Moottorisahojen uudet teräketjut, Husqvarna X-Cut ja Oregon SpeedCut - Onko eroa?

Moottorisahojen teräketjuvalikoima lisääntyy, sillä sekä Oregonilta ja Husqvarna ovat tuoneet markkinoille uuden teräketjumallin. Luvassa on lisää tehoa – ainakin mainoslauseissa. Koneviesti päätti pikakokeilla, miten uutuudet pärjäävät edeltäjilleen ja pääkilpailijansa Stihlin ketjulle.
Moottorisahoihin tarkoitettujen ketjujen valikoima on laajentunut Oregonin ja Husqvarnan tuotua uudet ketjumallinsa markkinoille. Koneviesti pikakokeili, miten ne leikkaavat – ja miten markkinaveteraani Stihl pärjää niille.

Moottorisahojen teräketjumarkkinoilla kilpailu on kiristynyt, sillä Husqvarna tuonut omavalmisteisen X-Cut-ketjunsa markkinoille. Myös Husqvarnan ketjuja alihankintana valmistanut Oregon on kehittänyt uuden ketjumalliston, SpeedCut:n. Molemmat ovat saatavissa 0.325 jaolla ja 1,3 millin vetolenkkipaksuudella. Molemmat valmistajat ovat tuoneet myös uudet laippamallit näille ketjuille – Oregon kevyemmän, liimaamalla kootun version, Husqvarna jäykemmän ja parannetulla kärkipyörämallilla toteutetun.

Muut koot Oregonin ja Husqvarnan ketjuista on aikaisempaa mallistoa, toistaiseksi. Kolmas länsimainen merkkiketju itse ketjunsa valmistava on Stihl, joka myös tarjoaa kapeamman vetolenkkivahvuuden ketjun 0.325-mallistossaana. Vertailimme näitä kolmea ketjua keskenään, lisäksi mukaan otettiin Stihlin 1,5 millin vetolenkillinen ketju. Kaikki ketjutyypit olivat pyöreämuotoisella Semi-Chisel-leikkuuhampaalla, malli on yleisin moottorisahojen ketjutyyppi.

Uutta?

Uusien X-Cut- ja SpeedCut-teräketjujen osalta on tietenkin kysyttävä mitä uutta perinteiseen kouruhammasteräketjuun voidaan kehittää. Perusteellisen vastauksen saamiseksi tutkimme tarkasti ketjujen rakennetta. Asiaan kuuluivat myös tutustumiskäynnit sekä Stihlin että Husqvarnan tehtaisiin, jotka paljastivat lisää ketjun tekemisen saloja.

Leikkaavuuteen vaikuttaa muotoilun lisäksi leikkuuhampaan ulkopinnan kovakromaus. Kovakromaus muodostaa varsinaisen leikkaavan särmän – liian paksuna se vähentää leikkuutehoa, ohuena murtuu liian helposti. Leikkuuhampaan perusmetalli väistämättä kuluu, jolloin kovakromaus murtuu ja leikkaavasta osasta tulee tylppä – eli ketju tylsyy jo puun kuluttavasta vaikutuksestakin.

Stihlin ketjut ovat esijännitettyjä. Esijännitys tarkoittaa sitä, että valmis yksimittainen ketjuaihio pakotetaan kulkemaan kiristettynä hetkellisesti ja ketjun niitit hioutuvat omiin vetolenkin reikiinsä. Kun ketju asennetaan sahaan, se ei vaadi aivan heti uudelleenkiristystä. Husqvarna tekee omalle ketjulleen saman venytyksen. Tämän pikaisen kokeilun perusteella on todettava, että aikaisempiin kokemuksiin verrattuna eivät uutuusketjut veny läheskään yhtä paljon. Eli tässä suhteessa valmistajat ovat petranneet selvästi.

Varsinaiseen leikkuutehoon vaikuttavista asioista lähitutkiskelussa havaitsi selvästi, mitä uusissa ketjumalleissa on kehitetty eniten ‒– se on leikkuuhampaan alkuteroituksen muoto. Stihlin ja vanhempien Oregon/Husqvarna-ketjujen leikkuuhampaan alaosassa on pieni piikki, uutuuksissa sitä ei ole, vaan tilalla on loivasti kaartuva, jouhea leikkuupinta. SpeedCutin hammas on hurjan avaran muotoinen. Asiaa hahmotellessa pystyi havaitsemaan, että jos Stihlin ketjun ensiviilauksen tekee 5,5 millin viilalla, pääsee miltei samaan muotoon. Uutuusketjuissa leikkuuhampaan ja purupiikin välinen ero on selkeästi suurempi, jolloin leikkaantuva lastu pääsee helpommin pyörähtämään leikkuu-urassa. Miinus tästä ratkaisusta on leikkuuhampaan lyhyys, mikä tarkoittaa vähempiä viilauskertoja ja lyhyempää käyttöikää.

Kiekkoja irrottamaan

Uudet ketjut sisäänajettiin metsässä, parin järeän rungon käsittelyllä. Näin ketjun venyminen ei vaikuttaisi toimivuuteen nopeussahauksessa – löysän ketjun leikkuuhampaat eivät leikkaa valmistajan suunnittelemalla tavalla.

Kiekkotestiin varattiin tasavahva, 16 senttinen oksaton koivupölkky, josta sahattiin kymmenen kiekkoa mahdollisimman tasaisella, ketjun sallimalla painatuksella. Sahauksia tehtiin vähintään kahdesti, jotta tulos varmistuisi. Molemmat tulokset ovat oheisessa taulukossa. Tulosten perusteella oli todettava, että eivät mainospuheet ole aivan ilman perää, mitä tulee uusien ketjujen leikkuutehoon. X-Cut oli aavistuksen nopeampi kuin SpeedCut, mutta ero oli minimaalinen. Sahaustuntumaltaan SpeedCut oli äreä, hieman vikuri pidäteltäväkin. Se ja X-Cut olivat myös karsinnassa tarkasti käsiteltäviä, muutoin terä saattoi vuolla palan rungon pinnasta. Aikaisemmissa sahakokeiluissa Stihlin äreäksi todettu ketju on jopa helpompi käsitellä. Eikä se hävinnyt kiekkotestissäkään, vaan pärjäsi hyvin uutuuksille. X-Cut oli tuntumaltaan hyvä, sen leikkuutehon hallinta oli helppoa. Osasyy lienee oheisissa leikkuukuvissa näkyvissä: puru liikkuu sahausurassa eri tavoin kuin muilla.

Vanhempi Husqvarna/Oregon sen sijaan hävisi selvästi. Paksumpilenkkinen Stihl-verrokkiketju leikkasi lähes yhtä hyvin. Stihlin ketjujen ero kertoi hyvin, että ohuemman ketjun minimaaliselta tuntuva leveysero vaikuttaa melko paljon leikkuutehoon – jos nyt katkaisukohtaista 0,2 sekunnin eroa sitten käytännössä havaitsee.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?