Avantille lisää käyttöikää - Pienkuormaajan peruskunnostus opinnäytetyönä

Navetan nurkassa
ruostui 1 900 tuntia
ajettu vuoden 1999 Avant Power Plus, jonka käytön oli korvannut uudempi Avant. Pitäisikö kone myydä nykytilassaan korjaustaitoiselle, vaiko kunnostaa se käyttökelpoiseksi? Kunnostustyöhön päätti tarttua maatalousalan perustutkinto-opiskelija opinnäytetyönään.
Opinnäytetyönä tehtävän peruskunnostuksen tavoite oli jatkaa Avantin käyttöikää seuraavan kymmenen vuoden ajaksi ja saada kunnostustyöhön käytetylle ajalle kohtuullinen korvaus Avantin arvon nousun myötä. Tehtävä oli haastava maatalousalan opiskelijalle, jolla koneenkorjauskokemusta oli vähän.

Avant kunnostettiin syksyllä 2010, jolloin se oli ehtinyt olla käyttämättä pari vuotta. Tavoitteeksi asetettiin Avantin peruskunnostus siten, että sillä voidaan jatkaa työskentelyä seuraavat kymmenen vuotta. Tiedossa oli lista vikoja: lauhdutin ja lauhduttimen putki vuotivat, lauhdutin oli heilahtanut jäähdyttimen siipipyörään ja rikkonut sen, sammutin ja äänimerkki eivät toimineet, päävirtakatkaisija oli ohitettu ja runko sekä suojapellit olivat pahasti ruostuneet. Moottori oli ilmeisesti kunnossa, sillä akun latauksen jälkeen Avant lähti vaivalloisesti käyntiin. Käyntiääni kuulosti normaalilta. Odotettavissa kuitenkin oli, että yllätyksiä löytyisi Avantia pestäessä ja purettaessa.

Ensimmäinen yllätys olivat ruosteiset vedon ketjut. Ne irrotettiin öljykylpyyn notkistumaan. Viikon kylpemisen jälkeen etuvedon ketjut olivat vielä jäykät. Ensiövetoketjut unohtuivat öljyastiaan. Kuukauden kylvettyään ne olivat yhtä notkeat kuin uutena. Öljy siis tunkeutui rullien sisään hitaasti.

Hiekkapuhallus ja maalaus

Opettajien kanssa käytiin keskustelua siitä, tulisiko vain ruosteiset kohdat hioa ja maalata vai hiekkapuhaltaa kuormaajan runko ja pellit kauttaaltaan. Pienkuormaaja päätettiin hiekkapuhaltaa, jotta korroosio saadaan pysäytettyä. Runko täytyisi siis riisua kokonaan osista. Kunnollinen pesu paljasti etuakselissa vaurion, jonka korjauksesta kerrotaan seuraavalla aukeamalla.

Hiekkapuhallus teetettiin ostopalveluna. Työ organisoitiin siten, että hiekkapuhalletut osat kuljetettiin heti lämpimään, kuivaan halliin ja pohjamaalattiin vuorokauden kuluessa hiekkapuhalluksesta. Näin raakaa terästä pyrittiin suojelemaan ilman kosteudelta. Pinnat puhdistettiin hiekasta paineilmalla ennen maalauksen aloittamista. Osat ruiskumaalattiin Nor-Maali Oy:n Epocoat 21 Primer -epoksipohjamaalilla kahteen, osin kolmeen kertaan. Harmaa väri oli väärä valinta, sillä sitä oli vaikea erottaa raakaraudasta.

Pintamaaliksi valittiin melkein Avantin vihreän väristä Normadur 90 hs -polyuretaanimaali, joka sattui olemaan tarjouksessa. Myös pintamaalia maalattiin kaksi kerrosta. Mustat osat, kuten lattialevy, maalattiin halvemmalla Norrapid 10 -alkydipintamaalilla pensseliä käyttäen. Vuonna 2007 uusittua kuormainta ei ollut tarvetta maalata.

Kokoaminen ja kustannukset

Avantin kokoaminen sujui ilman suurempia kommelluksia. Vanha johtosarja osoittautui liian huonokuntoiseksi, ja se korvattiin uudella, 320-mallin johtosarjalla, joka vaati kaverikseen erilaisen lämpöanturin. Uuden lämpöanturin kanssa asennettiin aiemmin puuttunut moottorin lämpömittari. Myös muut rikkoutuneet osat, kuten jäähdyttimen siipipyörä ja lauhduttimen tärinänvaimennin, korvattiin uusilla. Kokoamisen jälkeen moottorista tarkistettiin venttiilien välykset. Hydrauliikan paine osoittautui mitattaessa normaaliksi.

Kunnostukseen käytettiin 1 057 euroa, josta suurimmat maksut olivat hiekkapuhallus (246 euroa sis. alv) ja maalit (200 euroa sis. alv). Tehokasta työaikaa peruskunnostukseen kului noin 210 tuntia. Avant myytiin kunnostuksen jälkeen. Koneen arvo nousi kunnostuksessa sen verran, että työlle saatiin kohtuullinen korvaus.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?