Cat M318F - Lisää ominaisuuksia

Pyöräalustaisten kaivukoneiden myynti on kasvanut viime vuosina, sillä kaupungistuvassa yhteiskunnassa kumipyörille on käyttöä asfalttipinnoilla. Lisäksi työkohteet usein sijaitsevat eri puolilla kaupunkia – pyöräalustaisella siirtyminen sujuu kustannustehokkaasti, sillä lavettia ei tarvita. Caterpillar panostaa myös tähän koneryhmään.

Caterpillar on havainnut markkinoiden muutoksen ja panostaa vahvasti pyöräalustaisiin. F-sarja sisältää seitsemän eri mallia kokoluokissa 15,5–22,5 tonnia. Keväällä esiteltiin lyhytperäisiä malleja, mutta myös perinteiset pitkäperät ovat edelleen kysyttyjä. Eräs 18,5-tonnisen M318F-koneen hankkineista on joutsalainen Maarakennus Kotimäki Oy, jonka yli 20 koneen kantaan kuluu monen merkkisiä ja kokoisia laitteita.

Jutuntekohetkellä työn alla oli kerrostaloalueen rakentaminen Jyväskylän Palokassa. Kuljettaja Tuomo Nurminen kertoo, että myös hänellä oli sanansa sanottavan koneen valintaan. ”Yrityksessämme useilla koneilla on nimetyt kuskit, minkä vuosi koneet pysyvät yleensä paremmassa kunnossa kuin jos kuski vaihtuisi joka päivä. Minulla on kokemusta Catin edellisten mallisarjojen pyöräalustaisista. Välillä ajoin kilpailevan merkin mallilla, mutta nyt toivoin pääseväni taas Catin puikkoihin”.

Uudella päästötasolla

Catin F-sarjan pyöräalustaiset kaivukoneet täyttävät taso 4-päästömääräykset pakokaasujen takaisinkierrätyksellä, passiivista regenerointia hyödyntävällä DPF-suodattimella ja SCR-järjestelmällä. Hiukkassuodattimen kerrotaan kestävän moottorin eliniän. Moottori on konsernin oma, Cat C7.1 ACERT, jonka tehoksi ilmoitetaan 126 kilowattia.

Polttoaineenkulutuksen ilmoitetaan pudonneen edellisestä mallisarjassa 10 % – osaltaan asiaan vaikuttaa esimerkiksi automaattinen moottorien kierrostenpudotustoiminto, automaattinen sammutustoiminto, sekä tarkemmin ohjattu jäähdytysjärjestelmä. Lisäksi Eco-työalue ja optimoitu ajotila säätävät moottorin kierroksia entistä tarkemmin kulloiseenkin tehotarpeeseen soveltuviksi.

Huollettavuus on Cateissa yleensä kohdallaan, eikä M318F tee poikkeusta. Suodattimet ja ureasäiliön täyttöaukko on sivupeltien takana, josta tapahtuu myös nousu ylävaunun päälle. ”Minulla ei ole aiempaa kokemusta SCR-järjestelmän käytöstä. Koneella on nyt ajettu reilut 600 tuntia, eikä mitään ongelmia ole sen suhteen ilmennyt”, Nurminen toteaa.

Hydrauliikka säädettävissä

Caterpillar kertoo, että F-sarjan pyöräalustaisten kaivukoneiden hydrauliikan suunnittelussa on pyritty yksinkertaiseen rakenteeseen, mikä parantaa kestävyyttä ja helpottaa mahdollisia remontteja. Toisaalta hydrauliikan hallittavuutta on parannettu esim. sähköisellä pumpun ohjauslaitteella (EPC), joka mahdollistaa entistä tarkemman öljyvirtauksen hallinnan. Lisäksi käännölle on oma erillinen pumppunsa.

Hydrauliikan herkkyyttä voidaan säätää näyttöpaneelilta eri työkohteisiin sopivaksi. Nurminen kertoo, että heidän koneeseensa tullaan tekemään myös muita säätöjä. ”En ole ollut täysin tyytyväinen hydrauliikan toimivuuteen, sillä ainoastaan yhden liikkeen tekeminen aiheuttaa selvän nykäyksen. Normaalissa kaivutyössä useaa liikettä yhtä aikaa tehdessä asia ei ilmene. Kyseessä lienee kuitenkin säätövirhe- mekaanikot tulevat pian tarkastamaan pumppujen ja ohjelmistojen asetukset”.

