Husqvarna 572XP ja 565 -moottorisahat - Lisää voimaa ja käytettävyyttä

Husqvarna on viimeisten vuosien aikana uudistanut 500-sarjan ammattilaissahamallistoaan. Viimeisin uudistus koskee 70-kuutioisten sahojen mallisarjaa: 372XP saa väistyä uusien 572XP- ja 565-mallien edeltä. Rajuun käyttöön tarkoitettujen uusien sahojen kohdalla pääpaino on ollut käytettävyyden ja luotettavuuden maksimoinnissa.
Uudistuksessa vasemmanpuoleinen 372XP korvaantuu oikeanpuoleisella, 4,3 kW tehoisella 572XP:llä. Keskimmäinen saha on uusi malli 565 – joka on matalavireisempi 3,7 kW malli 572XP:stä.

Moottorisahojen käytön osalta ovat järeän kokoluokan sahamallit maailman mittakaavassa tärkeässä asemassa. Pienempien sahamallien käyttö on metsätöiden koneellistumisen vuoksi vähentynyt. Valmistajille erittäin globaalit markkinat tietyille sahamalleille ovat haastavia – samaa sahaa voidaan myydä aavikon laidalle, tai kovien pakkasten alueille pohjoisella pallonpuoliskolla.

Uusien 70-kuutioisten sahojen malliston kehitystyö onkin ollut Husqvarnalle suuri projekti. Sahoja on testattu kaikkiaan kuudella mantereella, ja kokeilujaksot ovat olleet pitkiä. ”Tämä projekti on ollut kaikkien aikojen laajin ja vaativin Husqvarnan tuotteiden osalta”, totesi asian yrityksen maailmanlaajuisen tuotekehityksen päällikkö Gent Simmons.

Uusi runko ja lisää jämeryyttä

Edeltävä malli, eli 372XP, on vielä perinteisellä Husqvarnan runkoratkaisulla. Aikaisemmissa 500-sarjan sahoissa on esitelty epäsymmetrisempi moottorirunko, joka on nyt myös 572XP:ssä. Sen lisäksi on sahan takakahvan rungon pää moottorin alla muutettu kapeammaksi. Ratkaisulla on saavutettu entistä avoimempi purukopan alapuolinen alue. Osa kampikammion alaosastakin on suoraan näkyvissä. Nyt pitkänkin laipan leikkaamalle purulle on riittävästi tilaa, eikä puru imeydy purukotelon sisälle.

Yllättäen uusi saha on 0,2 kiloa edeltäjäänsä painavampi. Sahan luotettavuus on ollut keventämistä tärkeämmässä roolissa. Kriittiset osat ovat saaneet lisää materiaalia ja toisaalla on osia myös kevennetty (moottorirunko on peräti 0,2 kiloa kevyempi). Esimerkiksi kampiakseli on vahvempi ja sen laakerointi samoin. Myös äänenvaimenninta on tukevoitettu, jotta se kestää paremmin kuljetuksen ja käytön aikaisia iskuja. Pakokaasujen suuntaus on muutettu leveämmäksi, jotta kuumissa olosuhteissa ei syntyisi pistemäisen kuumuuden aiheuttamia tulipaloja. Keventyneitä osia ovat pienempi vauhtipyörä, virtayksikkö ja purukotelo.

Voimaa laajasti

Moottorin teho on noussut 372XP:n 4,1:stä 4,3 kW:iin. 572XP:n rinnalla esiteltiin sen sisarmalli, hieman matalaviritteisempi 3,7-kilowattinen 565, joka on suunnattu alueille, joissa tehon sijasta vaaditaan pidempää käyttöikää. Sahaa ei ole saatavana kahvalämmittimillä varustettuna.

