Dieselsuuttimien vaihto mekaanisessa ruiskutusjärjestelmässä - Suutinremontti

Perinteisen dieselmoottorin ruiskutussuuttimien vaihtaminen on työ, joka onnistuu tavanomaisilla koneiden huoltoon käytettävillä työvälineillä. Työ ei ole vaikea, mutta siinä on tarpeen noudattaa muutamaa ohjetta. Näistä yksi on ylitse muiden.
Perkinsin 100-sarja on päästönormiaikaa edeltänyt moottorimalli. Sitä on valmistettu 2- 3- ja 4-sylinterisenä. Se on alkujaan lähtöisin Shibauralta, joka käyttää tästä moottoriperheestä tyyppitunnusta N844 (kaksi- ja kolmisylinteriset ovat -42 ja -43). Myöhemmin 100-sarjan pohjalta alettiin valmistaa päästörajoitettuja moottorimalleja, jotka nimettiin 400-sarjaksi, josta on olemassa vastaavat mallit myös Caterpillarin nimellä (esim. Caterpillar C2.2). Perkins 100-sarjalaisia on myyty jopa Volvo Pentan nimen alla (esim. MD2030).

Tyypillisiä suuttimien huonosta kunnosta kertovia oireita voivat olla huonontunut käynnistyvyys, sinertävä ja kitkerä savutus tyhjäkäynnillä, naputtava ääni keskikierroksilla tai ylipäätään karkea käyntiääni.

Myös alentunut teho ja tämän yhteydessä ilmenevä normaalia mustempi savutus kuormituksen aikana voivat olla merkkejä suuttimien huollon tarpeesta. Vaikka mitään oireita ei olisi havaittavissa, suosittelevat moottorivalmistajat tarkastamaan suuttimet testipenkissä määräajoin.

Huonot suuttimet rasittavat moottoria monin tavoin. Ei ole yhtään liioittelua sanoa moottorin eliniän lyhenevän merkittävästi huonojen suuttimien takia.

Selvästi viallinen suutin on aina syytä hoitaa kuntoon viipymättä. Mikäli suutin tiputtaa polttoainetta sulkeuduttuaan, voi se tuhota moottorin yllättävän nopeasti.

Tässä artikkelissa esimerkkimoottorina on nelisylinterinen 2,2 litran Perkins 104-22. (Mallitunnuksen kaksi viimeistä numeroa ilmaisevat tässä tapauksessa litratilavuuden.)

Kyseinen moottori valittiin, koska se yhdessä lähisukulaistensa kanssa on erittäin yleinen pieni dieselmoottori monissa erilaisissa työkoneissa 90-luvun alusta lähtien.

Kärkien vaihto ei houkutellut

Esimerkkimoottorissa suuttimien huolto suositellaan tehtäväksi 3 000 tunnin kohdalla. Tässä tapauksessa tunteja oli ennättänyt kertyä 2 000 tämän rajan yli, kun ensimmäiset merkit suutinongelmasta ilmenivät nakuttavana äänenä keskikierroksilla.

Suuttimien irrottaminen ja asentaminen ei ole mikään hankala työ ja sen voi tehdä yksinkertaisin työvälinein. Itse suutinyksiköiden huoltaminen ei onnistu kotikonstein, sillä tarkastus edellyttää suuttimen testilaitetta ja suuttimen kokoaminen puolestaan siihen tarkoitettuja työkaluja sekä lisäksi suutinmallikohtaisia säätöohjeita.

Näiltä ongelmilta välttyy hankkimalla valmiiksi kunnostetut vaihtosuuttimet tai kokonaan uudet suutinyksiköt. Tämän moottorin kohdalla kokonaisen tehdasuuden suuttimen hinta oli 15 euroa kalliimpi kuin pelkän suutinkärjen hinta. Vanhat suuttimet laitettiin varastoon odottamaan mahdollisesti myöhemmin tehtävää korjausta.

Puhtaus on tärkein asia

Suuttimia vaihtaessa tärkeintä on puhtaus. Siitä on pidettävä kiinni sotilaallisen pikkutarkasti.

Puhtaudesta on huolehdittava jokaisessa työvaiheessa. Likaa ei saa päästä suuttimiin, ei ruiskutusputkiin, ei pumppuun eikä sylintereihin.

Ensimmäinen vaihe onkin siksi huolellinen pesu mieluiten painepesurin avulla. Suuttimet ovat tavallisesti syvennyksissä, joita ei saa puhtaaksi ilman painepesuria.

Pesutulosta voi täydentää harjaamalla esimerkiksi tiskiharjalla ruiskutusputkien mutterit ympäriinsä. Kun moottori on kuivahtanut vesipesun jälkeen, voi mahdolliset jäljelle jääneet roskat puhaltaa pois paineilmalla.

Suuttimien irrotuksessa suurimmat ongelmat aiheuttaa ruoste. Pahimmassa tapauksessa kiinni ruostunut suutin katkeaa, kun sitä yritetään avata. Myös kahdella pinnapultilla kiinnitettävät suuttimet voivat joskus ruostua niin pahasti kiinni pesän seinämiin, että koko venttiilikansi on irrotettava.

Jutun Perkinssistä suuttimet irtosivat kohtuullisen helposti. Korjaus myös tuotti tulosta: moottorin ääni muuttui selvästi paremmaksi. Ei tosin täydellisen virheettömäksi, sillä nyt säätämistä odottavien venttiilinostajien ääni pääsi selkeämmin esiin.

Vinkki!

Viallisen suuttimen paikallistamiseen on olemassa yksinkertainen testimenettely. Moottori käynnistetään ja se laitetaan käymään nopeaa tyhjäkäyntiä. Tämän jälkeen löysätään yksi kerrallaan kunkin suuttimen ruiskutusputken mutteria puoli kierrosta. Ei enempää. Normaalisti löysääminen pudottaa moottorin kierroksia, mutta viallisen suuttimen kohdalla kierrokset eivät muutu lainkaan tai ne laskevat vähemmän kuin muiden suuttimien mutterereita löysätessä.

Liittyvät artikkelit

Vaahtoa pesuun

KV 06/2016 14.04.2016
Kiinnostuitko aiheista?