Ford Ranger Super Cab Limited 3,2 - Väkivahva veturi

Kilpailu avolava-autojen markkinoilla kiristyy uusien tulokkaiden myötä. Tämä pitää autovalmistajat hereillä ja päivityksiä tuleekin totuttua tiheämpää tahtia. Nyt myös Ford on tuonut vuonna 2011 julkaistuun viidennen sukupolven Rangeriin päivityksen.
Ford on päivittänyt 2011 esitellyn Rangerin. Keula ja ajovalot ilmentävät uutta muhkeampaa olemusta. Uudistuksia on tullut myös konepeiton alle ja ohjaamoon. Ford on ensimmäinen lava-auto, joka on saanut viisi tähteä Euro NCAP -kolaritestissä.

Ford Ranger uudistui merkittävästi vuonna 2011. Sillä Ford saavutti Euroopassa markkinajohtajan aseman 23,6 % siivulla. Suomessa Ranger oli vuonna 2015 kolmanneksi myydyin avolavapakettiauto. Viime kesän aikana Ford nousi hetkeksi myydyimmäksi avolava-autoksi Suomessa. Muuten avolava-autojen kysyntä on lievässä laskuvireessä, vaikka pakettiautokauppa yleisesti on noin 17 % kasvussa. Avolava-autojen osuus pakettiautojen kokonaismarkkinoista on reilu 10 %, joten kokonaismyynti tullee asettumaan reilun 1 300 kappaleen paikkeille.

”Uusi Ranger on tuonut selkeästi lisäkysyntää verrattuna viime vuoteen. Odotamme sekä Rangerin myynnin positiivisen kehityksen jatkuvan että koko avolavamarkkinan piristymistä,” viestintäpäällikkö Juuso Asp Oy Ford Ab:ltä kertoo.

Merkittävimmiksi Ranger-asiakasryhmiksi Asp mainitsee erityisesti maa-, ja metsätalousyrittäjät, kiinteistönhuolto- sekä rakennusliikkeet, jotka tarvitsevat käyttöönsä vahvaa vetoautoa. Myös kunnat ja kaupungit ovat merkittävä asiakasryhmä.

Mallisto on päivittynyt polttoainetaloudellisuutta parantavilla uudistuksilla. Tarjolle tulee myös uusia turvallisuuteen ja käytettävyyteen liittyviä apuvälineitä. – Ja toki, myös ulkonäköön ja muotoiluun tulee uutta ilmettä. Näillä eväillä Ford lähtee taistelemaan asemistaan yhä kilpailluillemmille avolava-autojen markkinoille.

Tehoja ja taloudellisuutta

Voimanlähteinä käytetään edelleen 2,2-litraista nelisylinteristä tai 3,2-litraista viisisylintyristä rivimoottoria. Molemmissa on muuttuvageometrinen turbo. Polttoaineenkulutuksen säästö on haettu uusilla vaihteiston välityssuhteilla, sähkötoimisella ohjaustehostimella ja Start-Stop-järjestelmällä. Perävälitykset sekä automaattivaihteisto pysyy entisellään. Parhaimillaan luvataan jopa 17 % alempaa polttoaineenkulutusta.

Pienemässä 2,2-litraisessa tehoa on tullut 8 kW ja vääntöä 10 Nm lisää. 3,2-litraisessa teho- ja vääntölukemat ovat entisellään (147 kW/ 470 Nm). Moottorien päivitys Euro-6-tasolle alkoi kesäkuussa, ja uuden päästötason moottorit saatiin Suomeen toimitettaviin malleihin syyskuusta alkaen. Euro-6-moottori on teknisiltä arvoiltaan sama kuin Euro-5, mutta lisänä on Ad- Blue-järjestelmä.

Kohti henkilöautomaisuutta

Hyötyajoneuvot ovat kautta linjan ottaneet huimia askelia kohden henkilöautomaisuutta. Niin myös Ranger, jonka vakio- ja lisävarusteet avustimissa ja turvapuolella ovat jo todella kattavat. Nyt voi valita kaistavahdin ja kaistanpitoavustimen, aktiivisen vakionopeudensäätimen turvavälihälyyttimellä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän, parkkitutkan eteen ja taakse sekä peruutuskameran. Alamäkihidastin, mäkilähtöapu ja perävaunun halintajärjestelmä sekä kaatumisenesto kuuluvat vakiovarusteisiin.

Jykevää näköä

Myös ulkonäköä on päivitetty. Muhkea keula on muotoiltu uusiksi ja ajovalot ovat uudet. Näkyvyys ulospäin on juuri massiivisen keulan ja suurten sivupeilien takia hiukan vajavainen. Sisällä mittaristo on uusittu ja värillisiä tietonäyttöjä on Limited-tasosta eteenpäin kaksi kappaletta. Materiaaleja on päivitetty ja muotoilua uusittu.

Istuin on mukava ja riittävän tukeva. Säätövaraa on reilusti. Ohjauspylväässä on ainoastaan korkeussäätö. Syvyyssäätö uupuu, joten ajoasennosta ei kaikille saa aivan optimaalista.

