Wallis Cub Junior takaisin kyntökuntoon, osa 1 - Entisöintiurakkana 100-vuotias

Viitisen vuotta sitten saimme seurata aitiopaikalta Suomen vanhimman traktorin, Avance-moottoriauran entisöintiä. Nyt pääsemme mukaan Pohjoismaa-tasolla jopa harvinaisemman Wallis Cub Junior -traktorin kunnostusprojektiin. Entisöintimestari Arto Haapakorpi uskoo, että Järvikylän kartanoon syksyllä 1919 ostettu traktori saadaan kuntoon kesän aikana.
Syksyllä 1919 Järvikylään ostettu Wallis Cub Junior palveli kartanon ainoana traktorina vuoteen 1927 asti, jolloin sen työtaakkaa keventämään hankittiin International Deering 10-20. Kuvan yhdistelmä vaikuttaa vaatimattomalle, mutta vetämällä kahta tai kolmea Hankmoa, korvasi Wallis yhtä monta hevosparia. Järvikylässä oli 20-luvulla peltoa noin 180 ha, josta vuosittain muokattiin suunnilleen 80 ha. Vakiokuljettajana toimi Abel Kervinen. (Kuva: Karl Grotenfelt)

Muinoiset lehtiuutiset kertovat, että lokakuun lopulla 1919 höyryalus S/S Orion toi Suomeen kymmenkunta amerikkalaista Wallis Cub Junior -traktoria. Suurin osa, tai ehkä peräti kaikki, toimitettiin Itä-Suomeen, olihan hankkeen ylimpänä puuhamiehenä mainitun vuoden kesään asti Ahlströmin Warkauden Konepajan ja sittemmin Wärtsilän tehtaiden teknisenä johtajana toiminut Selim Westman.

Kolme traktoria meni Joroisiin Järvikylän, Kotkan ja Torstilan kartanoihin, yksi Kangaslammille Joutsenlahden, eli Sopalan kartanoon ja kaksi kuopiolaiselle Lauri Hallmanille Maaningan Hussolansaareen ja Hiitolan Putinniemeen. Seitsemäs traktori ostettiin Viipurin maalaiskuntaan Liimatan kartanoon, jota emännöi Maria Lallukka. Loppujen kolmen traktorin omistajista ei ole löytynyt mainintoja.

Noista kymmenestä koneesta on tämänhetkisten tietojen perusteella säilynyt kaksi. Aatto ja Ari Ojala tekivät vajaat parikymmentä vuotta sitten suurtyön, entisöidessään romukeräyksestä pelastetun huonokuntoisen ja puutteellisen Walliksen. Tämän koneen varhaishistoria on hämärän peitossa.

Vuoden 1919 tuonnin järjestelyihin aktiivisesti osallistuneen N. Karl Grotenfeltin Järvikylään ostama Wallis on välillä ollut ulkopuolisessa omistuksessa, mutta muutamia vuosia sitten se palautui alkuperäisille sijoilleen. Traktori on säilynyt melko täydellisenä ja sitä on jossain vaiheessa entisöity. Nykyinen omistaja Karl Grotenfelt haluaa nyt palauttaa sen uudenveroiseen kuntoon ja urakka on uskottu muun muassa vuosimallin 1913 Avance-moottoriauran viisi vuotta sitten entisöineelle Arto Haapakorvelle.

Edelläkävijän tekniikkaa

Wallis otti ensimmäisenä käyttöön itsekantavan runkorakenteen ja öljykylpyisen sisäpuolisilla hammaspyörillä varustetun vähennyspyörästön. Hyvinkin laajasti amerikkalaiseen traktorituotantoon alkuvuodesta 1918 perehtyneen insinööri Juho Kautolan esityksestä samanlaista tekniikkaa hyödynnettiin kotimaisessa Kullervossa. Mistään muusta traktorista ei tuohon aikaan löytynyt vastaavaa systeemiä, mukaan luettuna siihen yhdistetty poikittainen, 2-nopeuksinen vaihteisto. Mitoitus ja toteutus oli toki Kullervossa hieman erilainen, mutta yhtäkaikki sen voimansiirto on perusteellisen tehdasvakoilun tuloksena syntynyt Wallis-kopio.

Walliksen kampiakselin pää oli varattu vesipumpulle ja kun ainoan etupyörän tuentakin oli esteenä normaalille kampikäynnistykselle, startattiin moottori sivuhihnapyörään sakaroiden avulla kytketyllä pitkällä tangolla. ”Käynnistyskanki” tuettiin takapyörien pienoihin.

Säätäjäkin oli hyvin erikoinen. Muissa merkeissä kierrokset pidettiin tasaisena keskipakoismenetelmällä, Walliksessa säätäjän toiminta perustui jäähdytysnesteen virtauksen vaihteluun. Kansiventtiilimoottori oli aikansa moderneinta tekniikkaa, samoin laukaisumagneetto. Petroolimallissa toimintaa varmennettiin tuplakaasuttimella.

Wallis Cub Juniorin valmistusvuosista ja määristä on esitetty monenlaisia versioita, eniten käytetty ja uskottavin on vuodet 1915–19 ja 4 000 kappaletta. 1920-luvun lopulla merkki siirtyi Massey-Harrksen omistukseen, joka säilytti saman tekniikan ja rakenteet omissa malleissaan aina toiseen maailmansotaan asti. Walliksen tekniikkaan, historiaan, Suomi-vaiheisiin ja ennen kaikkea entisöintiprojektin etenemiseen tullaan palaamaan vielä useita kertoja. Syksyllä päästään toivon mukaan tekemään kiintoisa koeajo.

Lue myös juttusarjan toinen osa:

Wallis Cub Junior takaisin kyntökuntoon, osa 2 (KV12/2018)

 

Liittyvät artikkelit

Huokea teline juomapullolle

KV 05/2018 28.03.2018
Kiinnostuitko aiheista?