Vanhimmat Bosch-suuttimet voivat olla hankalia

Volvon dieselmoottorin venttiilikannen poikkileikkauskuvassa näkyy suutin sekä sen ympärillä oleva vesitilan läpi menevä suutinholkki. Mikäli suuttimen runko pääsee ruostumaan pahasti, voi holkki irrota suuttimen mukana. (Kuva: Volvo Penta)

Vanhemmissa dieseleissä suuttimien huoltoväli oli 60-luvulle saakka usein 400–600 tuntia. Sittemmin tavalliseksi huolto- ja tarkastusväliksi useat valmistajat asettivat 800–1 000 tuntia. Mekaanisella pumpulla toimivissa järjestelmissä saavutettiin 2000-luvulle tultaessa jo useamman tuhannen tunnin kestoikä.

Vanhemmille dieseleille on ominaista, etteivät ne ole kovin kranttuja suutinkärkien tai pumppuelementtien kulumiselle. Moottorin teho luonnollisesti laskee, mutta moottori toimii muuten kohtuullisen hyvin.

Tästä syystä huoltovälien venyttäminen ei ole aiheuttanut mitään selvästi havaittavaa haittaa. Koneen ikääntyessä useat koneiden omistajat ovat rajoittaneet dieselhuollot suodattimien vaihtoon. Ruiskutussuuttimet voivat olla useita vuosia kiinni koneessa. Tämä voi johtaa vaikeuksiin siinä vaiheessa, kun suutinhuoltoon on pakko ryhtyä.

Eräät vanhempien työkonedieseleiden ruiskutussuuttimet saattavat olla melko vaikeasti irrotettavia. Esimerkiksi ruotsalaiset moottorivalmistajat Volvo ja Scania ovat käyttäneet vinosti kanteen asennettuja suuttimia, joissa on hyvin pitkä runko. Suutin on venttiilikannen läpi menevässä holkissa, jossa suutinrungon ja putken välissä on vajaan millin tila.

Ajan myötä suuttimen ja holkin väliin joutuva kosteus ja lika voivat johtaa jumittumiseen, jolloin suuttimen irrotuksen yhteydessä myös holkki lähtee mukaan. Tässä vaiheessa jäähdytysneste virtaa sylinteriin, jollei nestepintaa ole muistanut laskea alemmas ennen korjausta. Scanian moottoreissa putki ei helposti irtoa, mutta suutin voi pahimmassa tapauksessa jäädä kanteen. Suutinta irrotettaessa pitäisi pyrkiä pienellä kiertävällä edestakaisella liikkeellä löystyttää suutinrunkoa vapaaksi.

Jussi Laukkanen
Kiinnostuitko aiheista?