Schäffer 2345T - Ketterästi korkealle

Teleskooppipuomilliset pyöräkuormaimet sijoittuvat perinteisen kuormaimen ja kurottajan välimaastoon. Liukupuomilla suhteellisen pienikin peruskone saavuttaa merkittävän nostokorkeuden. Schäffer 2345T painaa kolmisen tonnia, mutta yltää jopa lähes 3,5 metriin.
Schäffer 2345T:n työpaino on noin kolme tonnia.

Saksalainen Schäffer on erikoistunut pienemmän kokoluokan pyöräkuormaimiin. Perinteisellä puomistolla varustettuja malleja on tarjolla peräti parikymmnentä - työpainot ovat välillä 1400-5950 kiloa. Runko-ohjatun kuormaimen maastokelpoisuuden ja kurottajan suuremman nostokorkeuden yhdistäviä teleskooppipuomillisia malleja on kymmenen.

Yrityksen juuret juontavat jo 1950-luvulle, jolloin toimintaa käynnisteltiin etukuormainten työlaitteiden valmistuksella. Nopeasti painopiste siirtyi kuitenkin omiin traktorin etukuormaimiin ja muihin lisälaitteisiin. Ensimmäinen hydrostaattisella voimansiirrolla varustettu pienkuormain julkaistiin jo 1979 ja teleskooppipuomillinen pyöräkuormain 1996. Vuonna 2017 hypähdettiin askel tulevaisuuteen, kun julkaisuvuorossa oli ensimmäinen akkukäyttöinen kuormain,

Telepuomilla korkeuksiin

Schäfferin suurimman telekuormainmallin, 9660T:n työpaino on varusteista riippuen 11–13 tonnia ja suurin nostokorkeus kurottajamaiset 6,1 metriä. Pikakokeilussamme ollut 2345T on puolestaan malliston pienin. Työpainoksi ilmoitetaan hieman alle 3000 kiloa. Teleskooppipuomin ansiosta suurin nostokorkeus on pikakiinnikkeen tapista mitattuna 375 cm.

Samasta 2345T:stä on saatavilla myös ainoastaan 195 cm korkea SLT-malli, kun testikoneen korkeudeksi ilmoitetaan 211 cm. Koneeseen on saatavilla myös umpiohjaamo. Nostokorkeus ja suorituskyky ovat kuitenkin samat. Turvakaarellisissa koneissa on mielenkiintoinen järjestelmä kaaren alas taittamiseen, jolloin matalistakin ovista sisäänkäynti on mahdollista.

Puomin hallinta on tarkkaa, mutta kone on suunniteltu erityisesti nostotehtäviin. Ainakin testikoneessa kauhan kääntökulma ylöspäin oli valitettavan vajaa, eikä kukkukauhallisia ollut mahdollista saada. Kippauskulma oli tosin riittävä kaikissa korkeuksissa.

Kubotan voimin

Teleskooppipuomilliset kuormaimet on suunniteltu työskentelemään erityisesti ahtaissa tai epätasaisissa paikoissa, joissa kuitenkin vaaditaan suurta nostokorkeutta. Suhteellisen pienikokoinen kuormain kykenee esimerkiksi täyttämään apevaunua tai lastaamaan korkealaitaista rekkaa. Schäffer 2345T:n tapauksessa nostokyvyksi ilmoitetaan 1900 kiloa ja kaatokuormaksi trukkipiikkejä käytettäessä 1650 kiloa.

Nostoturvallisuudesta huolehtii kuormanhallintajärjestelmä, joka pysäyttää hydrauliikan kriittisen kippausrajan lähestyessä. Koneen vakaus oli kuitenkin esimerkiksi lunta liikuteltaessa riittävä, eikä järjestelmä hälyttänyt edes kukkukauhalla puomin jatkeen ollessa pisimmillään. Jäistä penkkaa kauhan käännöllä irroteltaessa summerit tosin soivat. Asiaan tosin vaikutti jo tehtaalla tehty takarenkaiden glykolitäyttö, joka kuuluu vakiovarusteisiin.

Moottorina toimii 33 kilowattinen (45hv) Kubota. Perus tarkastukset ja huollot saa hoidettua varsin näppärästi konepeiton alta. Pumpulle ja venttiililohkolle pääsee käsiksi kippaamalla istuimen taakse. Operaatiota avittaa avautuva, lasinpyyhkimellä varustettu takaikkuna. Myös akku on sijoitettu istuimen alle. Ratkaisu ei ole tilavin mahdollinen, mutta kuitenkin suhteellisen hyvin tavoitettavissa.

