Makita DUC303 -akkuketjusaha - Väkevä akkusaha

Akkutekniikan kehitys on kovassa vauhdissa. Pienkoneissa akkukäyttöiset laitteet syrjäyttävät kovaa vauhtia polttomoottori- ja verkkovirtalaitteita. Ketjusahojen pienemmässä kokoluokassa polttomoottorikäyttöiset sahat ovat jo armoa anomassa, kuten uusi Makitan akkusahamallinkin kokeilu osoittaa.
Makita toi tänä keväänä markkinoille uuden akkusahamallin, DUC303:n. Se toimii Makitan yleismallin 18-volttisilla akuilla. Koneviesti otti selvää, miten uutuus puree puuhun.

Makita on panostanut vahvasti omaan 18 voltin jännitteen yleisakkuun perustuvaan laitevalikoimaan. Lähes kaikki mahdolliset ja mahdottomaltakin tuntuvat sähkötyökalut löytyvät mallistosta – erikoisimpana esimerkiksi tuulettuva työtakki. Eri akkumalleja on kaikkiaan kuusi: 1,5-6 ampeeritunnin kapasiteetillä. Latauslaitteita on myös useita malleja.

Nyt suuri osa Makitan 18 V valikoimaa on myös hiiliharjattomilla moottoreilla (BL) varustettuja laitteita. Hiiliharjattomuudesta johtuen on akkujen käyttöaika yhdellä latauksella parantunut. Osa laitteista on kaksiakkuisia, jolloin ne toimivat 36 voltin jännitteellä. Kaksiakkuiseen BL-sarjaan kuuluu myös kokeilun uutuusmalli, DUC303-akkusaha.

Käteensopiva ja tasapainoinen

Ensikosketus sahaan oli hyvin kiinnostusta herättävä. DUC303 on nimittäin hyvin matala ja solakka, mikä tekee sahasta kevyesti käänneltävän. Kahvaväli on myös riittävän suuri, jotta 14-tuuman laipallakin sahan liikuttelu on tarkkaa. Takakahvan muotoilu on yksi parhaista mitä akkusahoissa on vastaan tullut – jos sahaa pitää käsissään silmät kiinni, ei eroa polttomoottorisahaan havaitse.

Myös sahan paino yllättää: öljysäiliö täynnä painoksi punnittiin 5,3 kiloa, varustettuna 14” laipalla ja 1,1 millin vetolenkin sisältäneellä kokeiluvarustuksella. Saha on vain hieman painavampi tällä varustuksella, kuin Koneviestin puunhoitosahojen vertailussa mukana ollut T-kahvainen, lyhyempilaippainen ja 4,7 kiloinen DUC302. DUC303:kin toimitetaan vakiona lyhyemmällä 12 laipalla. Pidempi laippa kuitenkin puolustaa paikkaansa, sillä usein akkusahojen käyttökohteissa on ulottumasta selkeää hyötyä. Esimerkiksi hirsien veistossa ja kehikon aukkojen leikkuussa tarvitaan ulottumaa ja riittävän pitkää laipan suoraa osaa.

Sahan varustelu on riittävä. Terän saa kiristettyä ja laipan irti ilman työkaluja. Teräketjuöljyn määrä on säädettävissä.

Tehoa mukavasti

Leikkuutehon osalta DUC303 antoi vahvan kuvan itsestään. Kiekkotestissä sahalla irtosi 16 sentin jäisestä koivusta kymmenen kiekkoa ajassa 35 sekuntia. Se on kova suoritus, vastaavan tuloksen ovat yleensä saaneet 35-kuutoiset harrastajakäytön polttomoottorisahat! Leikkuuteholtaan saha on jopa tehokkaampi kuin Husqvarnan ja Stihlin vastaavat sahamallit, mutta ero T-kahvaiseen DUC302-malliin on huima. Husqvarna T536LiXP leikkasi 18 sentin pölkystä kiekot 50 sekunnissa, Stihl MSA 160 T 75 sekunnissa ja Makita DUC302 kulutti peräti 97 sekuntia. Laskennallisesti DUC303 olisi selviytynyt samasta urakasta 45 sekunnissa, lisäksi on huomioitava jäisen puun kovempi vastus.

Erot leikkuunopeudesta syntyvät pääosin ketjunopeudesta, DUC303 on Husqvarnan tavoin ilmoitettu saavuttavan 20 m/s -ketjunopeuden – se on kilpailukykyinen arvo myös polttomoottorisahoihin verrattaessa.

