Puutavarakuormaimesta maatilakuormain - Vaihtoehtoiskäyttö pääosassa

Puutavarakuormain on osaavissa käsissä enemmän kuin pelkkä metsätyöväline. Sopivilla työlaitteilla se muuntuu maatilan yleistyökaluksi.
Puutavarakuormain siirtää tehokkaasti maatakin osaavissa käsissä.

Monelta maatilalta löytyy metsäkäyttöön tarkoitettu puutavarakuormain. Usein kuormain on asennettu kiinteästi metsäkärryn aisalle ja sen käyttö rajoittuu helposti pelkkään puutavaran kuormaukseen ja ajoon. Kun kuormain on traktorissa takasilta-asennuksella, on todennäköisempää, että sillä tehdään muutakin kuin metsätöitä.

Parikkalalainen Kari Pekonen kasvattaa emolehmiä ja urakoi lisäksi erilaisia maatalouden töitä. Pekosen Valtra T214 Directiin on asennettu Keslan järein maataloustraktoreihin tarkoitettu kuormain, 316T.

Kuormaimen ulottuma on 8,8 metriä ja nostokyky 4 metristä 1 360 kg. 3 metristä kuormain nostaa valmistajan mukaan 1 850 kg. Potkua on siis hyvin maataloudenkin nostoihin.

Mielikuvitus rajana

Kari Pekonen käyttää kuormainta huomattavasti enemmän maatalouden kuin metsätalouden töihin. Puutavaraakin toki ajetaan pienessä määrin ja giljotiinikouralla tehdään tien varsien ja pellon pientareiden raivausta, mutta kuormaimen käytön pääpaino on maatalouskäytössä.

”Tällaisen kuormaimen käytössä maatilalla on oikeastaan vain mielikuvitus rajana”, Pekonen naurahtaa.

Jutun tekohetkellä kuormaimen ProG26-kouraan oli asennettu Keslan tuorein työkalu eli sorakahmari. Pelto-ojaan asennetun rumpuputken peittäminen kävi kätevästi traktoria liikuttamatta. Kahmarin tilavuus on 230 litraa, joten maata liikkuu osaavalla käyttäjällä rivakkaan tahtiin.

Etukuormaintyöskentelyyn verrattuna etuna on tallauksen vähentyminen, kun ulottuvalla kuormaimella voi paikaltaan peittää koko rummun. Samalla tavalla käy luonnollisesti maan tai soran kuormaaminen peräkärryynkin.

Sopii navettaankin

Navettahommissa nautojen karsinoiden kuivitus käy sorakahmarilla hyvin. Navetan pöydälle tuodut kuivikepaalit leviävät vauhdikkaasti, kun verkot on ensin nipistelty kahmarin kärjellä pois paalin ympäriltä. Pölläkkä on kovaa, kun Pekonen pyöräyttää paalin levälleen karsinan pohjalle. Pölyäminen on kuitenkin huomattavasti vähäisempää kuin esimerkiksi apevaunulla tai olkipuhaltimella puhallettaessa.

Syömättä jääneet säilörehun rippeet kaavitaan ruokintapöydältä kasaan ja heitellään sivuun uuden säilörehun tieltä samalla kahmarilla. Kahmarilla onnistuu myös rehun irrotus laakasiilosta ja pienemmän rehuerän kuljetus ruokintapöydälle. Säilörehupaalien kuormaus onnistuu muoveja rikkomatta paalitassuilla, jotka on nopea asentaa puutavarakahmariin.

Kuivalannan kuormaukseen Kari Pekonen vaihtaa umpinaisen kahmarin tilalle itse valmistetun piikkikahmarin. Reilun leveä piikkikahmari on peto lannan kuormauksessa ja sitä käytetään urakointikäytössäkin, mikäli asiakas ei itse pysty tai ehdi kuormaamaan lantaa.

Jälleen kerran etuna etukuormain- tai pyöräkuormaintyöskentelyyn on nopeus ja pelto-olosuhteissa aina niin tärkeä turhan tallauksen vähentyminen.

Pekonen on hitsaillut piikkikahmarin itse vanhaan puutavarakouraan. Urakointityössä työvälineiden turhista rikkoutumisista aiheutuvia remontteja ei kaivata, ja materiaalit onkin valittu sen mukaisesti. Työtehoa saadaan tietenkin kahmarin riittävällä leveydellä, kun kerran peruskuormaimessa on nostovoimaa riittävästi.

Aidan takaa

Laidunlohkojen aitausten ulkopuolelta ojan pientareiden niitto jää käytännössä laidunkauden aikana usein tekemättä. Nostolaitesovitteinen niittokone tai piennarmurskain ei tietenkään taivu tolppien ja aitalankojen taakse tehtävään työhön, mutta kuormaimen avulla sekin onnistuu.

”Hitsailimme Avantin hydraulikäyttöiseen sormipalkkiniittokoneeseen sopivan kahvan, josta kone otetaan kuormaimen kouraan”, Pekonen esittelee.

Kun koura on puristettu kiinni, roikkuu niittokone nätisti kuormaimen puomin päässä.

”Sitten kouran letkut irti ja kiinni niittokoneeseen. Kouran käyttövivusta käytetään konetta tarpeen mukaan.”

Kuormaimen tarkistus vuosittain

Erilaisia työlaitteita voi sovitella puutavarakuormaimeen, mutta turvallisuus on aina muistettava. Nostokoukun asentaminen kuormaimeen ei ole valmistajan mukaan sallittua. Turvaetäisyydet on myös muistettava.

Kuormain on myös tarkistettava vuosittain (Valtioneuvoston asetus 403/2008), mikäli tilalla on palkattua työvoimaa. Näin Kari Pekonen tekeekin, naapurikunnassa on huoltoliike, jolla on myös kuormainten tarkastusoikeus. Vuosittainen kustannus kuormaimen tarkastuksesta on Kari Pekosen mukaan ”muutamia satasia” ja samalla tulee tehtyä tarvittavat huollot ja korjaukset.

Kari Pekosen Valtrassa on myös etukuormain ja mielenkiintoista onkin havaita, että hän käyttää puutavarakuormainta lähes saman verran tai jopa enemmän kuin etukuormainta. Pekosen tapauksessa puutavarakuormain-termi ei tee oikeutta monipuoliselle koneelle vaan parempi nimitys olisi maatilakuormain.

Monipuolinen kuormaimen käyttö vaatii kuitenkin tarkkuutta hallintalaitteilta. Keslan sähköinen proC-ohjausjärjestelmä tekee kuormaimen hallinnasta vaivatonta. Kari Pekosen kuormaimeen asennettiin Parkerin venttiilipöytä ja vipuohjaimet, jotka tuntuivat sopivan Pekosen toiveisiin.

Jo näilläkin työvälineillä puutavarakuormain on Pekosella liki päivittäisessä käytössä. Lisää sovelluksia on kuitenkin suunnitteilla, vaikkei niistä vielä kerrotakaan.

”Katellaan nyt...”, naureskelee mies arvoituksellisesti.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?