IAA Hannover -hyötyajoneuvonäyttely - Sähköä ilmassa

Kuorma-autoalan merkittävin näyttelytapahtuma oli ladattu täyteen sähköä. Päästövähennysvaatimusten kiristyessä autovalmistajat tuovat yhä kattavammin tarjolle vaihtoehtoisten polttoaineiden kirjoa. Etenkin sähköistys etenee nyt kovaa vauhtia.
Vuoden kuorma-autoksi 2019 valittiin Ford F-Max. Raati korosti valinnassaan 500 hv tehoisen Ecotorq- moottorin ja ZF Traxon automaattivaihteiston yhteispeliä ja hiljaisuutta sekä kehittyneitä rullaus ja vakionopeudensäätimen ominaisuuksia sekä mukavaa ohjaamoa.

Jo 67. kerran järjestetty IAA Nutzfahrzeuge -hyötyajoneuvonäyttely keräsi alan sidosryhmät yhteen Saksaan Hannoveriin. Yli 2 100 näytteilleasettajaa yli 50 eri maasta tarjosi valtavan kattauksen kuljetusalan uutuuksia ja innovaatioita, joista entistä suurempi osa liittyi digitalisaatioon ja liikenteen sähköistymiseen liittyviin kysymyksiin. Toki, myös perinteisellä raudalla ja dieselillä oli edelleen vahva asema messujen kattauksessa.

Tiukat päästövähennystavoitteet

Ajoneuvoteollisuutta ohjaavat nyt vahvasti yhä tiukemmat päästövähennystavoitteet. Liikenne tuottaa noin 25 % kaikista Euroopan alueen päästöistä. Kun muilla sektoreilla päästöjä on saatu alennettua, ovat liikenteen päästöt lisääntyneet. Ennusteiden mukaan päästöt ovat kasvamassa yhä edelleen liikennemäärien kasvaessa. Siksi EU-komissio on asettanut sangen kunnianhimoiset tavoitteet päästöjen alentamiseksi. Suunnitelman mukaan kuorma-autojen CO2-päästöjen tulisi alentua nykytasolta 15 % vuoteen 2025 mennessä ja 30 % vuoteen 2030 mennessä. Vastaavat tavoitteet on jo aiemmin asetettu henkilöautoille. Osa autovalmistajista on ilmoittanut, että tavoitteisin on erittäin vaikea päästä, mutta osa taas näkee, että komission tavoitteet ovat saavutettavissa.

Moottoritekniikan kehitys, sähköiset ratkaisut ja akkuteknologia, digitalisaatio, aerodynamiikka, voimansiirrot ja renkaat sekä uusituvat ja vähäpäästöisemmät polttoaineet – nämä ovat keinoja, joilla alan teollisuus vastaa osastaan päästötalkoissa. Näyttelyssä olivatkin vahvasti esillä uudet innovaatiot ja erilaiset konseptit sekä päästöjen alentamiseen keskittyvät ratkaisut. Paljon on tehty ja saavutettu, mutta iso työ on vielä edessä. Tulevaisuudessakin valtaosa tavaraliikenteestä hoidetaan kumipyörien päällä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?