Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan

Tayga-moottorikelkat - Suoraan Volgan rannalta

Masco Oy aloitti Tayga-moottorikelkkojen maahantuonnin ensimmäisen kerran jo vuosituhannen vaihteessa, mutta silloin yritys ei oikein ottanut tulta. Uusi yritys alkoi vuosi sitten ja nyt näyttää siltä, että tulostakin alkaa syntyä.
RM-tehtaan pihalla kelkat jonossa esittelysafarille, tuotantotilaa katon alla on 35 000 m2.
RM-tehtaan pihalla kelkat jonossa esittelysafarille, tuotantotilaa katon alla on 35 000 m2. 
Kampiakselin aihioita odottamassa jatkokäsittelyä.
Kampiakselin aihioita odottamassa jatkokäsittelyä. 
Vectorin ohjaustangossa on pikasäätö eteen ja taakse.
Vectorin ohjaustangossa on pikasäätö eteen ja taakse. 
Tayga 551i SWT on 60 cm:n telamatolla varustettu työkelkka. Malli on yleinen viranomaiskäytössä Venäjällä.
Tayga 551i SWT on 60 cm:n telamatolla varustettu työkelkka. Malli on yleinen viranomaiskäytössä Venäjällä. 
Tuotantolinjoilta valmistuu yhtä aikaa sekä kelkkoja että mönkijöitä. Etualalla oleva Buran on edelleen kova sana Siperian aroilla poromiesten ajokkina.
Tuotantolinjoilta valmistuu yhtä aikaa sekä kelkkoja että mönkijöitä. Etualalla oleva Buran on edelleen kova sana Siperian aroilla poromiesten ajokkina. 
Levytyöasemalla leikataan Buran-kelkan runkolevyjä.
Levytyöasemalla leikataan Buran-kelkan runkolevyjä. 
2-tahtimoottorit tehdään itse. PM3-moottori on iäkäs ja yksinkertainen ilmajäähdytteinen, eikä täytä enää EU-alueen päästömääräyksiä. Paikallisilla markkinoilla se on kuitenkin haluttu voimanlähde.
2-tahtimoottorit tehdään itse. PM3-moottori on iäkäs ja yksinkertainen ilmajäähdytteinen, eikä täytä enää EU-alueen päästömääräyksiä. Paikallisilla markkinoilla se on kuitenkin haluttu voimanlähde. 
Vector on RM-tehtaan ensimmäinen omaa suunnittelua ja muotoilua edustava kelkka. Siinä on 551i-moottori, 50 cm:n telamatto ja erillisjousitus. Ajatuksena on ollut tehdä urheilullinen touring-kelkka – tavoitteessa on onnistuttu melko hyvin.
Vector on RM-tehtaan ensimmäinen omaa suunnittelua ja muotoilua edustava kelkka. Siinä on 551i-moottori, 50 cm:n telamatto ja erillisjousitus. Ajatuksena on ollut tehdä urheilullinen touring-kelkka – tavoitteessa on onnistuttu melko hyvin. 
Kelkkatehtaan johtaja Leonid Mozheykon tavoitteena on tuplata tuotanto seuraavien 4–5 vuoden aikana kehittämällä uusia malleja ja panostamalla vientiin.
Kelkkatehtaan johtaja Leonid Mozheykon tavoitteena on tuplata tuotanto seuraavien 4–5 vuoden aikana kehittämällä uusia malleja ja panostamalla vientiin. 
Mönkijöiden rungon koostamiseen käytetään robotteja.
Mönkijöiden rungon koostamiseen käytetään robotteja. 

Tayga-kelkat valmistetaan Rybinskissä Volga-joen rantamaisemissa. Siellä sijaitsee valmistaja RM:n (Ruski Mekanik) tehdas, joka muodostettiin vuonna 2005, kun iso valtionyhtiö Saturn jaettiin neljään osaan 2005.

Kelkkatuotanto alkoi vuonna 1971 ja ensimmäinen tuote oli yhä tuotannossa oleva Buran, joka on 2-telainen 1-suksinen raskas työkelkka. Alkuvuosien jälkeen on useaan otteeseen koitettu ottaa tuotantoon myös urheilullisempia malleja. Uusi merkki Tayga tuli tuotantoon vuonna 1999 Bombardierin kanssa tehdyn lisenssisopimuksen ansiosta. Tayga oli myös ensimmäinen Suomeen tuotu malli. Mönkijöiden tuotanto on aloitettu 2011.

