JCB Fastrac 8000 -sarja - Nopeaan ajoon

JCB esitteli ensimmäisen Fastrac-mallinsa 25 vuotta sitten. Juhlavuoden kunniaksi malliston lippulaiva, 8000-sarja uudistui.
JCB Fastrac 8330 on 8000 sarjan tehokkaampi malli. Maksimitehoa Agco Powerin 8,4-litraisesta moottorista irtoaa 348 hevosvoimaa. Takarengaskoko on kasvanut 42 tuumaan, mikä parantaa olennaisesti tehokkaan traktorin vetopitoa muokkaustöissä.

Englantilainen JCB oli yksi nopeiden traktoreiden pioneereista. Kilpailijoista poiketen JCB:n suunnittelussa lähdettiin alusta asti liikkeelle täysjousitetusta maataloustraktorista. Uuteen 8000-sarjaan kuuluu kaksi mallia, Fastracit 8290 ja 8330.

8000-sarja on suunnattu erityisesti maatalouskäyttöön ja pelto-olosuhteisiin, sillä 4000-sarjan rengaskoko on nelipyöräohjauksesta johtuen tehoonsa nähden varsin vaatimaton.

Euroopan Unionin alueella tapahtui merkittäviä lainsäädännöllisiä uudistuksia vuoden 2016 alussa, kun niin sanotut nopeat traktorit lisättiin lakikirjoihin. JCB on ensimmäinen valmistaja, joka tuo markkinoille traktorin, jonka huippunopeus on 70 km/h. 8000-sarja kilpailee erityisesti esimerkiksi Fendtin ja Deutz-Fahrin 60 km/h mallien kanssa, jotka on tähän saakka tyypitetty Saksan kansallisten määräysten kautta.

Fastracin perusrakenne on pysynyt samankaltaisena alusta saakka. Moottori, voimansiirto ja ohjaamo kiinnitetään suoraan runkoon ja jäykät akselit ovat jousitettuja. Yleensä voimansiirto taka-akseleineen on osa runkoa, mutta Fastracissa nostolaite kiinnittyy taka-akseliin. Rakenteen avulla voidaan eliminoida takajousituksen vaikutus esimerkiksi kyntötöissä, kun akselissa kiinni oleva nostolaite ei heilahtele jousituksen tahtiin.

4000-sarjasta poiketen 8000-sarjassa ei ole aktiivista jousitusta, joka tasaisi traktorin jousituksen avulla muuttunutta kuormaa. 8000-sarjan etujousitus perustuu kierrejousiin ja iskunvaimentimiin. Takana käytetään kuitenkin hydropneumaattisia iskunvaimentimia, joiden avulla takajousituksen asento säilyy, vaikka nostolaitteisiin kytketään painava työkone.

8000-sarjaan ei myöskään ole tarjolla 4000-sarjassa olevaa nelipyöräohjausta. Syy löytynee aiempaa suuremmista takarenkaista, joiden kääntymisen vaatima tila pakottaisi kaventamaan traktorin runkoa reilulla kädellä.

Kaksi turboa, kolme välijäähdytintä

8000-sarjan tehokkaampi versio, malli 8330 on tähän saakka tehokkain JCB:n valmistama traktori. Edellisessä 8000-sarjassa käytettiin vielä Cumminsin moottoria, mutta nyt toimittaja on vaihtunut Agco Poweriin. Molempien mallien 8,4-litraiset moottorit on varustettu kahdella turboahtimella ja peräti kolmella välijäähdyttimellä.

Sekä teho- että vääntölukemat ovat kasvaneet ja uudet moottorit täyttävät luonnollisesti myös tason 4 päästövaatimukset. Normaalista maataloustraktorin rakenteesta poiketen JCB:n insinööreillä on ollut mahdollisuus mahduttaa SCR-katalysaattori ja jäännösammoniakin hapetuskatalysaattori ohjaamon alle traktorin oikealle puolelle. Tästä syystä myös pakoputki on voitu tuoda ohjaamon B-pilarin vierelle, missä se on kuljettajan näkymättömissä.

Ahtimet on kytketty moottorissa sarjaan. Pienempi ahdin toimii pääasiassa matalilla kierroksilla pyrkien tarjoamaan parhaan mahdollisen kaasuun vastaavuuden. Suurempi ahdin nostaa paineita hitaammin, mutta varmistaa riittävän ahtopaineen myös suurilla ilmamäärillä, eli korkeammilla moottorin kierrosluvuilla.

