Can-Am Outlander L Max T3 450 DPS - Jatkettu kevytmönkijä

Can-Am esitteli viime vuoden puolella uuden 1-sylinterisellä Rotax-moottorilla varustetun L-mallin. Nyt uutuus on saanut sanamukaisesti jatkoa, 2-paikkaisen Max-version. L-malli yllätti erityisesti ajo-ominaisuuksillaan ja pirteällä moottorilla. Samat ominaisuudet löytyvät Maxistakin, lisäarvona on paikka matkustajalle. Luonnollisesti L Max on rekisteröity traktoriksi.
Can-Am Outlander L Maxissa on tilaa on kaverillekin.

Aikojen kuluessa mönkijän kokomääritelmä on muuttunut. Alkuaikoina 350 cm3 moottorilla varustettu mönkijä oli raskas versio. Nykyään 450-luokkaan kuuluvaa pidetään kevyenä ja sitä pienemmät ovat lähinnä mopoluokkaan kuuluvia – noin karkeasti ilmaistuna. Can-Am Outlander L Maxin moottorissa riittää puhtia reippaaseen kyytiin. Moottori on Rotax 427 cm3 1-sylinterinen 4-tahtinen ruiskumoottori, tehoksi ilmoitetaan 38 hv. Moottorin ilmanotto sekä variaattorin jäähdytys ilmaputket on nostettu ohjaustangon korkeudelle mittaristokoteloon – ojista pääsee yli, vaikka vettä olisi enemmän kuin tennarin varren verran.

Jatkettu

L Max on rungoltaan noin 20 cm pidennetty perus L-versiosta, minkä ansiosta matkustajalle on saatu tilaa. L 450 on rungoltaan samanlainen kuin tehokkaampi 570-malli, jossa V-2-moottori. Voimansiirto perustuu variaattorivaihteristoon ja 2-nopeuksiseen aluevaihteistoon. Taka-akseli on läpivetävä, edessä on tasauspyörästö varustettuna automaattisella Visco-Lokilla. Jousitus edessä koostuu päällekkäisistä A-tukivarsista ja takana on pitkittäisillä tukivarsilla toteutettu TTi-jousitus. Takajousituksen etuna on se, että pyörän kulma ei muutu joustoliikkeen aikana.

Vakiovarustukseen kuuluu lisäksi 3-asentoinen ohjaustehostin. Matkustajan istuin on irrotettava, yksipaikkaisena tavaratila kasvaa merkittävästi.

Maastossa kotonaan

Lyhyt ajolenkki käsitti vaihtelevaa maastoa urille ajetusta metsäurasta kalliorinteisiin ja asfalttitiehen. Ajomukavuus on hyvä, kivikkoisella polulla eteneminen on rauhallista ja yllättävän pehmeää. Ajettaessa istuimella pystyy istumaan vielä kohtalaisessa vauhdissa. Edellä kerrottu arvio on täysin henkilökohtainen ”selkäindikaattorilla punnittu” – ja perustuu siis allekirjoittaneen selän tuntemuksiin. Selkäni on nimittäin aikojen saatossa saanut lukuisia erilaisia tällejä, eikä enää oikein tahdo kestää ryskimistä.

L Maxin ajo-ominaisuudet ovat täysin verrattavissa lyhyempään L 450 -malliin. Rinteillä pitkä malli on turvallisempi, koska se ei keuli helposti ja sillä pystyy nousemaan jyrkempää rinnettä.

Ohjaustehostin toimii hyvin, pientä keskialueen tunnottomuutta on kuitenkin havaittavissa. Moottorijarrutus toimii alamäessä erinomaisesti yhdessä ohjauksentehostimen kanssa: lasketin Maxilla alamäkeen irrottaen otteen ohjaustangosta, ja matka jatkui suoraan, vaikka uria oli ajoalustassa paljon. Tehostin reagoi nopeuteen vähentämällä tehostusta vauhdin kasvaessa.

Maastossa L Max on helppo ajaa, eikä ohjaus ei lyö käsille – kunhan ei aivan älyttömästi kaahaile. Eteneminen on turvallista, eikä yllättävä monttuun ajo muuta etenemissuuntaa. Sopivalla soratiellä ja metsäpolulla ajamisesta todella nauttii. Nopeudenrajoitin toimii kohtalaisen hyvin ja pitää nopeuden neljänkympin tienoilla eleettömästi. Rajoittimen toiminnan kyllä huomaa, mutta rajoitus ei häiritse ajamista.

Alle 9 000 euron hintaisena L Max on kilpailukykyinen markkinoilla, jopa ottaen huomioon Kiinassa valmistetut kilpailijatkin.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?