Risupeto-raivauslaite - Vesakkoahmatti

Energiapuukouria on markkinoilla runsaasti. Laitteet ovat toimintaperiaatteeltaan ja rakenteeltaan usein hyvin lähellä toisiaan. Patentoitu Risupeto on uudentyyppinen innovaatio, jonka luvataan tehostavan pusikon kaatoa ja korjuuta.
Risupeto on patentoitu laite. Myyntiversion ennakoidaan valmistuvan ensi keväänä.

Lähes läpitunkemattoman pusikon laidalta kuuluu hiljaista hyrinää. Keskikesäisen luonnon tuoksuun sekoittuu kaadetun lehtipuun aromi sekä häivähdys työkoneen hajua. Äkkiä pusikosta ojentautuu jättimäinen koura, joka nappaa rujoon syleilyynsä järeän tukon pajukkoa. Rutinan säestämän puraisun jälkeen keltaisesta kidasta tupsahtaa sievä kasa keruukelpoista energiapuuta. Risupeto on työssään.

Iittiläisen Metsä ja metalli Jani Karvasen kehittämä Risupeto on tarkoitettu esimerkiksi taimikon ja nuoren metsän hoitoon. Eräs yrityksen aiemmista innovaatioista on Valmet 860:stä kehitetty ”Suohirviö”, joka on rakennettu erityisesti pehmeiden maiden puukorjaukseen (koneen esittelyn voi lukea KV:n numerosta 8/2015). Tulossa on myös täysin uudentyyppinen, moduulirakenteinen pohjapanssari.

Yritys urakoi useilla maarakennus- ja metsätyökoneilla. Uusien tuotteiden kehitys perustuukin vahvasti käytännössä havaittuihin tarpeisiin ja ongelmakohtiin. Risupetoa on testattu salaa 1,5 vuotta omilla työmailla.

”Teimme energiapuunkorjuuta kymmenisen vuotta sitten, jolloin testasimme ja opettelimme tehokkaimpia tapoja. Totesimme, että rungon pituudesta riippumatta kaatokoneen ainoa oleellinen tehtävä on työnjälki ja tyvikatkaisu. Energiapuunteossa aikaavievin työvaihe perinteisin menetelmin on yleensä tyvikatkaisu, koska litroiltaan pienten runkojen takia, sitä kertyy kovin paljon. Risupeto toteuttaa tämän työvaiheen ilman yksittäisten runkojen käsittelyä ja näin ollen nopeuttaa tätä työvaihetta huomattavasti”.

Vesakko kitaan

Patentoidun Risupedon toiminta perustuu rullamekanismiin, joihin on kiinnitetty jousikuormitettuja lapoja. Lavat vetävät risut alapäässä sijaitsevalle katkaisuterälle. Katkaisun jälkeen puuaines jää kiinni nieluun, joten nippu voidaan purkaa siistiin kasaan vastakkaiseen suuntaan pyörittämällä. Toisessa päässä on tukitolppa, jolla koneen kääntymistä voi keventää. Tolppa soveltuu myös esim. irtokivien siirtelyyn pois ajolinjalta tai polttoainesäiliön nosteluun.

Työnäytöksessä peruskoneen käytössä oli lyhytperäinen New Holland E200SR. Kyseisellä koneella suurin työskentelykorkeus oli noin 12 metriä, joten pidempien puiden latvakatkaisukin onnistuu turvallisesti. Esittelylaite oli vielä prototyyppi – tavoitteena on keventää tuotantoversiota huomattavasti, jotta pienemmätkin peruskoneet tulisivat kysymykseen.

”Tämänhetkinen Risupeto painaa tilttipaketin kanssa noin 750 kiloa. Myyntiversioon pyrimme pudottamaan painoa 300–400 kiloa. Samalla myös muotoilu modernisoituu. Lisäksi yläosaan tulee pihdit, jolloin pitkien puiden hallinta helpottuu.”

Konetta kuljettanut Ilkka Mäki kertoo Risupedon olevan jämerä käytettävä.

”Näin suureen kaivinkoneeseen liitettynä Risupedolla työskentely on vakaata. Keikkaamista tapahtuu ainoastaan ääriulottuvuuksilla rinteissä. Risupeto on kuitenkin kiinteä paketti, joten puomin saa tarvittaessa vedettyä lähemmäs vaikka maata pitkin. Ihanteellinen peruskone olisi 14–15 tonninen lyhytperäinen.”

Kohti kannattavampaa raivausta

Risupetoa suositellaan käytettäväksi 1–23 cm paksuisille puille, koska tätä kokoluokkaa on saatavilla eniten energiapuuksi. Kerralla saadaan napattua jopa 30 runkoa. Laitteen kerrotaankin tehostavan työtä selvästi.

”Risupeto nopeuttaa selvästi kokonaisurakkaa. Kourasahalla varustettu ajokone voi keskittyä ottamaan paikkakohtaisia nippupituuksia, jolloin kaatokone voi keskittyä ainoastaan raivaukseen. Esimerkiksi eräässä kivisessä ja muutoinkin heikossa kohteessa raivasimme 9 tunnissa 0,9 hehtaaria uraa harvennukselle. Puuston keskihalkaisija oli 3 cm. Laite ei tukkeudu ja selviää vähintään välttävästi erittäin pienistäkin pajupuskista.”

Energiapuunkorjuu on usein tiukalle kilpailutettua. Haastetta luovat myös vaikeat olosuhteet ja yhä kallistuvat polttoaineet. Katteilla pääseekin harvoin juhlimaan. Uudet innovaatiotkin ovat tervetulleita.

”Omien kokemuksien pohjalta voin sanoa, että energiapuunkorjuussa saa juuri ja juuri koneen kustannukset katettua. Risupedon avulla saatetaan päästä jopa tienestin puolelle”, Karvanen lopettaa.

Lisätietoja: www.suohirvio.com/risupeto

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?