Moottorin tehon lisäksi käytettävissä oleva kierrosalue on laajentunut. 572XP antaa yli 4 kW tehon kierrosalueella 9 000–12 000 k-min. Jopa järeämpi 576XP jää tässä vertailussa selkeästi uutuudelle, sen ja matalaviritteisen 565:n käyttöalue loppuu reilun 10 000 kierroksen kohdalle. Laaja käyttöalue helpottaa sahan käyttöä pitkillä laipoilla sahattaessa, pieni kierrosluvun aleneminen ei hyydytä sahaa.

Husqvarnan laskelmien mukaan 30 prosentin käyttöalueen laajennus parantaa helpomman käytettävyyden myötä leikkuutehoa 12 prosenttia. Kevyempi ja pienempikehäinen vauhtipyörä on parantanut myös kierrosherkkyyttä, samalla se vähentää sahan kääntelyä vastustavia hyrrävoimia.

572XP:n yhteydessä saadaan myös uudistettu versio AutoTune-moottorinohjausjärjestelmästä. ”Uuden järjestelmän tehokkaampi prosessori reagoi 10 kertaa nopeammin säätötarpeisiin, eli automaattinen reagointi erilaisiin ulkoisten tekijöiden muutoksiin on parantunut. Säätöalue on myös jaettu useampaan osaan – näin järjestelmä saadaan säätymään myös keskikierrosalueella, ei vain korkeilla kierrosalueilla. Myöhemmin järjestelmä tulee muihinkin sahamalleihin”, totesi tuotekehityspäällikkö Arne Isaksson.

Moottorin jäähdytys suunniteltiin tietokonesimuloinnilla ja sen myötä moottorin jäähdytysteho on parantunut peräti 20 prosenttia. Osa jäähdytystehon paranemisesta on uuden AutoTunen ansiota, moottorin maksimikierrosten tarkalla säädöllä järjestelmä pystyy estämään liiallisen kampikammion täytöksen ja sitä myöden liiallisen puristussuhteen nousun. Toinen yksityiskohta on ilmanpuhdistajalle saapuvan ilman lämpötilan laskeminen, eli moottori saa nyt viileämpää ilmaa.

Uusi ketjukoko

Uuden sahamallin kehitystyön yhteydessä suunniteltiin myös uusin Husqvarnan X-Cut-teräketjumalli. 3/8-tuuman jaon korkeaprofiilinen ketjumalli sai tyyppinumerokseen C85. Se on teräväkulmainen, maksimaalisen leikkuutehon mahdollistava ketjutyyppi. Ketjun myynti alkaa hieman myöhemmin kuin 572XP, jonka vakiovarustukseen ketjumalli tulee kuulumaan. C85-ketjun erottaa kullanvärisestä liitoslenkistä. Tämä yksityiskohta on käytännön tarpeesta syntynyt, nyt ketjun teroituksen alkukohta erottuu heikommassakin valaistuksessa.

Täyttää kaikki tunnetut päästömääräykset

Koska uudet 572XP ja 565 on suunniteltu käytettäviksi ympäri maapalloa, AutoTune-järjestelmällä sahat täyttävät kaikki tunnetut moottorisahojen päästömääräykset. Eli erillisiä versioita ei tehdä markkina-aluekohtaisesti – myös toimivuus heikompilaatuisilla polttoaineilla on huomioitu. Uutuuksien saapuminen myyntiin eri alueille tapahtuu portaittain, pohjoismaihin uutuudet rantautuvat alkuvuodesta 2018.

Kommentti

Kolmijakoiset markkinat

Husqvarna kertoo, että globaalit moottorisahamarkkinat jakautuvat heidän osallaan kolmeen yhtä tärkeään segmenttiin. Yksi osa ovat lukumääräisesti paljon myytävät kevyet harrastajasahat, toinen osa ovat sitten 50-kuutioiset ammattisahat. Kolmas, yhtä suuresti merkitsevä osa on nyt esiteltyjen 70-kuutioisten sahojen osuus. Näiden kolmen alueen väliin sijoittuvat välimallit ovat täydentäviä tuotteita.

Tommi Hakala

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?