Ei suuria mullistuksia - Can-Am-mönkijöiden Pro-mallit

Can-Am näyttää vetävän henkeä tulevalle mallikaudelle, ja malliston uudistukset ovat melko vähäisiä. Suurin uutuus on 570 V-2 -moottori, joka korvaa entisen 500 -mallin ja joka on kehitetty Rotaxin V-2-moottoriperheestä (1000R, 650 ja 500-malli).
Uusi 570-moottori ja jämäkämpi alusta parantavat selvästi ajettavuutta.

Can-Amin osalta 570-moottorin lisäksi tulevan kauden uutuuksia on 800R-moottori, mutta se on toistaiseksi käytössä vain Commader 800R DPS rinnakkain istuttavassa versiossa. Toinen uudistus, jolla on vaikutusta mönkijän käyttöön on voimansiirron hitaan alueen tiheämpi välitys, jonka käyttöä on laajennettu L-mallista koko Outlander-mallistoon.

Can-Amin mallistossa Outlandereita on sekä maasto- että traktoriversioina. T3-traktoreita ovat 570 Pro, 570 Pro Max, 650 Pro Max ja 1000 Pro Max. Kuten näkyy, T3:a on vain yksi lyhyt malli, ja loput ovat Maxeja.

Pro-mallien uudistukset ovat samoja koko Outlander T3-mallistossa. Maavaraa on tullut jäykempien jousien ansiosta 2,5 senttiä lisää. Valualumiinivanteille on nyt asennettu 6-kankaiset Carlise ACD HD -renkaat, joiden halkaisija on 66 cm. Voimansiirron jäähdytystä on parannettu ja ilmanottoaukot on nostettu ylemmäs. Kaikissa T3-malleissa on myös tihennetty hitaan alueen välitys.

Traktoripari

Saimme koeajoon uuden Outlander 570 Pro T3:n sekä Max 1000:n. Ensimmäisenä kiinnosti tietenkin, onko 570-moottorilla eroa entiseen. Asiaa on vaikea todentaa, koska meillä ei ollut aiempaa 500-versiota ajettavana. Ajossa moottori tuntuu tehokkaalta, vaikka voimaa onkin vain pari hevosvoimaa ja vääntöä 9 % enemmän kuin aiemmin. Vääntöalue painottuu nyt entistä enemmän kierrosalueen keskelle, eli alueelle, jota variaattorivaihteisessa ajokissa eniten käytetään.

Alustan jäykemmät jouset tuntuivat selvästi jämäkämpänä etenemisenä, aikaisempi hieman ”keinuva” käynti on rauhoittunut. Alustan säädöt ovat onnistuneet, sillä jousitus kantaa hyvin olematta kova. Valmistaja painottaa jousituksen jäykentämisessä parempaa kuormankantokykyä, myös maavara pysyy korkeampana ja pohjakosketuksia tulee vähemmän.

Akselivälillä on väliä

Outlander Max 1000 Pro T3 on huomattavasti tehokkaampi ja ajokäytökseltään erityyppinen kuin lyhyempi malli. Pidempirunkoisena se on maastossa kankeampi kääntymään, mutta eteneminen on vakaata. Ojien ylitykset onnistuvat turvallisemmin kuin lyhyempirunkoisella mallilla. Tiheämpi välitys tuo mukanaan myös huomattavasti paremman tuntuman voimansiirtoon hitaassa ajossa. Max 1000 tulee jyrkkääkin rinnettä tasaisella kaasulla, ja tarvittaessa se hyökkää kunnolla.

Kuljettajan selkänoja on muotoiltu uudelleen ja mekanismi on uusittu. Käytännössä muutokset ovat onnistuneet hyvin, selkänojan olemassaoloa ei juuri ajossa huomannut. Aikaisemmin noja häiritsi kuljettajaa osumalla ikävästi alaselkään vaikeassa maastossa ajettaessa.

Carlisen 6-kankaiset renkaat kestävät maastoajoa huomattavasti paremmin kuin entiset 4-kankaiset. Tilanne on lähes sama kuin tavalliseen traktoriin vaihtaisi perusrenkaiden tilalle metsärenkaat. Tuntuma mutkissa on myös hieman aiempaa terävämpi. Ilmeisesti pari kangaskertaa tuo renkaan sivuihin jäykkyyttä enemmän, ja jäykemmät jouset estävät kallistelua. Kummankin T3:sen ajo-ominaisuudet riittävät paremmin kuin hyvin traktorinopeuksiin tiellä. Maastossa harvoin pystyy edes täysillä ajamaankaan.

Uudet Can-Amin T3-mallit yltävät ominaisuuksiensa puolesta hyvin käytännössä ainoan varteenotettavan kilpailijansa – Polariksen – tasolle. Tasoitusta tulee vain nopeudenrajoittimen toiminnasta. Kilpailu näiden kahden välillä onkin viime aikoina tasoittunut, Can-Am on ottanut myös myynnillisesti Polariksen etumatkaa kiinni.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?