Renault Kangoo Z.E.

Sähköautoilun suosio kasvaa ja sähköautojen tarjonta lisääntyy kovaa vauhtia. Sähköautoilun kasvu on tullut tähän saakka henkilöautoista, mutta tekniikan kehittyessä ja toimintasäteen kasvaessa myös hyötyajoneuvopuolen tarjonta ja kysyntä nostavat päätään.
Renault Kangoo Z.E.

Vuoden 2017 lopussa liikenteessä oli 1 449 täyssähköistä henkilöautoa, joista viime vuonna rekisteröityjä oli 502. Täyssähköisiä pakettiautoja rekisteröitiin viime vuonna 44 kappaletta. Tällä hetkellä sähköisiä pakettiautoja on rekisterissä noin 180, joista valtaosa on Nissanin mallleja E-NV200 ja Leaf.

Määrät ovat vielä vähäisiä ja merkityksettömiä, mutta tilanne on muuttumassa. Tekniikan kehittyessä autojen toimintasäde kasvaa ja se alkaa olla riittävä. Lisäksi latausverkko laajenee ja autotarjonta kasvaa jatkuvasti hintojen samalla alentuessa.

Mercedes-Benz eVito saapuu Suomeen vuoden lopulla ja eSprinter sekä Citanin täyssähköinen malli vuonna 2019. Volkswagenin e-Crafter tullee markkinoille myös vuoden 2019 aikana. Sen sijaan Renault on jo avannut pelin Suomessa, kun ensimmäinen Kangoo Z.E. toimitettiin asiakkaalle toukokuussa. Myös Renault Masterista on esitelty Z.E.- versio tänä keväänä ja myynti alkanee Suomessa 2019 aikana.

Toinen sukupolvi

Kangoo Z.E. pohjautuu alun perin vuonna 2008 esiteltyyn Kangoo-malliin, jonka ilmettä kohennettiin vuonna 2013. Ensimmäinen sähköversio Kangoosta esiteltiin vuonna 2011. Silloin maahantuontia ei vielä aloitettu, koska auton tekniset ominaisuudet ja toimintasäde eivät vastanneet suomalaisten asiakkaiden odotuksia ja tarpeita.

Nyt sähköversiosta on tullut toisen sukupolven versio. Ominaisuudet alkavat olla sillä tasolla, että sillä on mahdollista järkevään operointiin niin kesällä kuin talvellakin. NEDC-normin mukaan mitattuna toimintamatka on kasvanut peräti 60 prosenttia eli 270 kilometriin saakka.

”Todellinen toimintasäde normaalissa ajossa ja hyvissä olosuhteissa on 200 kilometriä. Talvella kelistä ja auton käytöstä riippuen 100–120 kilometrin toimintasäde on realismia,” Nordic Automotive Services Oy:n Renault-pakettiautojen tuotepäällikkö Janne Tuominen kertoo avoimesti.

Uusi sähköjärjestelmä

Kangoo Z.E.:n kasvaneen toimintasäteen selitys löytyy uusitusta sähköjärjestelmästä. Tärkein osa siinä on LG Chemin kanssa yhteistyössä kehitetty 33 kW:n tehoinen ajoakku. Aiempaan verrattuna sen energiatiheyttä on parannettu ilman, että akun fyysinen koko olisi kasvanut aiemmasta. Tämä taas mahdollistaa samankokoisen tavaratilan kuin diesel-mallissakin.

Sähkömoottori on kokonaan uusi. Se tarjoaa 44 kW:n tehon ja 225 Nm:n vääntömomentin välittömästi. Renaultin kehittämässä moottorissa on optimoitu akun hallintajärjestelmä. Järjestelmä rajoittaa sähkön kulutusta ajon aikana pitäen kuitenkin moottorin tehon maksimissaan. Uuden, kaksi kertaa aiempaa tehokkaamman 7 kW:n (32 A, 230 V) vaihtovirtalaturin avulla ajoakun saa ladattua 7,4 kW:n Wall Boxilla kuudessa tunnissa, kun aiemman mallin pienempi ajoakku vaati seitsemän tunnin latausajan. Tunnin latauksella, eli vaikka ruokatunnin aikana, saadaan 35 kilometriä toimintamatkaa.

