Avant Tecno - 25 v menestystarina

Avant Tecno aloitti hankalana aikana, kun lama piinasi Suomea. Sitkeydellä ja kekseliäisyydellä Avantista on tullut merkittävä konevalmistaja, joka hyödyntää uusinta valmistustekniikkaa. Valmistuskapasiteetti – joka on lähes kokonaan käytössä – on 100 konetta viikossa. Valmistuneista koneista noin 80 % myydään Suomen ulkopuolelle.
Kokoonpanolinja on vaikuttava, sillä sen kapasiteetti on 100 konetta viikossa.

Avantin pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Risto Käkelä alkoi kehittää pienkuormainta jo 80-luvulla työskennellessään YLÖ-tehtaiden tuotekehitys- ja markkinointitehtävissä. Tavoitteena oli kehittää maanviljelijän työtä helpottava kone, joka olisi tavallisen maajussinkin hankittavissa. Ensimmäiset koeajot suoritettiin Riston kotikylällä Kurikassa.

Ylö-tehtaat aloitti 11 hv:n bensiinimoottorilla varustetun Ylö Katti -pienkuormaimen valmistuksen, joka kuitenkin loppui 1991, kun YLÖ-tehtaat teki konkurssiin Venäjän kaupan loppumisen vuoksi.

Yrittäjyys haaveena

Risto Käkelä osti konkurssipesältä pienkuormaimen tuoteoikeudet, sillä hän oli aina halunnut yrittäjäksi. Alku oli tiukan taloustilanteen vuoksi hankalaa, mutta tiukat ajat pakottivat kustannustehokkuuteen ja kuuntelemaan asiakasta sopivalla, mutta ei kuitenkaan liian herkällä korvalla – asiakkaiden toiveet on toki otettava huomioon, mutta jokaisen muotivillityksen perään ei kannata sännätä.

Avant on panostanut myös myynti ja esittelytiloihin: ”Parakista on vaikea myydä koneita vientimarkkinoille”, toteaa Risto Käkelä. Asiakastilojen omaperäisin oivallus on ”hiekkalaatikko”, jossa asiakas voi sisätiloissa kokeilla koneen toimivuutta.

Jäykästä linkkuun

Avant päätti panostaa pienten runko-ohjattujen kuormainten kokoluokkaan vuonna 1995. Ratkaisu oli onnistuneesti erilainen, sillä Avantin kuljettaja istui etuvaunussa eikä pyöräkuormainten tapaan koneen takaosassa. Alkuperäisessä Avantissa ei ollut kiertoniveltä, ts. etu- ja taka-akseli ovat aina samassa tasossa ja renkaiden jousto kompensoi maaston epätasaisuudet. Hydraulijärjestelmässä oleva tasausventtiili varmisti, ettei yhden pyörän nousu ilmaan katkaissut vetoa.

Avantin konsepti sopii hyvin monipuolisiin töihin, mikä oli helppo havaita eräässä eteläeurooppalaisessa maatalouskonenäyttelyssä – näytillä oli kuuden eri valmistajan pienkuormaimia, joiden rakenneratkaisuissa oli havaittavissa vahvoja Avant-vaikutteita, jopa suoraa kopiointia.

Avantin mallistossa on nykyään myös pyöräkuormaintyyppisiä koneita, joissa kuljettaja istu koneen takapäässä. Niiden osuus on kuitenkin alle 10 % kokonaismäärästä.

Vientiin panostaminen elintärkeää

Avant Tecno päätti jo tuotannon alkuaikoina panostaa vientiin, sillä suomalaisten viljelijöiden investointihalukkuus oli EU:n liittymisneuvottelujen vuoksi vaisu. Vienninedistämisorganisaatio FinnPro järjesti ulkomaisiin näyttelyihinn yhteisosastoja. Avantin ensimmäisen osaston koko oli vaatimaton. Risto Käkelä kertoi, että he käynnistivät koneen silloin tällöin houkutellakseen kävijöitä osastolle. Erään tanskalaisen koneliikkeen myyjät olivat jo ohittaneet Avantin osaston, mutta he päättivät kuitenkin kääntyä takaisin, kun kuulivat koneen käynnistyvän. Kiinnostus johti yhteistyöhön ja tähän mennessä Tanskaan on myyty yli 65 miljoonan euron arvosta Avant-kuormaajia.