RM-yhtiö työllistää 800 henkilöä ja tehdastilaa sillä on 35 000 m2, mihin sisältyy uusi varaosavarasto ja lähettämö. Tuotanto eroaa länsimaisesta selkeästi, sillä tehtaalla tehdään lähes kaikki osat itse – myös 2-tahtimoottorit. Nelitahtimoottorit ostetaan alihankkijalta, samoin sähköosat, telamatot ja variaattorin hihnat. Muoviosat, kuomut, vaihteistot ja variaattorit ovat myös omaa tuotantoa.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tehdas on aloittanut jo Neuvostoliiton aikaan ja tuotantoa on modernisoitu viime vuosina voimakkaasti. Osa- ja runkovalmistuksessa käytetään CNC-koneita, automaattisia levytyöasemia ja hitsausrobotteja. Muoviosille on omat laitteet, esimerkiksi katemuoveille on automaattiset muottilinjat. Runko-osat menevät hitsauksen jälkeen maalauslinjalle, jossa ne pohjakäsitellään ja pulverimaalataan.

Kokoonpanolinjoilla kootaan yhtä aikaa eri kelkkamalleja sekä mönkijöitä. Kokonaistuotanto tehtaalla on 10 400 yksikköä, joista noin 8 500 kelkkoja ja loput mönkijöitä. Tehtaan tuotanto menee nykyisellään lähes kaikki kotimaahan, yritys onkin Venäjällä on selkeä markkinajohtaja. Maan viime vuoden moottorikelkkojen kokonaismarkkina oli 14 700 kelkkaa, joten RM:n markkinaosuus on yli puolet.

Leveätelaisia

Koska RM-yhtiön tuotanto tukeutuu suurimmalta osin kotimaan kulutuksen, on mallistokin on muotoutunut sen mukaiseksi. Käytännössä lähes kaikki tuotannossa olevat mallit ovat 50–60 cm:n telamatolla varustettuja tai 2-telaisia.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Tehtaan toimitusjohtaja Leonid Mozheyko kertoi yrityksen tulevaisuuden suunnitelmien ja mallistokehityksen edelleenkin nojaavan nyt tuotannossa oleviin malleihin. Uutta ollaan kuitenkin kehittämässä. ”Meillä on noin 80 % Venäjän viranomaismarkkinoista ja sen takia kotimaassa ei enää ole voimakasta kasvua luvassa”, kertoo Mozheyko ja jatkaa vielä: ”kehitämme tuotantoa ja kasvua haetaan viennistä.”

Uuden Vector-mallin valmistus onkin juuri käynnistynyt. Kelkassa on moderni runkorakenne, tukivarsijousitus ja useita moottorivaihtoehtoja. Vector on ensimmäinen nimenomaan touring-malliksi suunniteltu kelkka, jossa varustelutaso vastaa nykyaikaa. Telamatto on 50 cm leveä, joten kelkalla on mahdollisuuksia menestyä kotimaan markkinoillakin.

Omaa suunnittelua

Mozheyko kertoo, että yritys on tilannut moskovalaiselta suunnittelutoimistolta sporttisemman kelkkamallin suunnitelmat, mutta tarkempia yksityiskohtia ei voi vielä paljastaa. Jatkossa tavoitteena on nostaa kelkkojen ja mönkijöiden kokonaistuotanto 20 000 yksikköön muutaman lähivuoden aikana.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Mozheyko kertoili myös laveasti alan tulevaisuudesta Venäjällä. Hänen mukaansa myös suunnittelun on myös uudistuttava, sosialismin aikainen kopiointi ei enää ole nykyaikaa. Kansainvälisillä markkinoilla pärjääminen edellyttää, että tuotteet erottuvat muista. Jälkimarkkinoinnin Mozheyko näkee myös erittäin tärkeänä, yritys onkin panostanut siihen rakentamalla varaosavaraston ja lähettämön, josta löytyvät nopeasti varaosat kaikkiin malleihin. Laadun on oltava myös korkealla tasolla ja siihen on yhtiössä panostettu kehittämällä tuotantoa ja laaduntarkkailua.

Vientimarkkinoilla mottoreiden päästövaatimukset ovat tiukkoja, eivätkä vanhat 2-tahtiset enää täytä uusia normeja. RM:llä on tarjolla 800-kuutioinen ja 4-tahtinen V-2-moottori, jolla on hyväksyntä EU-alueelle. Ensi kaudelle tulee uusi 1 000-kuutioinen 4-tahtinen V-2. Lisäksi tuotannossa on nestejäähdytteinen 2-tahtinen EFI-moottori joka toivon mukaan täyttää myös normit, tiivistää Mozheyko lopuksi.