Omavalmisteinen pumppukuormain

Pirkka Tolonen rakensi Livakka-levitysvaunun keulalle toimivan ja edullisen pumppukuormaimen.
Puomiston alapäässä olevan kiertyvän liittimen tueksi asennettiin jälkeenpäin erillinen tukilaakeri, joka kantaa suurimman osan putkiston ja käyttösylintereiden painosta.

Hankkeen tavoitteena oli nopeuttaa levitystyötä sen eri vaiheissa. Varsinaisen levityksen aikana aikaa säästyy, koska täyttö- ja ylivuotoletkuja ei tarvitse jatkuvasti kiinnittää ja irrottaa. Täyttöpaikkoja on monta, koska vaunu on kahden tilan yhteisomistuksessa ja tiloilla on useita etäsäiliöitä, minkä vuoksi erillistä pumppua jouduttaisiin jatkuvasti siirtämään työmaalta toiselle.

Laitteen hinta jäi tarvikkeineen ja töineen alle viiden tonnin. Materiaalit hankittiin alan liikkeistä ja omista varastoista, hitsauksista vastasi Kalle Koivumäki.

Kuormaimen imuputki on 160 millimetrin teräsputkea. Se on rakenteeltaan niin vahva, että erillistä runkoa tms. ei tarvita. Imuputken päässä on Mäki-Reinin valmistama, hydraulimoottorin käyttämä uppopumppu.

Imuputkessa on kaksi kiertyvää liitintä, joista toinen on ensimmäisen täyttöputken tyvellä ja toinen puomien välissä. Putket on tehty mahdollisimman pitkiksi, jotta myös yli 3 m syvien säiliöiden tyhjennys onnistuu. Rajoittavana tekijänä oli 4 metrin kokonaiskorkeus. Kuormain ulottuu yli 2 metrin etäisyydelle paripyörän ulkoreunasta, mikä helpottaa säiliön lähelle pääsyä.

Kuormainta käytetään samoilla traktorin venttiileillä kuin vaunua ja siihen kytkettyä letkulevitintä. Toiminta valitaan katkaisimella, joka kääntää traktorilta tulevan öljynvirtauksen sähköisen 6/2-venttiilin avulla joko kuormaimelle tai letkulevittimelle.

Kuormaimen paino on arviolta 700 kilon luokkaa, mikä on kohtuullinen lisäpaino. Vaunun etupäähän sijoitettu kuormain parantaa ajo-ominaisuuksia tasapainottamalla vaunua, joka on letkulevittimen vuoksi tyhjänä takapainoinen.

”Pumppukuormain on ollut kaksi kautta käytössä. Turha nuukuus kuitenkin kostautui, sillä asensimme kuormaimen taittoon ensin käytetyn sylinterin, joka antautui ensimmäisenä kesänä. Havaitsimme myös, että alimpaan kiertyvään liittimeen oli tullut välystä, minkä vuoksi teimme ensimmäisen käyttökauden jälkeen alaniveleen tukilaakerin, joka vähentää kiertyvään liittimeen kohdistuvaa kuormitusta. Näiden pienten parannusten jälkeen kuormain on toiminut odotusten mukaisesti, toteaa Pirkka Tolonen”.

Uolevi Oristo

 

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Tehokas ja varma pumppu

KV 12/2018 29.08.2018
Kiinnostuitko aiheista?