Fendt Vario 939 S4 - Kuudenkympin kulkija

Fendt Vario 939 on iso traktori, jonka suurin teho on 396 hv/291 kW. Silti se on vasta Fendtin kolmanneksi tehokkainta mallisarjaa, joskin toki sen tehokkain kone. Traktorin suurin ajonopeus on 60 km/h. ABS-jarrut, ajonvakautus ja ajonesto kuuluvat varustukseen.
Fendt Vario 939 -traktorin suurin teho on 396 hv/291 kW ja suurin ajonopeus 60 km/h.

Fendtin nykyinen 900-sarja on jatkoa parikymmentä sitten markkinoille tulleelle, ensimmäiselle portaattomalla voimansiirrolla varustetulle Vario 926 -mallille. Se oli 260 hevosvoiman tehollaan Fendtin silloisen malliston huippu.

Vario-voimansiirto löi itsensä nopeasti läpi isojen, pääasiassa urakointiin tarkoitettujen, koneiden luokassa. Fendt on siitä lähtien hallinnut suurten traktoreiden markkinoita Euroopassa. Tällä hetkellä kaikissa Fendtin traktoreissa on portaaton voimansiirto, jonka eri versioita käytetään myös JCB Fastraceissa ja Fendtin kanssa samaan Agco-konserniin kuuluvien Massey Fergusonin Dyna VT -malleissa sekä Valtran S-sarjassa.

Fendtin portaattomassa voimansiirrossa käytetään korkeita paineita, mutta voimansiirron mekaanisia komponentteja on vähän. Vario-voimansiirron valmistuskustannukset ovat melko yksinkertaisen rakenteen ja suurten sarjojen ansiota kilpailukykyiset. Vario-voimansiirtoja on 20 vuoden aikana asennettu lähes 300 000 traktoriin.

Yli neljännesmiljoona Vario-voimansiirtoa

Vario-voimansiirron perusperiaate on sama kuin monissa muissa portaattomissa vaihteistoissa: moottorin teho siirretään pyörille samana aikaisesti sekä mekaanisesti että hydraulisesti. Nopeutta säädetään muutamalla mekaanisten ja hydraulisten komponenttien keskinäisiä pyörimisnopeuksia ja samalla niiden kautta kulkevaa tehoa.

Vario-voimansiirrolle on tyypillistä, että siinä ei ole mekaanisia ja automaattisesti vaihtuvia välityksiä planeettakytkimineen. Voimansiirron hydrauIipumppu ja moottori ovat molemmat säätyvätilavuuksia, mikä mahdollistaa suuren nopeusalueen.

900-sarjan Vario-voimansiirrossa on kaksi mekaanista aluetta, joista alempi on tarkoitettu käytettäväksi pellolla ja nopeampi maantieajossa. Hitaamman välityksen nopeusalue on 0–32 km/h, nopeamman 0–60 km/h. Nopeusalueen vaihto onnistuu myös ajon aikana, kun kuormitus on alhainen. 60 km/h nopeus saavutetaan moottorin 1 650 kierroksella.

Fendtin tehonsiirto on täysin mekaaninen ainoastaan yhdellä välityssuhteella, ts. silloin kun ajetaan suurinta nopeutta. Siksi hydraulisen voimansiirron osuus on merkittävä esim. muokkausnopeuksissa. Fendtin mukaan Vario-voimansiirron hyötysuhde on silti hyvä, koska voimansiirrossa on vähän tehohäviöitä aiheuttavia mekaanisia komponentteja ja hydraulisen voimansiirron tehohäviöt ovat korkean käyttöpaineen ansiosta alhaiset.

Vario 900 -sarjassa käytettävä voimansiirto poikkeaa pienemmistä malleista, sillä siinä on kaksi hydraulimoottoria eikä yksi.

Voimansiirrossa ja hydrauliikassa on erilliset öljyt. Hydrauliikasta voidaan ottaa ulkopuoliseen käyttöön 87 l öljyä, mikä riittää suuremmallekin kipille. Fendtissä on sähkölämmittimet sekä moottorin jäähdytysnesteelle että voimansiirron öljyille.

Deutz-moottori

Fendtin 900-sarjan pyörätraktoreissa käytetään 7,8 litraista Deutz- moottoria, joka on varustettu sekä matala- että korkeapaineahtimella. Moottori saavuttaa suurimman tehonsa 1 800 kierroksella, minkä jälkeen teho pysyy vakiona 2 100 kierroksen maksiminopeuteen asti. Moottorin melko alhainen pyörintänopeus säästää polttoainetta.

