Irus Deltrak 2.5 kauko-ohjattava rinneleikkuri - Rinteiden erikoiskone

Rinteiden ja karheikkojen leikkaaminen tuottaa viheralueiden hoitajille paljon käsityötä trimmerillä. Tätä työtaakkaa helpottamaan Helsingin kaupungin liikelaitos Stara osti saksalaisen Iruksen kauko-ohjattavan rinneleikkurin. Kone on yllättänyt positiivisesti tehokkuudellaan.
Irus on tehokas, mutta kompaktin kokoinen laite. Kumiteloissa on pulttikiinniteiset metallikuvioinnit. Lisävarusteena teloihin saa vielä piikit pidon maksimoimiseksi. Staran koneessa oli lisävarusteinen suojakehikko moottorin ympärillä.

Irus Motorgeräte GmbH on saksalainen monitoimikoneita valmistava yritys, jolla kerrotaan olevan yli 85 vuoden kokemus maisemanhoitourakoinnista. Tuotteina ovat perässä käveltävät niin sanotut sarvitraktorit ja kauko-ohjattavat rinneleikkurit. Rinneleikkureita on viisi eri mallia. Isoimmat on varustettu dieselmoottorilla ja pienemmät bensiinimoottorilla. Yksi malleista on varustettu telojen sijasta pyörillä ja sopii näin herkille nurmialustoille. Suomessa Iruksen kauko-ohjattavia työkoneita myy Wihurin teknisen kaupan ympäristönhoitokonemyynti.

Tuotepäällikkö Antti Artimo kertoo, että Iruksen koneita on myyty Suomessa nyt noin vuoden ajan ja niitä on käytössä 3 kappaletta.

Helsingin kaupungilla on ollut pidempään käytössä Spiderin nelipyöräisistä kauko-ohjattavia leikkureita, mutta uusi Irus on erityyppinen tuttavuus kelaleikkureineen ja teloineen. Rinneleikkuri oli ollut jutuntekohetkellä Helsingin kaupungilla käytössä vasta noin kuukauden verran, joten sen ominaisuuksia ja rajoja vasta opeteltiin. Leikkurin kykyjä oli kuitenkin ehditty testaamaan esimerkiksi hyvin jyrkillä rinteillä sekä vanhojen ja paksujen ruusupensaiden murskauksessa, jotka saatiin hävitettyä koneella helposti.

Dieseliä tankkiin

Deltrakin moottorina on Kubotan kolmisylinterinen turboahdettu 38 hevosvoiman dieselmoottori. Kaikki toiminnot ovat hydraulisia ja kauko-ohjattavia. Ulkopuolisen hydrauliikan tuotto on koneessa 60 l/min. Moottoriyksikkö pääsee kääntymään sivurinteessä ajettaessa painovoiman vaikutuksesta pystysuoraan, sillä se on nivelletty painopisteensä yläpuolelta telastoon. Etunostolaite on kiinnitetty telastoon ja kääntyy sen mukana.

Polttoainetankki ei ole kovin suuri, se riittää kuitenkin vajaan päivän työskentelyyn eli noin 5 tunniksi. Koneessa on varotoiminto tankin tyhjentymisen varalle: polttoaineen loppuessa kone antaa töötillä muutaman kerran äänimerkin ja lopulta sammuttaa itsensä.

Kuvaushetkellä saatiin toiminnasta esimerkki. Jo tasaisella tuli ensimmäinen äänimerkki vajaasta tankista, mutta jatkoimme ajoa. Kun kone kallistui sivurinteessä enemmän, laski polttoineen pinta varoitusjärjestelmän mielestä liian alas, jolloin kone antoi uudelleen äänimerkkejä ja sammui lopulta. Uudelleenkäynnistys onnistui vasta, kun tankkiin lisäsi menovettä.

Öljyn voimalla

Telaston veto hoituu hydraulisesti vetomoottoreilla. Raideleveys on säädettävissä mekaanisesti välillä 1 100–1 250 mm. Kauko-ohjaimesta pystyy säätämään maksiminopeuden, jolla kone kulkee, kun ajovipu on työnnettynä täysin eteen. Lisäksi ohjaimessa on peilaustoiminto, jolla kääntymissuunnan saa käännettyä, kun koneella ajaa kohti itseä.

Maksimi leikkuunopeus on 10 kilometriä tunnissa, joten kevyessä heinässä koneella saa äkkiä valmista. Tätä vauhtia ei käyttäjä kuitenkaan jaksa pitkään kävellä koneen perässä.

Kauko-ohjaimen kantamaksi luvataan noin 300 metriä, mutta pääosin työskentely tapahtuu koneen perässä tai vierellä kävellen, jotta näköyhteys leikuulaitteeseen säilyy hyvänä. Avoimilla paikoilla kuljettaja pystyy kuitenkin säästämään jalkojaan ja voi ohjata konetta kauempaa.

Leikkuulaite toimii hydraulimoottorilla, joka pyörittää kolmen kiilahihnan välityksellä terärumpua. Straran koneessa oli y-terillä varustettu kelaleikkuri, jonka työnjälki on siistiä pitkässäkin heinikossa. Koneen eteen kiinnitettäviä työlaitteita on saatavissa monipuolisesti, kantojyrsimistä lumilinkoihin. Työhydrauliikan liitäntöjä on koneen edessä vakiona yksi pari.

