahdollistaa esimerkiksi mönkijän tai ruohonleikkurin ajamisen kyytiin, kun taaempi rajoitinliina on poistettu tieltä.

Sivulle avautuva kuomu on äärimmäisen kätevä esimerkiksi työkaluja lastatessa. Kun sivulaita avataan, on vaikkapa sirkkeli helppo nostaa esteettä kyytiin.

Kääntöpuoli sivulle avautuvassa kuomussa on sen sulkeutuessa vaatima tila. Esimerkiksi traktorimönkijä mahtuu hyvin kuomun alle, mikäli kuomun vain saa suljettua. Mitä korkeampi kuorma on, sitä todennäköisemmin kuomu osuu sulkeutuessaan kuormaan.

Kippi helpottaa lastausta

Vaunu on varustettu kipillä, jonka nivelpiste sijaitsee akselin etupuolella. Kipin nostoa varten aisan ja lavarungon välissä on kippiruuvi. Kippiruuvin avulla lava saadaan pysymään ylhäällä, kun työkonetta ajetaan kyytiin.

Painavampien ajopelien kanssa ongelmat alkoivat, kun kuorman painopiste eteni akselin ohi ja paino siirtyi kippiruuvin varaan. Kun kokeiluvaunun kyytiin ajettiin noin 300 kg:n painoinen ruohonleikkuri, kippiruuvi väänsi lavarungon etuseinän ohuehkon teräslevyn mutkalle. Vapaan laskun mahdollistava järjestely toimisi tässä käyttötarkoituksessa paremmin. Valmistaja on kuitenkin vahvistanut rakennetta ja uusissa vaunuissa ongelmaa ei pitäisi esiintyä.

Mikäli kyytiin ajettavassa koneessa riittää maavaraa, voidaan kone ajaa kyytiin kippiä käyttämättä. Tässä apuna toimivat vaunun takakulmissa olevat tukijalat ja lisävarusteiset alumiiniset ajosillat. Tukijalkojen ansiosta vaunu ei nosta auton takapäätä. Alumiiniset ajosillat ovat jämäkät, mutta saattavat luiskahtaa tasaiselta lavan reunalta ja aiheuttaa vahingon. Tästä syystä esimerkiksi traktorimönkijää lastatessa on syytä käyttää nelivetoa, jotta sutiva takapyörä ei luiskauta ajosiltaa paikaltaan.

Tukijalat helpottavat myös vaunun pysäköintiä. Kun tukijalat lasketaan tiukasti maahan, pitävät ne vaunun paikallaan, kun vaunu irrotetaan vetokoukusta tukipyörää nostamalla. Tukijalkoihin tosin liittyy ns. integraatio-ongelma, sillä ylös nostetut tukijalat vaikeuttavat sekä kuomun että sivulaidan kippausta.

Tarkkana on oltava myös laitoja sulkiessa, sillä laidan profiilissa olevan pykälän sattuessa ”puskuun” kulmatolpan kanssa, lavalukon kieleke vääntyy, jos laita ei luiskahda koloonsa.

Mukava vedettävä

Lavan alla sijaitsevista renkaista johtuen lava on varsin korkealla. Ajaessa vaunun korkeamman painopisteen huomaa lähinnä tyhjänä vaunun lavan huojunnasta ja perinteistä kuomuperävaunua suuremmasta korkeudesta. Peilistä katsoessa renkaat kulkevat suoraan, mutta kori heiluu puolelta toiselle. Kuormattuna sivuttaisliike kuitenkin rauhoittuu ja vaunun lehtijouset tekevät menosta mukavaa.

Vaunua on helppo peruuttaa henkilöautollakin, sillä näkyvyys peileistä säilyy hyvänä kokonaisleveyden ollessa noin 160 cm.

Uutta ajattelua

Muuli 1530 YL -lavettivaunu on tervetullut uutuus kevytperävaunumarkkinoille, joilla uusien innovaatioiden esittelyitä tapahtuu harvakseltaan. Vaunu sopii hyvin tavaralle, joka on liian raskasta käsin lastattavaksi, mutta turhan kevyttä jarrullisella trailerilla kuljetettavaksi. Esimerkiksi kirvesmiehille vaunu sopisi rakennustelineiden ja työkalujen kuljettamiseen erinomaisten lastausominaisuuksiensa vuoksi.

Teräslaitaisen 1530 YL -vaunun suositushinta alkaa 1 685 eurosta ja alumiinilaidallisena verollinen hinta on 2 020 euroa. Kokeiluvaunussa oli lisäksi lisävarusteena kippiruuvi (88 euroa), 105 cm korkea Jaxal-kuomu (710 euroa) ja liinalaatikko (106 euroa).

Kiinnostuitko aiheista?