Moottori antaa aina suurimman tehonsa, koska siinä ei ole ajonopeudesta tai voimanottokäytöstä riippuvaa lisäteho-ominaisuutta.

Pakokaasujen käsittely tapahtuu useassa eri vaiheessa: pakokaasujen kierrätyksellä, jatkuvasti regeneroituvalla hiukkassuodattimella sekä ureaa lisäaineena käyttävällä SCR-järjestelmällä.

Moottorin monimutkaisen rakenteen tavoitteena on pitää polttoaineen kulutus alhaisena, missä onkin onnistuttu. Fendt 939 -tratorin ominaiskulutus on saksalaisen DLG-tutkimuslaitoksen mukaan luokkansa alhaisin. Kulutusmittaus on tehty Power Mix -testillä, joka simuloi traktorin normaalia käyttöä. Traktoria kuormitetaan samanaikaisesti pyörittämällä dynamometriä ja jarruttamalla jarruvaunua.

Moottorissa on kaksi välijäähdytintä, joista toinen on sijoitettu matala- ja ja korkeapaineahtimen väliin. Välijäähdyttimet on varustettu omalla nestekierrolla ja erillisellä jäähdytyskennolla.

Lisävarusteena saatava jäähdytyspuhallin pyörii kahteen suuntaan, mikä helpottaa jäähdyttimen auki pysymistä. Isokokoiset jäähdytinkennot on asennettu kiinteästi ja niin väljästi, että kennojen väliin saa pujotettua paineilmaputken tai vesiletkun puhdistusta varten.

Neljä varustetasoa

Vario 900 -malliin tarjolla 4 eri varustetasoa, kokeilukone oli parhaiten varusteltu Profi Plus -malli.

Kolmen vauraimman mallin varustetasoa on hyvä, vaatimattomampi Power-varustelu on suunnattu niille asiakkaille, jotka käyttävät konetta pääasiassa muokkaustöissä. Suurimmat erot ovat lähinnä näytön koko ja ajovivun tyyppi. Power Plus-mallissa on 10,4” kosketusnäyttö. Sen ruutu voidaan jakaa neljään osaan, jolloin esim. automaattiohjauksen tai lohkoautomatiikan ja traktorin toimintoja voidaan seurata samanaikaisesti. Hydrauliikkavivut ja kalvonäppäinpaneeli on asennettu kyynärnojaan.

Profi-mallien ajovivussa on monia toimintoja, Power-mallien vipu on yksikertaisempi.

Fendtin ohjaamossa on kolme paineilmalla toimivaa jousitettua elementtiä, jotka säätyvät automaattisesti kuormituksen mukaan. Istuimessa on myös paineilmajousitus. Lisävarusteena on saatavissa taakseajovarustus.

Ajonvakautus vakiona

Kuuttakymmppiä kulkevan koneen lattialla on vain yksi jarrupoljin. ABS-jarrut ovat tarpeellinen lisävaruste nopeassa traktorissa. Kahdella polkimella varustetut ohjausjarrut ovat lisävaruste, jolle on tämän kokoluokan koneessa vähän käyttöä.

Isossa traktorissa on raskaat renkaat, joiden jarruttaminen on suuren hitausmomentin vuoksi hankalaa, varsinkin liukkaalla kelillä. Siksi ABS:stä on hyötyä myös traktorissa, vaikka se ei kuitenkaan pysty poistamaan kokonaan ison renkaan pyörimisnopeuden hallinnan hankaluutta, etenkään liukkaalla alustalla. Koneessa oli myös pehmeämmin toimiva pelto-ABS, joka kuitenkin kytkeytyy pois 30 km/h nopeudessa.

Fendt 939:ssä on myös ajonvakautus. Se jäykistää ulkokaarteen puoleista etuvaimenninta, jolloin koneen massakeskipiste ei lähde ”kaatumaan” ulkokaarteeseen. Ajonvakautus kytkeytyy, kun ajonopeus ylittää 20 km/h.

Kaksitoiminen nostolaite

Nostolaitteen käyttö kaksitoimisena on yksi Fendtin erikoisuuksista. Sen avulla tyhjät nostovarret laskevat talvellakin nopeasti.

Kokeilemassamme koneessa oli etunostolaite, joka voidaan myös kytkeä kaksitoimiseksi. Renkaanvaihto sujuu turvallisesti, kun traktorin taka- ja etupää voidaan nostaa kaksitoimisella nostolaiteella eikä tunkkia tarvita. Kaksitoiminen nostolaite pitää kytkeä päälle erikseen näytön kautta, koska voisi se aiheuttaa pahaa jälkeä painamalla työkoneen väkisin alas. Nostolaitteen nostovoima on 11,8 t.