Pelkistetty ohjaamo

Schäffer 2345T:n ohjaamossa on keskitytty oleelliseen. Esimerkiksi hallintalaitteet edustavat varsin perustasoa. Etukonsoli muistuttaa kovin paljon Weidemannin pienkuormainten vastaavaa. Testikone oli varustettu kohtuullisen mukavalla ilmaistuimella. Hiemankin pyöräkuormaimia käyttäneen ei tarvitse kytkimien toimintoja ihmetellä, vaan kaikki on suhteellisen selkeää.

Testikoneen istuimeen ei oltu asennettu käsinojia, mistä ei nostotyössä ole haittaa. Ohjaussauva on kuitenkin istuimeen suhteutettuna hieman oudossa kulmassa, mutta asentoon tottuu nopeasti. Ajosuunnanvaihtaja on sijoitettu ohjausvipuun. Teleskooppi puomia hallitaan liukukytkimellä.

Ohjaamossa on laajalti lasipintaa, minkä ansiosta näkyvyys varsin hyvä. Puomisto tosin nousee suht korkealle suoraan eteen, mutta työlaitteelle näkee kelvollisesti, vaikka suuret työvalot peittävätkin näkyvyyttä esim. lumikauhan kulmiin. Melutasoltaan Shäffer 2345T on konetyyppi huomioon ottaen kohtuullisella tasolla.

Schäffer 2345T:n polttoainesäiliö on sijoitettu eturunkoon. Tankkaushelppouden ja kokonaistasapainon kannalta ratkaisu on hieno, mutta valitettavasti näyttöpaneelissa ei ole erillistä polttoainemittaria. Varoitusvalo kuitenkin syttyy hieman ennen tankin täydellistä kuivumista.

Vankka voimansiirto

Valmistaja on kehittänyt kuormaimiinsa ns. High Traction Force-järjestelmän, joka säätää automaattisesti voimansiirron tehoa kulloisenkin rasituksen mukaan. Käytännössä tämän kerrotaan tarkoittavan erittäin hyvää pitoa ja voimaa myös nopealla ajonopeusalueella, jolloin nopeusaluetta ei tarvitse erikseen vaihtaa pienemmälle. Testikoneen ominaisuuksiin kuului myös automaattinen tasauspyörästön lukko.

Schäffer onkin kokoisekseen erittäin vankka puskemaan ja pitoa riitti lumitöissä BKT:n riparenkailla yllättävänkin hyvin. Koneen huippunopeus on kuitenkin ainoastaan 20 km/h, lisävarusteena on saatavana 28 km/h versio. Tämäkin on riittävä vauhti, sillä 2345T:tä ei ole suunniteltukaan pitkille siirtymille. Esim. puomin jousitusta ei ole tarjolla, mikä on kuoppaisissa olosuhteissa erittäin toivottava ominaisuus.

Alle 5000 kiloa painaviin teleskooppikuormaimiin Schäffer valmistaa akselit itse. Tätä suuremmissa käytetään Danan ja ZF:n versioita. Suuremmissa malleissa on käytössä keinuva taka-akseli, mutta esim. 2345T:ssä hyödynnetään huoltovapaata heiluvaa keskiniveltä, mikä parantaa etenemiskykyä etenkin epätasaisessa maastossa.

Jämäkkä kokonaisuus

Kokeilimme testikonetta pikaisesti lähinnä lumitöissä, sillä jo asiakkaalle myydyssä koneessa oli mukana ainoastaan lumikauha. Teleskooppipuomista on hyötyä kuitenkin myös kiinteistöhuollossa, sillä lumet saa työnnettyä kauemmaksi ja kasat korkeammiksi. Myös lumen lastaaminen on suuremman nostokorkeuden myötä helppoa. Lisäksi puomia hieman jatkamalla näkyvyys työlaitteelle paranee.

Schäffer 2345T:n varsinainen kohderyhmä löytyy kuitenkin esim. maataloudesta, rakennustyömailta ja viherrakennuksesta. Koneen nostokyky- ja korkeus ovat ulkomittoihin suhteutettuna suuret, esim. kuormalavoja käsiteltäessä myös ulottuvuudesta on hyötyä. Myös ketteryyden puolesta Schäffer taipuu moniin eri tehtäviin. Luksusluokan työmukavuutta ei ole tarjolla, mutta harva tämän kokoluokan sellaista tarjoaakaan. Kyseessä on kuitenkin tyypillisesti koneryhmä, jolla työskentely on ajoittaista, eikä hytissä urakoida pitkiä putkia yhteen soittoon.

 

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?