Esittelyssä siirtoholkkivaihteisto, ”puolisynkronoitu” - Vaihtaa rutisematta

Perinteisen siirtohammaspyörävaihteistojen ongelma oli hammaspyörien kuluminen, sillä vaihtohetkellä hammaspyörät pyörivät eri nopeudella. Vaihteet saatiin muutettua vähemmin rutinoin siirtoholkkivaihteiston avulla.
ZF A208 -päävaihteisto ja kytkentäholkit. Näissä vaihteistoissa hammaspyörien kulmat eivät pyöristy eivätkä lohkeile.

Getrag on nykyisin Fordin osaksi omistama joint venture yhteistyön kautta. Viljelijät tuntevat sen ainakin puimurivaihteistoista. Ralliautoilu taas tuntee hyvin firman kilpailukäyttöä varten rakentamat suorahammasvaihteistot. Raskaan kaluston piirissäkin Getrag-tuotemerkkiä arvostetaan, ja yksi hyvin suuri asiakasryhmä ovat eurooppalaiset henkilöautovalmistajat.

ZF-tehdas taas toimii laajalla toimialalla kaikenlaisen ajoneuvovoimansiirron komponenttien valmistuksessa. Autoissa firman tuotteita on ohjausvaihteesta vaihteistoihin ja iskunvaimentimiin. Traktoreissa on käytetty paljon ZF-voimansiirtopaketteja, joissa on samassa kokonaisuudessa vaihteisto, perä, taka-akselirakenteet jarruineen sekä tarvittava hydrauliikka.

Tilanne oli toinen 60 vuotta sitten: etenkin Saksassa oli heti sotien jälkeisestä ajasta eteenpäin kymmenittäin pieniä traktorinvalmistajia. Erityisesti heille ZF alensi kynnystä lähteä ottamaan osansa tarjolla olevasta markkinasta. Useimmiten moottorikin oli alihankkijan työtä. MAN, Fahr, Güldner, Eicher, Fendt, Schlüter sekä useat muut olivat ZF-firman vaihteistoasiakkaita.

Nykyään markkinat ovat yhtenäistyneet ja toiminta kansainvälistynyt. ZF ja Getrag palvelevat toki yhä lukuisia saksalaisia asiakkaitaan, mutta sen lisäksi niiden valmistamia vaihteistoja ja komponentteja käyttävät useimmat muutkin traktoritehtaat. Kun Fordin kymppisarja tuli markkinoille ja kun tarjolla oli jo synkronoitu vaihteisto, Ford jakoi valmistusvastuuta ZF:lle ja alkuaan anglosaksisella alueella toimineelle, muun muassa momentinmuunninvaihteistoistaan tunnetulle Clark-yhtymälle. Synkronoitujen vaihteistojen valmistus jäi ZF:n huoleksi, ja muihin vaihteistoihin osia toimitti Clark.

Jo vuonna 1986 ZF valmisti muun muassa Fordin Pohjois-Amerikan tehtaitten käyttöön 10 000 vaihteistoa. Niitä meni raskaan kaluston laitteisiin, mutta huomattavan paljon myös maataloustraktoreihin. Jatkossa määrät vielä kasvoivat. Edelleen ZF-akselistoja käyttävät Deutz- Fahr, John Deere ja laajassa merkkipaletissaan AGCO. Ainakin osan malliston asiakkaita ovat myös New Holland ja Case-IH. ZF-yritys tunnetaan kaikkialla maailmassa, mutta erityisen nopeasti kasvava ja jo nykyisellään hyvin iso tuotanto- ja myyntialue on Kiinassa.

Pääartikkelissa esitelty alle 45 hv:n teholuokkaan suunniteltu ZF A208 vaihteisto on saanut oman aikansa jälkeen paljon perillisiä. Tehoalueet ulottuvat nyt jo 300 kW:n moottoritehoille, ja vaihteistoja käyttävät lukuisat tunnetut traktorivalmistajat.

Kommentti

Ei enää lohjenneita hampaita

Siirtohammaspyörävaihteiston käyttö kaksoiskytkentää käyttäen vaatii ammattitaitoa. Traktoreissa asia tulee esiin siirtonopeuksilla. Tyypillinen esimerkki on David Brownin suorahampainen 6+2-vaihteisto. Tiealueen vaihteet viitonen ja kuutonen pyrkivät ”kiroilemaan” – eli rutisemaan – monen kuskin kourissa. Pari ”Taavettia” omistaneena olen nähnyt kyseisten välitysten hammaspyöriä, joista käyttö on murentanut pois jo kolmanneksen niiden alkuperäisestä leveydestä.

Pekka Havukainen

Kiinnostuitko aiheista?