Kohtuullisen riittoisat akut

Kolikon toinen puoli hyvälle leikkuuteholle on akkujen latauksen riittävyys. Kaksi täyteen ladattua 5 Ah:n akkua riittivät 70 kiekon leikkuuseen, kun leikkuu tapahtui jatkuvina katkontoina. 69. kiekon kohdalla DUC303 akkujen liian nopean purkaantumisen estävä järjestelmä sammutti sahan. Viimeinen kiekko irtosi pienen huokaushetken jälkeen, sitten oli lataus edessä. Stihl MSA 160 irrotti yhdellä 6 Ah akullisella peräti 167 kiekkoa paksummasta pölkystä. Kahta akkuparia käyttäen työskentelyaikaa latausten välissä jää 45 minuuttia, siinä ajassa akut latautuvat pikalaturilla.

Tilapäiskäyttöön maastossa

Maastossa sahan kapasiteetti riitti hyvin kevätalven viileydessä 15-metrisen kuusen karsintaan ja katkontaan kolmemetrisiksi rangoiksi. Sen jälkeen oli akkujen virrasta käytetty 2/3. Vähemmän karsintaa vaativilla lehtipuilla ja lämpimämmillä keleillä akku riitti pidempään.

Akkusahojen kapasiteettia kuusella vähentää yksi akkusahojen heikkous polttomoottorisahoihin nähden. Se on massavoiman puute. Niin kauan, kun käyttö on katkaisu-tauko-katkaisu -tyyppistä, akut riittävät pidempään. Mutta jos vaikkapa karsittavana on tiheässä pieniä oksia, on sahojen kierrokset pidettävä turhaan korkeina – kun kaasuliipasimesta irrottaa otteen, ketju pysähtyy lähes välittömästi. Polttomoottorisahoissa ketju pyörii vapaalla pidempään, kytkinrummun toimiessa vauhtipyöränä, jolloin kiihdytykset tapahtuvat vauhdissa olevalla ketjulla. Massavoiman puute hankaloittaa muutoinkin akkusahojen käyttöä siinäkin mielessä, että ketjun on päästävä pyörimään vapaasti ennen leikkuun aloitusta. Kytkimen tarttumisesta muodostuvan nykäisyn puuttuminen aiheuttaa ylirasituksen estojärjestelmän kytkeytymisen, eikä ketju lähde liikkeelle. Maastossa pienen risun nojaaminen ketjuun riitti. Maastossa myös 1,1 millin vetolenkkivahvuuden ketju on turhan kovilla.

Vain yksi miinus käytettävyydessä

Moottorisahamaisesta takakahvasta johtuen sahan käsiteltävyys todettiin hyväksi, eri asennoissa sahaaminen onnistuu luontevasti. Kaikki testaajat ilmoittivat selkeäksi miinukseksi virtakytkimen ja varsinkin ja sen jäykkyyden. Sahan järjestelmä kytkee sahan virrattomaksi varsin nopeasti ja virta on joka kerta kuitattava uudelleen päälle. Tämä on turvallisuuden vuoksi tärkeä ominaisuus, ettei vahinkosahauksia tapahdu. Mutta Makitan virtakytkinratkaisu on turhan jäykkä, sekä työrukkaset kädessä hankalasti löytyvä ilman erillistä vilkaisua.

Pihaan ja raksalle

Makita DUC303 todettiin hyväksi esimerkiksi siitä, miten paljon akkutoimiset laiteet ovat kehittyneet. Se tarjoaa kunnon leikkuutehon ja hyvät käyttöominaisuudet, käy lähes äänettömästi ja on heti käyttövalmiina. Makitan 18 voltin akkukoneita käyttävä kirvesmies pärjää samoilla akuilla kuin porakoneen ja muiden työkoneiden kanssa. DUC303 on saatavissa myös Z-versiona, eli ilman akkuja ja latauslaitetta. Kyseisen perusvarusteisen runkoversion hinta liikkuu verollisena 400 euron tienoilla. Kahdella 5 Ah akulla ja kahden akun laturilla paketin hinnaksi muodostuu 600 euroa. Lisäakut maksavat 120 euroa kappale, eli kokeilun varustelun hinnaksi muodostuu näin 850 euroa. Hinnaltaan Makitan uutuus on kilpailukykyinen vastaavan leikkuutehon sahoissa.

Testaus: Tommi Hakala, Pertti Kiviniemi, Joni Packalen

 

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?