Kaksipaikkaisessa Super Cabissa on takana kaappariovet, mikä tekee takatilan käytöstä tavarankuljetuksessa on huomattavan helppoa. 2015 mallissa olleet lavan ulkopuoliset sidontalenkit ovat nyt poistuneet. Vakiovarustukseen kuuluvat sidontalenkit ovat hiukan heppoisen oloisia ja sijoitettu hankalasti lavan sivuille. Limited-tasosta eteenpäin vakiovarusteena on C-kiskoihin perustuva kuormansidontajärjestelmä. Siirrettävät koukut puolestaan ovat epäkäytännöllisesti lavan yläreunassa. Kiinnityspisteitä saisi olla myös lavan tasossa, jotta tavarat saisi kunnolla kiristettyä paikoilleen.

Ranger-malliston huippu, Wildt- rak, erottuu yksilöllisellä metallinharmaalla värityksellä etusäleikössä, sivupeileissä, ovenkahvoissa ja lavan reunoissa. Lisäksi Wildtrak on personoitu suorakulmaisilla sumuvaloilla, lavakaarella, 18-tuuman kevytmetallivanteilla sekä logoteippauksella.

Vakaa ajettava

Rangerin alustaa on päivityksen myötä hienosäädetty. Lisäksi autoon on tullut sähkötoiminen (EPAS) ohjaustehostin. Tällä on haettu parempaa käsiteltävyyttä alhaisilla nopeuksilla. Suuremmilla nopeuksilla ohjaus on tarkempi ja tehostus muuttuu tarpeen mukaan nopeuden, ohjauspyörän asennon, kaarreajon sekä kiihdyttämisen ja hidastamisen perusteella. Perinteistä ohjaustehostimen pumppua ei ole, joten EPAS-tehostus alentaa polttoaineenkulutusta noin 3 % ja on myös hiljaisempi kuin perinteinen tehostin.

Maantiellä Ranger on vakaa ja tasainen etenijä. Ohjaus tarkka, mutta samalla riittävän jämäkkä. Auto ei seilaa puolelta toiselle. Sen sijaan pintakovuus ilmenee häiritsevänä nypytyksenä, jonka saa kuriin reippaalla lastilla. Tosin tyhjän lavan ja 2 400 kg nosturin yhdistelmä on nypytyksen kannalta jopa pahempi – kuin ajaisi ilman kärryä tyhjänä.

Kaupungissa ja ahtaissa pyörityksissä ohjaus toimii hyvin, mutta suuri koko aiheuttaa omat haasteensa.

Maastokelpoisuus on kelpo tasoa 28° lähestymiskulman 25° jättökulman ja 230 mm maavaran sekä 800 mm kahluusyvyyden sekä alennusvaihteiston ansiosta. Nyt lisävarustelistalta voi valita myös sähköisesti kytkettävän takatasauspyörästön lukon, ja samaan pakettiin tulee moottorin, jakovaihteiston ja polttoainetankin panssarit. Hintaa off-road-paketilla on 518–815 euroa mallista riippuen.

Oiva veturi

Koeajoissa keskityimme lähinnä perävaunun vetoon. Perään otettiin noin 2 400 kiloa painava Dino-Liftin henkilönosturi. Ja sen kanssa kurvaillessa 3,2-litraisen moottorin hyöty tulikin hyvin esiin. Nosturi tulee perässä mukisematta ja 80 km/h nopeutta pystyy ajamaan vaivatta 6-vaihteella, eikä isolla tiellä tarvitse pudottaa 5-vaihteelle kovin herkästi. Vääntö hoitaa homman. Moottoria ei tarvitse kierrättää merkittävästi yli 2 000 kierroksen pysyäkseen kärry perässä muun liikenteen rytmissä.

Riihimäkeläisellä Hämeen Vuokrakone Oy:llä on käytössä 2,2 litran moottorilla varustettu vuosimallin 2015 Ford Ranger. ”Kyllä tämä 3,2 litrainen jaksaa nosturia viedä ihan eri tavalla kuin 2,2 litrainen. Isomman koneen kanssa pystyy ajamaan lähes joka paikassa pykälää suuremmalla vaihteella. Moottoritieliikenteessä huomaa sen, että vauhdin pystyy pitämään tasaisempana, eikä vaihteiden kanssa tarvitse paljoa pelata,” Kari Aaltonen Hämeen Vuokrakone Oy:stä vertailee.

Hän suositteleekin, että mikäli raskaan kuorman vetoa on paljon, kannattaa silloin hankkia 3,2 litraisella moottorilla varustettu versio helpomman ajettavuuden ja ennen kaikkea paremman polttoainetaloudellisuuden takia. Ajotietokone antoi tasaisella maantiellä noin 10l/100 km kulutuslukeman.

Sen sijaan jos raskaan kuorman vetäminen on satunnaisempaa, 2,2 litraisen moottorin ominaisuudet riittävät vallan mainiosti. Hintaeroa 2,2 litraisen eduksi vastaavilla varusteilla tulee noin 3 000 euroa, joten käyttötarkoitus ja kokonaisukustannukset on syytä peilata tarkasti.

Super Cab 3,2TDCi 200 hv M6 4x4 on edullisin 3,2-litrainen ja sen hinta on 43 726 euroa. Edullisin 2,2-litrainen vaihtaa kotia 33 644 eurolla, mutta on varustetasoltaan huomattavasti vaatimattomampi.

Kiinnostuitko aiheista?