Uusien Fendt-mallien sivurajoittimien lukitus voidaan tehdä hydrauliikalla, mikä on huomattavasti helpompaa kuin aikaisempi mekaaninen lukitus.

Hydrauliikkapumpun tuotto on 160 l/min, lisävarusteena on saatavissa 205 litran pumppu.

Hyvä ajaa

Pikainen kokeilumme painottui maantieajoon, joka koostui siirtymätaipaleista ja myös 22 tonnin perävaunun kanssa ajoa. Peltokokemukset rajoittuivat tällä kertaa vain rengasmittauksiin, koska testikone myytiin kesken testin.

Kuskin pukille pääsy edellyttää portaiden kapuamista ja pujottautumista apukuljettajan istuimen ja ohjauspyörän välistä istuimelle. Iso kuljettaja joutuu nostamaan ohjauspyörän ylös aina ennen ohjaamosta poistumista.

Fendtin ensimmäisten Vario- mallien käyttöä pidettiin hankalana, koska niissä oli pari viranomaisten vaatimaa turvatoimintoa, jotka piti aina muistaa kuitata. Nykyiset Variot ovat menneet jo toiseen suuntaan, sillä kuskin ei tarvitse penkille istumisen jälkeen kuin valita ajosuunta, minkä jälkeen kone liikkuu – liikkeellelähtöhaluja ei tarvitse kuittailla kytkinpolkimella.

Etuakselin ohjaussylinterit ovat todella rajut, minkä vuoksi ohjaus on kevyt jopa etuparipyörien ja 1 250 kilon etupainon kanssa. Näppäimellä kytkettävä nopeutettu ohjaus on kätevä esim. peruutettaessa ahtaissa paikoissa.

Kuljettaja voi vaikuttaa kiihtyvyysnopeuteen ja moottorijarrutukseen käyttämällä vaihdevivun vieressä olevaa valitsinvipua, jossa on neljä asentoa. 939-mallissa vipua kannattaa käyttää ahkerasti, sillä traktorissa on paljon tehoreserviä – nopein asentoa tekee kiihdytyksistä ja moottorijarrutuksista niin tehokkaita ja nykiviä, että ohjaamo keinuu tarpeettomasti. Kakkos- ja kolmosasento ovat hyviä yleisasetuksia, ykkösasento mahdollistaa rauhalliset nopeudenmuutokset.

Variossa on kaksi vakionopeuden muistipaikkaa. Nopeuden vaihto onnistuu napin painalluksella, koska työnopeuden voi tallentaa ensimmäiselle muistipaikalle ja päistenopeuden toiselle. Lisäksi hetkellinen ajonopeus voidaan tallentaa muistin työntämällä vipua sivusuunnassa. Nopeus pysyy tällöin samana, mutta muisti nollautuu seuraavassa jarrutuksessa.

Kuin kuorma-auto

Vario 939 on iso traktori. Traktorin leveys on 275 cm, minkä vuoksi pienet tiet tuntuvat kapeilta. Koneen paino rauhoittaa käyttäytymistä. Etuakseli on erillisjousitettu, mikä vähentää jousittamatonta massaa, mikä on silti isokokoisten 710/60R34 eturenkaiden vuoksi huomattava.

Ajokäyttäytyminen on johdonmukaista, mutta hieman keinuvaa. Ohjaamon ja etuakselin jousitukset toimivat pehmeästi, minkä vuoksi nopeat kiihdytykset ja jarrutukset tuntuvat ohjaamon liikkeinä.

Portaaton Vario-voimansiirto on muiden vastaavien voimansiirtojen tavoin äänekäs. Melu on onnistuttu kuitenkin eristämään melko hyvin. Kokeilemassamme traktorissa oli kerrosrakenteinen lämmitettävä etulasi, joka vaikuttaa osaltaan myös meluntorjuntaan.

Käyttöominaisuudet ovat erinomaiset, kuten yli 370 000 euron hintaisessa koneessa tuleekin olla.

Kokeilukoneessa oli älyavaimella toteutettu ajonesto, mikä on koneen hinta ja ajokorttivaatimus huomioiden ymmärrettävää – tätä traktoria ei ajeta millä tahansa avaimella.

Teksti: Tuomas Anttila ja Uolevi Oristo

Kuvat: Uolevi Oristo

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?