Renault Trucks - Raskaisiin töihin

Vuoden 2017 keväällä Suomeen tulleet C- ja K-sarjan autot laajentavat Renault Trucksin tarjontaa myös raskaaseen maansiirtoon ja hyvien räätälöintimahdollisuuksien ansiosta erilaisten sovellusten alustoiksi..
Tridem-alustaisen maksimi hyötykuorma on 20200 kiloa.Koukkulaitteen maksiminostokyky on tasakuormalla 26 tonnin verran. Perusakseliväli on 3900 mm.

Renault on profililoitunut Suomessa lähinnä veto- ja jakeluautojen osaajaksi. Osin tarjolla olevan malliston kapeus ei ole mahdollistanut markkinaosuuksien kasvua. Nyt Renault on kuitenkin päässyt kasvu-uralle noin 15 % edellistä vuotta paremmalla myynnillä. Kuorma-autokauppa on kokonaisuutena noin 7 % kasvussa vuoteen 2017 verrattuna. Viime vuonna Suomessa eniten kasvaneet ajoneuvoryhmät olivat jäteautot +31%, maansiirtoautot +16 % ja vetoautot +14 %.

Valtaosa Renaultin rekisteröinneistä on yli 16 tonnin kokoluokassa. Osansa tähän kakkuun ovat tuoneet C- ja K-sarjalaisten autot. C-sarjan tarjonta kattaa seuraavat mallit: 4x2R/T, 6x2R/T, 6x4R/T, 8x4R sekä 8x4R Tridem. C-sarjaan on saatavilla myös Optitrackin hydraulinen etuveto. K-sarja on suunnattu erittäin raskaaseen käyttöön ja se on aina varustettu mm. rumpujarruilla, rautajousituksella sekä täysrautapuskurilla.

K-sarja on puolestaan saatavilla seuraavina malleina: 4x2R, 4x4R, 6x4T/R, 6x6T/R, 8x4R ja 8x6R. Nyt Renault Trucks Suomen valikoimista on vaihtoehtoja kaikkiin hyötyajoneuvojen kokonaispainoluokkiin pakettiautosta aina 76 tonnin yhdistelmämiin saakka. Ohjaamovaihtoehtoina on tarjolla T-sarjaan pohjautuvat päiväohjaamo, matala makuuohjaamo sekä korkeampi Sleeper-makuuohjaamo.

Renault Trucks esitteli C-, K- ja T-sarjan mallistoaan laajalla, 25 paikkakuntaa käsittäneellä kiertueella maalis–toukokuussa.

Lakimuutokset hämmentävät

Renault Trucksin myyntijohtaja Pasi Gerpe kertoo, että tavoitteena on markkinaosuuksien kasvattaminen etenkin vaihtolava- ja maansiirtosegmenteissä.

”C- ja K-sarjalaisten laaja mallisto ja muokattavuus eri tehtäviin sekä hinta–laatusuhde ovat valttejamme,” Gerpe listaa.

Näkymät ovatkin valoisat. Autoja on tilausputkessa ja kiertueen tiimoilla mallistoon tutustuneille on jätetty tarjouksia ennakko-odotuksia enemmän. Asiakkaat ovat ottaneet Renaultin hyvin vastaan. Gerpe kertoo, että valtaosa toimitetuista, tilatuista ja tehdyistä tarjouksista C- ja K-sarjalaisten osalta ovat nimenomaan maansiirto- ja koukkulava-autoja. Mukana on myös joitain nosturi+lava -autoja.

Pasi Gerpen mukaan näkymät ovat kuorma-autokaupassa valoisat, mutta tulossa olevat lakimuutokset hämmentävät asiakkaita ja sekoittavat päätöksentekoa.

Liikenne- ja viestintäministeriö on aloittanut hankkeen raskaan kaluston mittojen ja massojen kehittämiseksi. Hankkeessa huomioidaan myös kääntyvyysvaatimukset sekä ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien turvalliseen käyttöön liittyviä kytkentää ja varusteita koskevia vaatimuksia.Tavoitteena on parantaa kuljetus- ja energiatehokkuutta sekä vähentää päästöjä. Hankkeessa uudistetaan lainsäädäntöä niin, että tieliikenteessä voidaan käyttää nykyistä pidempiä, uudentyyppisiä yhdistelmiä. Pidemmillä yhdistelmillä tarkoitetaan kokoluokaltaan kahden pitkän merikontin kuljetukseen soveltuvaa yhdistelmää sekä nykyistä pidempää puoliperävaunuyhdistelmää. Tavoitteena on, että lainsäädäntömuutokset ajoneuvoyhdistelmien pituuden osalta tulisivat voimaan syksyllä 2018. Nykyistä painavampien yhdistelmien käyttöönottoa valmistellaan erikseen vuoden 2018 aikana.

Kun nämä asiat on päätetty, uskaltavat kuljetusyritykset investoida jälleen uuteen kalustoon.

Hydraulivedolla

Renaultin C-sarjan autoihin saa lisävarusteena tilattua hydraulisen etuvedon. Turkulaisen yrittäjän Sami Mäkisen C 460 8x4 Tridem-alustaiseen maansiirtoautoon on asennettu Optitrack hydraulinen etuveto. Järjestelmä on toteutettu Poclain Hydraulicsin napamoottoreilla (ks. myös KV 15/2015). Järjestelmä on käytettävissä 0–30 km/h nopeushaarukalla, ja se kytketään sähköisesti kojelaudassa sijaitsevalla painikkeella.