Portaaton voimansiirto

4000-sarjan tavoin myös 8000-sarjan ainut voimansiirtovaihtoehtovaihtoehto on portaaton V-Tronic. 8000-sarjan voimansiirto on tyyppiä ML260, eli järeämpi kuin 4000-sarjassa. Voimansiirto on Fendtin valmistama, sillä JCB ei ole nähnyt tarvetta kehittää Fastraciin omaa voimansiirtoa – sen paremmin kuin moottoriakaan, vaikka yrityksellä on myös omaa valmistusta molemmilla saroilla.

Vaikka vaihteisto on mekaanisesti yhtenevä Fendtin 900-sarjan kanssa, käyttöliittymät poikkeavat toisistaan. JCB:n ajovipua liikutetaan sivusuunnassa, kun ajonopeutta halutaan muuttaa vipuajossa.

Vaihteiston hallintaa voidaan sopeuttaa eri ajotilanteisiin eri ajotiloilla. Ajotila voidaan valita automaattisen, manuaalisen ja powershift-tilan väliltä. Powershift-asetus lienee suunniteltu Amerikan markkinoita varten, sillä tässä ajotilassa portaatonta voimansiirtoa ohjataan siten, että se muistuttaa käytökseltään perinteisiä pikavaihdelaatikoita.

Ajotilojen lisäksi kuljettaja voi valita, haluaako hän automatiikan asettavan etusijalle tehon, polttoainetalouden, voiman ulosoton nopeuden vai ajonopeuden.

Kuljettajaa avustaa automatiikan lisäksi tutkaan perustuva aktiivinen pitoavustin. Avustin tarkkailee raskaissa töissä traktorin etenemisnopeutta nopeustutkalla ja vertaa todellista etenemisnopeutta pyöränopeuteen sekä tarkkailee myös työhydrauliikan käyttöä. Pyörien luiston lisääntyessä automatiikka vähentää moottorin vääntömomenttia, eli käytännössä toimii henkilöautoista tutun luistoneston tavoin.

Nelipyörälevyjarrut mahdollistavat traktoriin yhden pätevän varusteen toteuttamisen. Portaattomista voimansiirroista tuttu pysäytystoiminto nousee uudelle tasolle, kun voimansiirron lisäksi traktorin pysäytykseen voidaan käyttää myös jarruja. Traktori pysyy jyrkässäkin ylämäessä tukevasti paikoillaan, kun jarrupalat puristuvat levyihin. Liikkeellelähtö tapahtuu jouhevasti, kun jarrut vapautetaan vasta, kun veto on päällä.

Muotoilussa palattu juurille

Traktorin muotoilussa on palattu lähemmäs alkuperäistä konseptia. Kuljettaja istuu jälleen lähes traktorin keskipisteessä, kun edellismalli muistutti muotoilultaan enemmän perinteistä pyörätraktoria, jossa kuljettajan istuin sijaitsee taka-akselin luona.

Kuljettajaan kohdistuvat iskut pienenevät sitä enemmän, mitä kauempana akseleista kuljettaja istuu. Koska ohjaamoa on siirretty eteenpäin, voidaan traktorin takarungon päälle tarvittaessa asentaa esimerkiksi kasvinsuojeluruisku, siemen- tai apulantasäiliö tai vaikkapa joutsenkaulamallin perävaunun vetokita. Mikäli takasilta on vapaana, voidaan sinne laittaa myös lisävarusteinen lisäpaino.

Vanhaan 8000-sarjaan verrattuna ulkoasu on lähentynyt 4000-sarjaa. Esimerkiksi konepeiton ulkopuolelle edellisessä mallissa sijoitetut ajovalot on integroitu maskiin, mikä parantaa näkyvyyttä konepeiton sivuilla.

Uusi ohjaamo

Koska ohjaamo sijaitsee akseleiden välissä, siitä voidaan tehdä leveämpi kuin takapyörien välissä sijaitsevasta ohjaamosta. Ohjaamossa onkin reilusti sivuttaistilaa keskimääräisen traktorin ohjaamoon verrattuna. Muun muassa apukuljettajan istuin on tavallista käyttökelpoisempi, sillä tilaa riittää normaalia paremmin.

Kuljettajan istuinta voidaan kääntää 50 astetta oikealle ja 20 astetta vasemmalle.

Ohjaamosta on hyvä näkyvyys, tosin perinteiseen traktoriin tottunut huomaa ohjaamon sijoittelusta johtuvan huonomman näkyvyyden nostolaitteelle. Sen sijaan etunäkyvyys on mainio leveästä ja alas asti ulottuvasta etulasista johtuen. Myös traktorin sivuille on mahdollista nähdä ovien lasien läpi.