Sivurinteessä ajettaessa toisen puolen vetomoottori on mahdollista saada vetämään voimakkaammin, kuin toisen puolen. Kun alarinteen puolen tela vetää voimakkaammin kuin ylärinteen, kulkee kone suoraan ilman, että sitä on koko ajan ohjattava ylärinteeseen päin. Telojen keskinäisen vetovoiman säätöön on portaaton nuppi kauko-ohjaimessa.

Luukkuja riittää

Koneen säännölliset huoltotoimenpiteet on tehty melko helpoiksi. Huoltokohteet eivät kuitenkaan paljastu yhden luukun takaa, vaan esimerkiksi moottorin ympärillä on neljä luukkua ja keulan jäähdyttimien päällä yksi kansi. Luukut on kuitenkin helppo avata kumilenksut irrottamalla. Öljytikku on helposti nähtävillä, mutta melko ahtaassa paikassa.

Jäähdyttimien puhdistaminen on helppoa, sillä esimerkiksi hydrauliikan jäähdyttimet saadaan lukitus avaamalla käännettyä eroon toisistaan, jolloin niiden välistä pääsee puhaltamaan. Likaantumista vähentää myös moottorin ja hydrauliikan jäähdyttimien automaattinen puhdistustoiminto, joka muuttaa sähköisten flektien pyörimissuuntaa.

Nopea oppia

Kuljettaja Mika Suursalmi kertoo koneen olevan tehokkuudessa omaa luokkansa. ”Esimerkiksi Marjaniemen tulvavallien niitossa meni kolmelta ihmiseltä kaksi päivää, tällä koneella leikkaa koko alueen noin kuudessa tunnissa”, Suursalmi selittää. Trimmerityöskentelyä kone ei kuitenkaan kokonaan syrjäytä, sillä puiden ja pensaiden sekä erilaisten tolppien ympärykset täytyy kuitenkin käydä viimeistelemässä käsityönä, sillä koneella ei pysty täydellisesti niiden ympärystää leikkaamaan.

Suursalmella ei ollut aiempaa kokemusta radio-ohjattavista työkoneista, mutta Iruksen hallinta on kuulemma helppoa ja työskentelyn perusteet on ollut nopea oppia. ”Jyrkkien rinteiden leikkuussa loppuu uudelta kuskilta ensin kantti kesken, ennen kuin koneen ominaisuudet. Jyrkimmillä rinteillä on jo vaikea kävellä”, Suursalmi kertoo. Valmistaja sallii koneella 50 asteen sivukallistuksessa ajon.

Kone on toiminut hyvin. Ainoastaan käynnistys saattaa ottaa välillä hiukan aikaa, sillä kauko-ohjaimen ja koneen parittaminen työskentelyn aluksi vaati laitteiden käynnistämisen ja nappien painamisen oikeassa järjestyksessä. Jos vahingossa erehtyy, joutuu aloittamaan uudelleen.

Hiljaista työskentelyä

Moottorin ääni on varsin hiljainen ja erityisesti leikkuupää on hiljainen käynniltään. Puistoissa tapahtuvassa työskentelyssä kone ei siis aiheuta merkittävää haittaa ympäristölle. Satunnaisia melupiikkejä saattaa kuitenkin tulla, jos leikkuulaite osuu heinän seassa oleviin ylimääräisiin esineisiin. Esimerkiksi kuvauspaikalla Helsingin Mellunmäessä ruohon seasta löytyi pakoon pinkovien jänöjussien ja myyrien lisäksi betonisia työmaa-aidan jalkoja, kiviä ja puunpätkiä. Kovat kappaleet aiheuttavat luonnollisesti ryminää leikkuulaitteessa. Vaurioiden estämiseksi kone on varustettu turvajärjestelmällä, joka tunnistaa hydrauliikan kautta äkillisen voimantarpeen muutoksen ja pysäyttää leikkurin.

Maavaraa koneessa ei ole liikaa, mikä on seurausta mahdollisimman matalasta painopisteestä. Esimerkiksi edellisellä kohteella Suursalmi kertoi jääneensä koneella kiinni heinikon seassa piileksineen hiekkakasan päälle. Kone painaa niin paljon, että käsivoimin sitä ei irti saa. Myös pehmeissä paikoissa saattaa tulla ongelmia, jos telat uppoavat enemmän. Pääsääntöisesti maavara kuitenkin riittää.

Koneen omapaino on noin 820 kilogrammaa ja kun päälle lasketaan leikkuulaite joka painaa 136 kg, yhteispaino on lähemmäksi tonnin. Kone on niin iso, että kuljettaminen käy helpoiten perävaunulla tai pienellä kuorma-autolla, kuten Staralla tehdään. Kiinnisitomista helpottavat tukevat sidontalenkit koneen telastojen sivuilla.

Tämäntyyppisten koneiden yleistymistä haittaa hinta, sillä Deltrakin verottomaksi hinnaksi kerrotaan ison perheauton verran, noin 50 000 euroa. Bensiinikäyttöiset Evotrak ja Quatrak mallit ovat hieman halvempia. Koneiden soisi silti yleistyvän, sillä rinteiden leikuu käsityönä on kehoa rasittavaa ja hidasta. Tehokkuudessa tällainen pienikin leikkuri korvaa monen ihmisen työpanoksen.

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?