Elonkorjuu siirtyi hitaasti koneaikaan — sirpin ja puimurin väliin mahtui monta kehitysvaihetta
Suurehko nykypuimuri selviää optimiolosuhteissa hehtaarista jopa varttitunnissa. Entisaikojen elonleikkaaja sai kyykkiä sirppeineen hehtaarin palstalla reilun viikon eikä silloinkaan tullut valmiiksi kuin ensimmäinen vaihe. Seuraavaksi oli vuorossa pölyinen puinti riihessä ja jyvien puhdistus. Sirpin ja puimurin väliin mahtuu monta kehitysvaihetta, lähes jokaisella vuosikymmenellä on saatu jotain uutta.
Tilaajalle
Osaston luetuimmat
- Vuosimallin 1958 Vanaja heräsi pitkästä unesta – kuorma-auton entisöinti tehtiin materiaaleja ja työtä säästämättä
- Karstulasta löytyy vielä alkuperäisellä Comprex-ahtimella varustettu Valmet 1203 – ahdin tarjoaa vääntöä mukavasti jo pienillä kierroksilla
- Legendaarisilla GMC CCKW -maastokuorma-autoilla ajettiin ympäripyöreitä päiviä – "Sota-kempsut" olivat avainroolissa monilla siviilityömailla
- Teli- ja nelivetoinen Valmet 1502 -traktori suunniteltiin suurtilojen käyttöön – "peltojätin" merkittävimmät työmaat olivat kuitenkin turvekentät ja puutavarakuljetukset
- Scanian nollasarjan kuorma-autot olivat aikanaan kestäviä ja haluttuja kuorma-autoja – tällainen on hienosti entisöity Scania LBS110 Tammelasta
- Husqvarna 242 on 80-luvun moottorisahamalli, johon muita sahoja verrataan edelleen – nämä seikat tekevät sahasta klassikon
- Vanaja on osa suomalaisen kuorma-autoilun historiaa – kahden vuosikymmenen aikana valmistettiin lähes 7500 Vanajaa