Työvalojen määrä riippuu varustuksesta, lisävarusteiset valot mukaan lukien saatavilla on 18 kappaletta led-työvaloja.

Nelipyöräjarrut ja hydrauliohjaus

Nopea traktori vaatii tehokkaat jarrut. Tästä syystä JCB on käyttänyt kuivia levyjarruja jokaisessa pyörässä vuodesta 1991 alkaen, eli Fastracin syntymästä saakka.

8000-sarjan jarrut ovat aina lukkiutumattomat ja jokaisessa pyörässä on kaksimäntäiset jarrusatulat. Pahimpiin paikkoihin ajaessa kuljettajan on syytä varoa varsinkin etupyörien jarruputkia, jotka sijaitsevat otollisesti akselin etupuolella.

Nopeiden traktoreiden ohjaukselle asetetut vaatimukset ovat hyvin tiukat turvamääräyksistä johtuen. JCB on ensimmäinen valmistaja, joka on kehittänyt täysin hydraulisesti toimivan ohjausjärjestelmän nopeisiin traktoreihin.

Kaksipiirisen järjestelmän ydin on uusi ohjausventtiili, joka tarkkailee jatkuvasti molempien piirien painetta ja öljyn virtauksia. Vikatilanteessa vikaantunut piiri voidaan sulkea välittömästi ja ohjausta jatketaan ehjällä piirillä.

Bonuksena kaksipiirinen järjestelmä mahdollistaa pikaohjauksen toteuttamisen ilman lisäkustannuksia. Kun toinen piiri suljetaan, ohjauspyörän kierrokset putoavat laidasta laitaan neljästä kahteen. Pikaohjaus kytkeytyy automaattisesti pois käytöstä nopeuden ylittäessä 10 km/h.

Ohjausta voidaan täydentää automaattiohjausjärjestelmällä, joka on lisävaruste. Tässäkin tapauksessa JCB on päättänyt käyttää markkinoilla olevia jo valmiita järjestelmiä ja Fastracin automaattiohjaus on yhteensopiva Trimblen ja John Deeren järjestelmien kanssa. Automaattiohjauksen ohella myös JCB:n LiveLink-telematiikkajärjestelmä on tarjolla lisävarusteena.

Lisää rengasvaihtoehtoja

8000-sarjan vakiorenkaat ovat BKT:n valmistamat ja kokoa 540/65R38 edessä ja 710/70R38 takana. Lisävarusteena on saatavilla myös 42-tuumaiset takarenkaat. Aikaisemmin Fastraciin soveltuvia renkaita valmisti vain Michelin ja Trelleborg, mutta nyt myös BKT tarjoaa vaaditut kantavuus- ja nopeusluokat täyttäviä renkaita.

Vetotehon kannalta merkittävin parannus on tapahtunut takarengaskoossa – edellisen 8000-sarjan suurimmat takarenkaat olivat 38-tuumaiset. Muutosta tarvittiin, sillä kilpailijat ovat viime vuosina esitelleet 42-tuumaisia renkaita huomattavasti pienempitehoisiinkin traktoreihin.

Nopeiden edelläkävijä

Vaikka uusien traktoriluokkien myötä kilpailevien merkkien esittelemät 60 km/h traktorit lisääntynevät lähitulevaisuudessa, voidaan JCB Fastracia kutsua edelleen hyvällä omallatunnolla nopeiden traktoreiden edelläkävijäksi. Täysjousitus on selvä kilpailuvaltti nopeista traktoreista puhuttaessa.

Fastracin tuotantomäärät ovat alan yleisiin valmistusmääriin verrattuna suhteellisen pieniä. JCB:n tehtaalta valmistuu vuosittain noin 1 000 kappaletta Fastraceja. Suurin syy suhteellisen pienille valmistusmäärille lienee hinta, sillä verottomanakin yli 200 000 euron hintaiselle traktorille on oltava paljon käyttöä, jotta investointi maksaa itsensä takaisin.

Paljon tieajoa ajavalle Fastrac on edelleen oikea valinta, sillä jousitus ja nelipyöräjarrut tarjoavat sekä hyvän ajomukavuuden että turvallisuuden. Uuden mallin kasvanut rengaskoko parantanee Fastracin kilpailuasetelmia myös puhtaassa maatalouskäytössä.

Kuvat: Tapio Vesterinen, valmistaja

Kiinnostuitko aiheista?