Drivex-alaterä traktoriin

Traktorin suosio tienhoitotöissä on lisääntynyt, mikä näkyy myös tarjolla olevissa traktoreihin sopivissa lisävarusteissa. Traktoriin asennettava alaterä tuo mukavuutta ja turvallisuutta tienhoitoon erityisesti talviaikaan.
Alaterä sopii hyvin myös teiden liittymien auraukseen, johon polannetta kertyy usein reilusti.

Tutustuimme Kannonkoskella sivutoimisen tieurakoitsijan Asko Hännisen ruotsalaisvalmisteiseen Drivex-alaterään viime kevään viimeisillä lumilla. Hänninen hankki Drivex Easygrader 200 -alaterän viime talven aurauksille entisen nostolaitekiinnitteisen terän korvaajaksi.

Alaterä kääntyy 20 asteen kulmaan vasemmalle ja oikealle. Näin tiestä irtoava materiaali voidaan siirtää jommalle kummalle puolelle traktoria esimerkiksi liittymiä auratessa. Terän leveys on vakiona 240 cm, lisävarusteena on saatavilla joko 200 tai 300 mm per puoli levittävät mekaanisesti käytettävät levikkeet tai 305 mm puoleltaan terää levittävät hydrauliset levikkeet.

Alaterää hallitaan ohjainlaitteella. Traktorilta tarvitaan vain yksi jatkuvalle kierrolle asetettu yksi- tai kaksitoiminen venttiili ja vapaa paluu. Pienin suositeltu traktorin teho on 120 hevosvoimaa. Terän paino vakiovarustein on 650 kg.

Nopea kiinnittää ja irrottaa

Alaterän asentamiseksi traktoriin ei tarvita suuria muutoksia. Alaterä kiinnittyy traktorin runkoon pultattaviin sovitteisiin hydraulisylintereiden välityksellä. Alaterää työnnetään traktorin ali kulkevan ja vetokoukkuun kiinnittyvän puomin välityksellä, mikä vähentää traktorin runkoon kohdistuvia rasituksia.

Alaterän kanssa voi vetää myös perävaunua tai hiekotinta, vaikka terän aisa onkin koukussa. Terän puomissa on vetokita perävaunua varten. Terän ottokulma säädetään kahdella takaviistoon asennetulla hydraulisylinterillä – säätövaraa on tien pintaan nähden 90–135 asteen välillä.

Myös kallistusta voidaan säätää, mutta Hännisen mukaan parhaaseen lopputulokseen päästään, kun terä nostetaan ensin pystyyn ja painetaan sitten maahan. Silloin tappiterän kulma on paras mahdollinen.

Kun alaterää ei tarvita, se voidaan irrottaa traktorista noin kymmenessä minuutissa. Työjärjestys on tällöin seuraava:

1. Terä käännetään "nollakulmaan" ja lasketaan maahan.

2. Etupään hydraulisylinterit irrotetaan.

3. Puomi vapautetaan vetokoukusta.

4. Letkut ja sähköliitäntä irrotetaan, ja traktori voidaan ajaa terän yli.

Asentaminen tapahtuu luonnollisesti päinvastaisessa järjestyksessä ja yhtä nopeasti.

Hännisellä alaterä on asennettu Valtra T213 Versu -traktoriin, jota käytetään aurauksen lisäksi talvisaikaan myös hakkurin pyörityksessä. "Alaterä on helppo irrottaa, minkä vuoksi se tulee irrotettua, jos tiedossa on haketusta vaikeampien taipaleiden takana. Alaterän kanssa maavara jää melko olemattomaksi, eikä vaikeisiin maastoihin sen kanssa kannata lähteä", Hänninen muistuttaa.

Hännisen alaterässä on 30 cm:n mekaaniset jatkot, jotka ovat aina ulkona. Teräpituus on siis 3 metriä. Kuusisylinterisessä traktorissa kulmittain olevan terän päät ovat lähellä renkaita, mutta eivät ota missään tilanteessa renkaisiin kiinni. Nelisylinterisessä traktorissa liikevaroja saattaa joutua rajoittamaan.

Mukava ja turvallinen käyttää

Hänninen vaihtoi alaterään nostolaitekiinnitteisestä polanneterästä. "Nostolaitekiinnitteiselläkin terällä jälki oli kohtalaista, mutta alaterä on selvästi mukavampi käyttää, eikä sillä ole taipumusta pompottaa", Hänninen kertoo. "Takana olevaan terään verrattuna myös turvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun traktori on paremmin hallittavissa kaikissa tilanteissa", hän jatkaa.

Nostolaitteessa ollut polanneterä kevensi ainoastaan traktorin taka-akselia, mistä johtuen traktori oli ajoittain levoton ajettava. Alaterän käyttö ei kannata joka kelillä, Hännisen mukaan sopiva pakkanen ja terävät tappiterän tapit ovat paras yhdistelmä. Nollakelillä alaterää ei välttämättä kannata käyttää.

Alaterä on näppärä väline myös teiden liittymissä. "Liittymienkin auraaminen sujuu alaterällä hyvin, kun polannetta saadaan irtoamaan reilusti. Nostolaitteessa olevaan terään verrattuna traktori on toki enemmän risteävällä tiellä, mutta selvästi vähemmän kuin etunostolaitteissa olevalla alueauralla auratessa. Vakiintuneeksi tavaksi on tullut irrottaa risteysalueiden polanteet alaterällä ja puskea ne penkalle alueauralla", Hänninen selventää.

Risteysalueiden aurausta helpottaa Hännisen mukaan myös se, että kääntyvällä alaterällä lumet voidaan aurata kummalle puolelle tahansa. Terän kulman säädön ansiosta esimerkiksi liikenteenjakajien ympäristöt voidaan koukkia tarkasti ilman hydraulisesti levittyvää terääkin.

Painotus säädetään hydrauliikalla

Terän painatusta säädetään etupään sylintereillä. Terän ottokulmaa säätävissä sylintereissä on paineakku, joka toimii samalla laukaisulaitteena terän osuessa kovempaan esteeseen.

"Jälkiviisaana voi todeta, että lisävarustevalikoimasta olisi kannattanut valita terän vakiopainatusjärjestelmä. Nyt paine säädetään tiettyyn arvoon, joka kyllä toimii keskimäärin hyvin. Tien pinnan muuttuessa painatusta joutuu kuitenkin jonkin verran säätämään, että terä pysyy sopivan ottavana", Hänninen pohtii.

"Painatuksen varoventtiilin ansiosta säätäminen ei ole valtavan tarkkaa, eikä traktoria saa kevennettyä vahingossa liiaksi", hän jatkaa.

Hyvä vaihtoehto tienhoitoon

Hänninen on ollut tyytyväinen alaterään. Ainut moite tulee alaterän aisan vetolenkin materiaalin laadusta. "Lenkki on niin pehmeää rautaa, että se kului silminnähden nopeasti jo ensimmäisten aurauslenkkien jälkeen. Ongelma kuitenkin korjaantui vahvikepalalla ja hitsipuikolla", Hänninen kertoo.

"Kaiken kaikkiaan alaterä on osoittautunut käyttöominaisuuksiltaan positiiviseksi yllätykseksi, ja hinta–laatu-suhde on ollut mielestäni hyvin kohdallaan", Hänninen tiivistää.

Suomessa Drivex-tuotteiden jälleenmyyjä on Lakkapää Oy. Alaterän hinta vakiovarustein on verottomana 12 830 euroa.

Liittyvät artikkelit

Aura kohteen mukaan

KV 03/2016 25.02.2016
Kiinnostuitko aiheista?