Avant Tecno sai vuonna 2008 kansainvälistymispalkinnon. Vientipalkinnon saaneet yritykset ovat valitettavan usein osoittautuneet muutaman vuoden tähdenlennoiksi. Avantille ei onneksi ole käynyt näin, sillä viennin osuus on kasvanut edelleenkin ollen tällä hetkellä yli 80 prosenttia. Avant Tecnolla on oma myyntiyhtiö Saksassa, Iso-Britanniassa, USA:ssa sekä yli 50 maahantuojaa.

Kiinteistöjen hoitokoneiden myynti lisääntyy

Pienkuormaimia käytetään enenevässä määrin kiinteistöjen ja ympäristön hoidossa sekä rakennustyömailla. Silti edelleen yli puolet Avanteista myydään maatalouskäyttöön. Reilu neljännes Avanteista myydään joko ammattimaiseen tai omaan tarpeeseen tehtävään ympäristön- ja kiinteistöjen hoitoon.

Avant 200- ja 220-mallistoilla haetaan uusia kohderyhmiä, sillä mallien suunnittelun lähtökohta on ollut sopivuus kiinteistönhoitotöihin ja varsinkin lumitöihin – myös monet traktoriharrastajat tekevät lumityönsä mieluummin uudehkolla pienkuormaimella kuin harrastekoneellaan.

Avantiin on saatavissa yli 190 erilaista työlaitetta, jotka on suunniteltu eri kohderyhmien tarpeisiin.

Vaikuttava kokoonpanolinja

Avant Tecno on panostanut vahvasti tuotannon automatisointiin ja nykyaikaiseen valmistustekniikkaan. Osat leikataan laserilla ja robotteja käytetään esimerkiksi nostopuomin ja rungon hitsauksissa, jotta työn jälki on hyvä ja tasalaatuinen.

Pienkuormaimet kootaan Yläjärvellä sijaitsevassa tehtaassa. Kokoonpanolinjalta valmistuu viikossa lähes sata konetta, kun tehdas pyörii arkipäivisin kahdessa vuorossa.

Nostopuomin tai kojetaulun kaltaiset isot kokonaisuudet kootaan valmiiksi päälinjan sivussa olevissa kokoonpanopisteissä. Avantin kokoonpanolinja on vaikuttava ja vahvistaa käsityksen, että Avant on maailman eniten valmistettu pienkuormain: valmistajan mukaan 25 vuoden aikana on valmistunut yhteensä yli 45 000 Avant-kuormaajaa.

Ensimmäinen kvarttaali pulkassa

Risto Käkelä kertoi Avantin historiasta, nykytilanteesta ja tulevaisuuden näkymistä yhtiön 25-vuotisjuhlissa. Yritys toimii pitkäjänteisesti, minkä vuoksi kvartaalin pituus on neljännesvuosisata eikä kolme kuukautta. Yhtiö työllistää noin 240 henkilöä, joista pari sataa on Suomessa.

Yritys toimii kannattavasti ja oman pääoman osuus on korkea. Seuraavan neljännesvuosisadan näkymät ovat hyvät. Jatkuvuus on turvattu, sillä Riston poika Jani Käkelä toimii myyntijohtajana.

Avant vastaa tekniikan kehitykseen uusilla sähkökäyttöisillä malleilla, jotka on esitelty tänä vuonna. Avant e5 esiteltiin Baumassa ja Avant e6 Okra-näyttelyssä.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?