Lynx 69 Yeti 900 ACE - Umpihangen kulkija

Yeti 69 on suhteellisen helppo ajettava umpihangessa.

Lynx Yeti 69 on jo melko iäkäs malli, ja uudistukset ovat maltillisia. Kokeilussa ollut malli oli varustettu 90 hv:n kolmesylinterisellä Rotax 900 ACE -ruiskumoottorilla. Uutta tälle kaudelle oli sähköinen kaasuvipu sekä liukkaampaa materiaalia oleva keulan pohjamuovi. Yeti on muuten tekniikaltaan entisellään. Etujousituksena on LTS-tolppakeula, ja telastossa on PPS 6900-A -jousitus, vaimentimien malli on edessä MC ja takana HPG 25. Telamatto on 60 senttiä leveä ja 396 senttiä pitkä, telaharja on 32-millinen. Kelkka on yksipaikkainen. Lisävarusteena on kuitenkin saatavana matkustajan istuin.

Yeti on sarjassaan viimeinen mohikaani, muilla valmistajilla ei ole enää tarjolla 60 sentin telamatolla varustettuja kelkkoja. Lynxillä kyseinen malli on perinteinen. Aikaisemmat mallit olivat melkoisia jyriä, jotka kyllä vetivät, mutta kääntymiseen tarvittiin huomattavan iso tila, eikä ajo-ominaisuuksista ole paljon kehuja kuulunut. Nykyinen 69-malli ei eroa kapeammasta mallista kuin ajo-ominaisuuksien ja telatunnelin leveyden osalta – jalkoja on pidettävä leveämmällä.

Nykyinen Yeti 69 kääntyy erinomaisesti sekä reitillä että metsässä. Reittiajossakin kelkalla pärjää kohtalaisesti. LTS-tolppajousitus ei kuitenkaan yllä tukivarsijousitteisten tasolle, ja etujousitus pohjaa helposti. Telaston PPS-jousitus toimii erinomaisesti ja tasoittaa myös etupään toimintaa. Umpihangessa 69 on omimmassa elementissään. Pulkkamainen keula pitää kelkan pinnalla, vaikka sukset eivät pulverissa kantaisikaan. Tolppajousitus ei haraa vastaan, eikä kerää lunta kelkan eteen, kuten kolmiotukivarsijousituksessa helposti käy kostealla kelillä. Leveästä kelkasta paljastui myös yllättävä ominaisuus: hyväkuntoisella reitillä, jossa oli 10 senttiä uutta pehmeää lunta, pystyi ajamaan mutkan läpi sivuluisussa ilman jarrun käyttöä.

Selvin ero sisarmerkki Skandiciin oli parempi umpihankikantavuus. Syykin on selvä: 10 senttiä lisää leveyttä tekee 0,39 m2 lisää kantopintaa. Lisääntynyt kantopinta puolestaan heikentää vetopitoa. Osansa vetopitoon vaikuttaa tietysti myös 6 milliä matalampi maton harja, joka on Lynxissä 32 milliä. Käyttöä hieman hankaloittaa takerteleva vaihteensiirto, jonka käyttöön yksikään kuljettaja ei ehtinyt kolmessa päivässä tottua. Mikäli voimansiirrossa jää hiukankaan veto päälle, vipu ei liiku, mutta pienellä annoksella kaasua lukitus aukeaa. Tilanne on hankala, jos joutuu käännöksessä sahaamaan edestakaisin.

Ajoasento on hyvä, tosin pienikokoiselle kuljettajalle leveä telatunneli voi tuntua hankalalta. Leveämpi tunneli tietää myös tilavampaa tavaratilaa, joten kelkalla pystyy kuljettamaan mukavasti tavaraa ilma erillistä rekeä. Yeti on hyvä valinta kantavuutta vaativiin tehtäviin.

Kiitämme & moitimme

+ Kantavuus umpihangella

+ Erinomaisesti toimiva variaattori

+ Melutaso

- Leveä telatunneli

- Takerteleva vaihteensiirto

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?