”Optitrackista on eniten hyötyä esimerkiksi talvella liikennevaloista lähdettäessä. Siinä se auttaa yllättävän paljon. Lisäksi pehmeällä maankaatopaikalla ajettaessa etuveto antaa hyvin apua pyöritellessä ja liikkeelle lähdöissä”, kertoo Sami Mäkinen.

Hydraulinen etuveto on mekaaniseen vetoakselistoon verrattuna reilut 600 kiloa kevyempi. Näin hyötykuormaa saadaan enemmän. Lisäksi hydraulista etuvetoa käytettäessä auton maavara tai kokonaiskorkeus ei muutu, kun ainoat muutokset tulevat napoihin.

Aivan ilmainen Optitrack ei ole, sillä hintaa järjestelmälle kertyy vaihtohdoista riippuen 13 000– 15 000 euroa. Optitrack-varustelu ei juurikaan lisää auton toimitusaikaa.

Mäkisen C460:ssä on 11 litrainen, 338 kW tehoinen ja 2 200 Nm vääntävä 6-sylinterinen moottori. DTI 11 -moottorin pakokaasujen puhdistus on toteutettu katalysaattorin, hiukkassuodattimen ja SCR:n yhdistelmällä. Hiukkassuodattimessa on automaattinen regenerointi.

Voimanulosotto on moottorin takana ja staattisessa käytössä vääntöä on 800 Nm, dynaamisessa 650 Nm. Vaihteistona on 12-nopeuksinen Optidriver AT2612F automatisoitu vaihteisto. Varusteisiin kuuluu myös Optibrake, eli 300 kW:n tehoinen pakokaasujarru.

Edessä ja takana on rautajouset. Akseliväli on 3 700 mm, mikä tekee autosta yllättävän ketterän käännöksissä ja pyörittelyissä.

Päälirakenne on Lava- ja Laitehuolto Turta Oy:n käsialaa. Autossa on vakaava etukippi Nummi 149-5-6500 sekä Turta Oy:n täryllä ja lämmityksellä varustettu 15 kuution lava.

Tarjolla kehitysversio

Jatkossa Renaultilta tulee saataville Optitrack+-versio. Siinä järjestelmän hydraulipaine on nostettu 420 baarista 450 baariin, joten pyörien enimmäisvääntömomentti 7 prosenttia aiempaa suurempi.

Järjestelmä toimii 50 km/h saakka ja kytkeytyy päälle 20 km/h nopeudessa. Kuljettajan ei siis enää tarvitse kytkeä järjestelmää erikseen päälle ja pois.

Itsekalibroituva laite säätelee Optitrack-järjestelmän asetuksia vakituisesti. Järjestelmää on myös täydennetty uudella peruutusvaihteella (R2), jotta hallittavuus olisi paras mahdollinen kaikentyyppisissä maastoissa.

Optitrack+ -järjestelmässä käytetään uudenlaisia hydraulimoottoreita, jotka kasvattavat etupyörien vääntömomenttia 30 %. Tämä helpottaa ajamista suurilla hyötykuormilla, jyrkissä mäissä ja pehmeissä maastoissa.

Pitkällä kokemuksella

Sami Mäkinen tilasi uuden C-sarjan Renaultin heti kun autojen tilausputki Suomeen aukesi viime vuonna. Varustelut tehtiin kesän aikana ja autolla päästiin tositoimiin viime syksynä. Auto on ollut ainoastaan maansiirtokäytössä.

”Uuden C-sarjan parhaita puolia on ehdottomasti hyvä ajettavuus sekä ajamisen helppous. Autoon saa hydraulisen etuvedon ja maavaraa on riittävästi. Kokonaisuutena tämä on hyvin käyttökelpoinen paketti,” Mäkinen luettelee.

Vuodesta 1989 lähtien kuljetusyrittäjänä toimineella Mäkisellä on ollut Renaulteja jo vuodesta 1999 lähtien. Tähän ajanjaksoon mahtuu noin 30 erilaista Renaultin kuorma- ja pakettiautoa. Laivueessa on ollut mm. Scanioita, MANneja sekä Mercedes-Benzejä. Niitä hankittiin osin siksi, koska Renault Trucksin Suomen tuontiohjelmassa oli muutaman vuoden katko C- ja K-sarjan tuotteissa maahantuontikuvioiden muutoksista johtuen. Mutta valtamerkkinä on kuitenkin säilynyt Renault. Nyt yrityksellä on noin 20 autoa, joista reilu puolet on Renaulteja. Tällä hetkellä eniten työllistävät jätekuljetukset, nostot, kappaletavarakuljetukset sekä kaupunkijakelu.

Autojen vaihtoväli on pyritty pitämään noin 300 000 kilometrin tienoilla. Kahdessa vuorossa ajettavilla jäteautoilla kilometrimäärä tulee nopeiten täyteen noin kolmessa vuodessa.

”Koskaan ei ole Renaultin kanssa ollut mitään suurempia ongelmia. Hyvin ovat palvelleet ja paikkansa täyttäneet,” Mäkinen toteaa.

Lisäksi hän korostaa Renaultin myynti-ja jälkimarkkinapuolen toimivuutta.

”Myyntiprosessi hoidetaan alusta loppuun asiakaslähtöisesti ja asiakasta kuunnellen – se on minulle tärkeä seikka. Lisäksi Turun seudulla huolto-ja varaosatoiminnot pelaavat hyvin ja vaihtoehtoja piisaa,” Mäkinen painottaa yrittäjälle merkittävien asioiden hoitamista.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?