Kaksiosaisella pääpuomilla

Cat M318F on saatavana kolmella eri pääpuomilla. Witraktorin tuotepäällikkö Mikko Raiskio kertoo, että kaksiosainen VA-puomi lisää suosiotaan jatkuvasti. ”Vielä muutama vuosi sitten koneet myytiin 70-prosenttisesti perinteisellä yksiosaisella pääpuomilla. Tilanne on kuitenkin muuttunut, sillä tällä hetkellä jo puolet koneista toimitetaan kaksiosaisella puomilla. Niveltyvä offset-puomisto on Suomessa erittäin harvinainen. Sitä käytetään lähinnä maissa, joissa rototilt ei ole vielä yleistynyt”, Raiskio valottaa.

Nurmisen kokemukset kaksiosaisesta pääpuomista ovat olleet positiivisia. ”Tämä on ensimmäinen ajamani kone, jossa on tämän tyyppinen puomisto. Erityisen hyödylliseltä ratkaisu vaikuttaa ahtaissa paikoissa, sillä etukautta mahtuu pyörähtämään ympäri paremmin. Puomi taitettuna myös tieajo on vakaampaa ja näkyvyys oikealle on parempi”, Nurminen analysoi.

M318F:n huippunopeus on noin 35 kilometriä tunnissa. Pidempiä siirtymiä helpottavat vakionopeudensäädin ja paineakuilla toteutettu puomijousitus. Työskentelyn aloittaminen on vaivatonta, sillä akselilukko ja työjarru kytkeytyvät automaattisesti päälle pysähdyttäessä. Vapauttaminen tapahtuu painamalla ajopoljinta.

Lisää lasipintaa

Kaupunkioloissa näkyväisyys ohjaamosta on oleellinen osa työskentelyn turvallisuutta. Valmistajan mukaan lasipinta-alaa on kasvatettu selvästi, myös laajakulmapeilit kattavat aiempaa suuremman alueen. Peilit on varustettu lämmityksellä ja sähköisillä säädöillä. Koneen vakiovarusteisiin kuuluu taka- ja sivukamera, joille on lisäksi suunnattu omat led-valot. Kameroiden kuvalle on ohjaamossa erillinen näyttö. Kotimäen koneessa on myös Novatronin-koneohjausjärjestelmän näyttöpaneeli.

Hallintalaitteiden sijoittelussa ollaan seurattu hyvin pitkälle edellisen mallisarjan konseptia – useimmin käytetyt katkaisijat ovat aivan käden ulottuvilla ja harvinaisemmat hieman syrjässä. Katkaisimien symboliikka on tuttu Cattia. Istuinvaihtoehtoja on useita, kaikissa versioissa on kuitenkin vakiona ilmajousitus ja lämmitys. Kotimäen koneessa on lisävarusteena automaattinen painonsäätö.

Ohjaamon lokeroiden lisäksi pyöräalustaisten rakenne mahdollistaa säilytyskoteloiden asentamisen akseleiden väliin. Näiden lisäksi Nurminen on rakennuttanut suuremman säilytyslaatikon koneen päälle. ”Alkuperäiset alavaunussa sijaitsevat laatikot ovat turhan pienet, eikä pakkausta helpota laitaa alempana sijaitseva pohja. Alun perin sammuttimet oli asennettu toiseen laatikoista, mutta siirsin ne ylävaunun päälle.”

Merkkivaruste valikoima laajenee

Useat valmistajat ovat pyrkineet kehittämään brändinmukaisia työlaitteita. Caterpillar lienee yksi pisimmälle menneistä, sillä tarjolla on erittäin laaja valikoima kauhoja, kahmareita ja muita lisälaitteinen. Eräs mielenkiintoisimmista Cat-merkkinen kallistuva kauhanpyörittäjä, joka perustuu Rototilt-yhtiön (entinen Indexator) tekniikkaan. Yhteistyön etuna on ennen kaikkea asennuksen helppous ja nopeus, sillä yhdistelmä on jo ennakkoon määritelty yhteensopivaksi. Esim. rototiltin asetuksia voi säätää suoraan koneen ohjauspaneelilta. Kotimäki oli tosin valinnut Engconin-tiltin ja Svapin-kahvat.

Kuten tunnettua, Ruotsissa pyöräalustaisella kaivukoneella peräkärryn vetäminen on varsin yleistä – Suomessa asiaa rajoittavat tiukemmat säädökset. Uutena ominaisuutena M318F voidaankin varustaa valmiuspaketilla, joka sisältää kaikki sähkö- ja hydraulikomponentit joita tarvitaan kärryn käyttämiseen.

Kiinnostuitko aiheista?