Brp:n mönkijöiden traktorisuora täysi - Can-Am Outlander L 450 PRO T3

Can-Amin uudistettua T3-traktorimallejaan jäi pienin 400 Outlander -malli pois. Tilanteeseen on nyt tullut korjaus 450 Outlander T3 Pron myötä, traktorimalleja saa nyt neljällä eri moottorivaihtoehdolla.
Uuden Outlander L 450 Pro T3 -mallin alusta toimii hyvin.

Can-Amin Outlander L-mallisarja on hieman riisuttu versio XT-malleista, selvin ero on ohjauksentehostimen puuttuminen. Mittaristo on yksinkertaisempi ja etuperän viscolukko perusmallinen, eli se ei kytke yhtä nopeasti kuin tehokkaammissa malleissa. Ajovalojen osalta Can-Am luottaa perinteisiin pyöreisiin peiliheijastushalogeeneihin.

T3 Pron moottori on 1-sylinterinen, nestejäähdytteinen 427 cm3:n 4-tahtinen EFI, jonka tehoa ei ilmoiteta. Variaattorivoimansiirron jatkeena on kaksiportainen aluevaihteisto, jossa on myös peruutusvaihde. Hitaan alueen välityksiä on tihennetty, kuten muissakin uusissa malleissa. Variaattorin jäähdytystä on parannettu nostamalla imuilmaputki ohjaustangon tasalle

Mönkijän runko on mallia SST Gen II, alustassa on edessä päällekkäiset A-tukivarret ja takana TTI pitkittäiset tukivarret. Iskunvaimentimet ovat perusmalliset öljyvaimentimet. Istuin on traktorimääräysten mukainen, vaikka se näyttääkin perusistuimelta. Selkänoja on kevyttä mallia, eikä haittaa ajamista. Tavaratelineet ovat metalliputkirakenteiset.

Mallinimessä oleva Pro-merkintä tarkoittaa korkeampaa varustelutasoa. Siihen kuuluu mm. 6-kankaiset Carlisle ACT HD -renkaat. Renkaan profiili on korkea, mikä antaa lisää maavaraa. Kuvio on myös vakiorengasta karkeampi, mikä antaa paremman pidon erityisesti mutaisissa oloissa. Miinuspuolelle menee tietysti karkeamman kuvion voimakkaampi ajoalustaa rikkova vaikutus. Lisäksi Pro-varustetasoon kuuluu tehokkaampi vinssi.

Pirteä

Vaikka moottorin tilavuus on ”vain” 427 cm3, tehoa on riittävästi antamaan Outlanderille kiitettävän suorituskyvyn. Mönkijän ominaisuuksista puhuttaessa tuijotetaan usein liikaa moottorin kokoon, vaikka kevyessä ajokissa noin 30–40 hv:n teho riittää useimpiin työtehtäviin enemmän kuin hyvin. Tehoa enemmän olisi syytä katsoa, kuinka voima saadaan siirrettyä ajoalustaan. Siinä puolestaan voimansiirto, jousitus ja rengastus ovat määräävässä asemassa. T3-luokan rajoitettu ajonopeus vie isomman moottorin etuja, joita on esimerkiksi parempi kiihtyvyys suuremmissa nopeuksissa.

Koeajolenkillä ei käytännössä huomannut juuri mistään, että moottori on yksisylinterinen. Pakoputkiston ansiosta äänimaailmakaan ei eroa paljoa V-koneen äänistä. Liikkuminen on traktorinopeuksilla pirteää ja jousitus toimii ilman kuormaa pehmeästi. Ilmeisesti jousituksen pehmeyteen on syynä se, ettei sitä ole kovennettu yhtä paljon kuin isommissa Pro-versioissa. Koeajolenkillä oli märän syksyn jäljiltä uria ja monttuja, jotka olivat jäätyneet. Tasaista kohtaa ei juuri ollut, ja lisäksi oli vielä kivikkoa. Ajaminen oli näissäkin oloissa helppoa, vaikka jousitusta on muutettu, eikä siinä ole pintakovuutta.

Kevyen tuntuinen

Painoeroa 570:n V-moottorilla varustettuun malliin on 11 kiloa, minkä myös huomaa tyhjänä ajossa. Suurin osa painoerosta selittyy moottorilla. Vaikka 450 Outlanderille on kertynyt elopainoa 308 kiloa, se tuntui kevyeltä käsitellä. Ohjaus ei lyö käsille – vaikka ohjaustehostinta ei ole – ja muutenkin ohjaaminen on kohtalaisen kevyttä. Nopeuden rajoitin toimii samalla tavalla kuin muissakin Can-Amin malleissa, ja rajoittimen mukaan tulon kyllä huomaa, mutta se ei ole mitenkään häiritsevä.

Kovaa kilpailua

Suomessa mönkijämarkkinat ovat keskittyneet käytännössä pelkkiin traktoreihin. Mukaan on tullut uusia merkkejä Kiinasta ja Taiwanista, ja tuotteiden laatu on parantunut huomattavasti muutaman vuoden takaiseen verrattuna. Samalla ovat myös hinnat nousseet, ja tähän saumaan Can-Amin uutuus iskee. Hintapyyntö on kohtuullinen 7 990 euroa täysverisestä rekisteröidystä T3-luokan traktorista.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?