Kangoo Z.E. on ensimmäinen sähköpakettiauto, jossa hyödynnetään lämpöpumppua osana tuuletus- ja lämmitysjärjestelmää. Sen avulla voidaan vähentää sähkön käyttöä kylmällä ilmalla ja jatkaa sillä tavoin toimintamatkaa. Edelleen akkujen rasitusta ajon aikana voidaan keventää lämmittämällä tai jäähdyttämällä auto latauksen aikana.

”Pumppu tuottaa lämmön tehokkaammin ja antaa jopa 15 kilometrin säästön toimintasäteessä”, Tuominen sanoo.

Suomi-autojen vakiovarusteena on myös diesel-lisälämmitin. Auto esilämmitetään latausvirralla, ei akun virralla.

Riittävä varustelu

Kangoo Z.E.:n varustelutaso on tämän koko- ja hintaluokan pakettiautoksi hyvä. Vakiovarustelu käsittää mm. ajotietokoneen, ilmastoinnin, kauko-ohjattavan keskuslukituksen, korkeudensäädön ja lämmityksen kuljettajan istuimeen, radio-mp3-soittimen, bluetooth-handsfreen ja USB- ja AUX-liitännät, sähkösäätöiset sivupelit sekä sähkötoimiset lasinnostimet.

Ohjaamon käytettävyyttä kohentaa säilytyslokerolla varustettu keskikyynärnoja sekä tuulilasin yläpuolinen hylly. Tavaratilan puolella lattiasta löytyy kahdeksan ja sivuseiniltä viisi kuormansidontalenkkiä sekä kumimatto. Huomioitavaa on, että mukaan tulee nykyään yhä harvinaisempi täysikokoinen vararengas.

Lisävarusteeksi voi valita esimerkiksi peruutustutkan (299 euroa), kameran ja sade- ja valotunnistimet sekä sumuvalot (1 083 euroa) ja multimediajärjestelmän värinäytöllä sekä navigoinnin (712 euroa). Vetokoukulle tulee hintaa kohtuulliset 670 euroa.

Kangoo Z.E.:n hinta ei karkaa varusteltunakaan liian suureksi, vaan lähes perusauton hinnalla saa jo kohtuullisen hyvin varustellun auton ammattikäyttöä ajatellen.

Toki aina voidaan miettiä, onko sähköauton liki 10 000 euroa korkeampi hinta kaiken väärti? Säästöä tulee verojen kautta noin 70 euroa vuodessa. Polttoainekulut alenevat ja huollon tarve sekä laajuus dieseliin verrattuna ovat pienemmät. Huomioitavaa on esimerkiksi jarruosien vähäisempi kuluminen ja pidempi käyttöikä.

Tien päällä

Ohjaamo sinällään on kuin missä tahansa tämän kokoluokan pakettiautossa. Ohjauspyörän taakse hypättäessä ainoastaan mittaristo kertoo, että nyt ollaan sähköautossa. Hämäävää on, että kytkettäessä avaimesta virta päälle eivät äänet paljasta, että auto olisi ajotilassa. Ainoastaan pieni merkkivalo mittaristosta ilmaisee tämän.

Lyhyehkö koeajolenkki antoi sen sijaan jo hiukan osviittaa, millaista sähköisellä pakettiautolla operointi on. Auto on hiljainen - ei moottorin raksutusta eikä mitään mekaanisia ääniä. Koko vääntömomentti on heti käytettävissä, kun kaasupedaalin polkaisee lattiaan. Tällä ei jää muun liikenteen jalkoihin. Huomio kiinnittyy myös auton huomattavan nopeaan hidastuvuuteen nostettaessa jalka kaasupolkimelta. Hidastuvuus on niin kova, että autolla pystyy helposti ajamaan ilman, että jarruja käytettäisiin muuhun kuin paikallaan seisomiseen.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?