Volvo uudistaa - Valmiina haasteisiin

Urakoitsijoiden toimintaympäristö muuttuu yhä enemmän kohti taajamissa työskentelyä. Volvo vastaa haasteeseen uudistetuilla malleilla. Malliston suurimman lyhytperäisen tela-alustaisen lisäksi jatkossa nähdään yhä monipuolisempia digisovelluksia.
Volvo on laajentanut mallistoaan myös materiaalinkäsittelykoneisiin. Nyt esitelty EW210D MH saa jatkossa rinnalleen myös muita malleja.

Kaupungistuminen on eräs aikamme megatrendeistä. Eri arvioiden mukaan vuoteen 2050 mennessä jopa yli 70 % maapallon väestöstä asuu kaupungeissa. Euroopassa lukema voi olla jopa 80 %. Ilmiö asettaa omat vaatimuksensa myös rakennuskoneteollisuudelle. Uudenkin rakentaminen lomittuu usein keskelle olemassa olevaan infrastruktuuria ja liikennettä – toisaalta vanhaakin puretaan ja kunnostetaan.

Volvon historia yltää jo vuoteen 1832, jolloin Johan Theofron Munktell avasi höyrykoneita valmistaneen konepajan Eskilstunaan. Vuosikymmenten aikana nykyistä Volvon geeniperimää ovat rikastuttaneet mm. Åkermann ja korealainen Samsung. Pitkään historiaan peilaten ruotsalaisyritys on valmistautunut myös tulevaisuuden haasteisiin.

Tehostamisella tuloksia

Pakokaasujen päästörajoitusten kiristyminen on pakottanut valmistajia uusimaan mallisarjojaan lähes näyttelystä toiseen. Päästöjen merkittävien vähenemisen lisäksi myös esimerkiksi polttoaineenkulutus on vähentynyt. Samalla eri merkkien väliset erot ovat pienentyneet. Volvon mukaan polttoainetehokkuutta onkin perinteisin menetelmin enää vaikea parantaa, joten potkua haetaan uusin keinoin.

Volvo pyrkiikin tehostamaan työskentelyä sähköhydraulisilla ratkaisuilla, automaatiolla ja kommunikoinnilla. Volvon tekemien kilpailijavertailujen mukaan muutamia vuosia sitten julkaistuilla hybridikaivukoneilla ei saavuteta riittäviä polttoainesäästöjä verrattuna perinteisiin malleihin. Tehokkaammiksi ratkaisuiksi ovat osoittautuneet erilaiset sähköiset voimansiirrot, joita Volvo kehittää edelleen. Viime vuonna julkaistiin myös akkukäyttöinen EX2-kaivukoneen prototyyppi, jolle luvataan jopa 8 tunnin työskentelyaika.

Volvo pyrkii palvelemaan asiakkaittaan myös aiempaa kokonaisvaltaisemmin. Työmailla tehokkuutta voidaan saavuttaa esim. koulutuksen kautta ja työmenetelmiä kehittämällä. Esimerkiksi työn tarkempi synkronointi vähentää odotteluaikaa louhosautoja kuormatessa. Osa tulevaisuuden suunnitelmia on myös yhä parempi etädiagnostiikka ja ennakoiva huolto. Valmistaja voisi ottaa yhteyttä urakoitsijaan jo ennakolta poikkeaminen ilmetessä, jolloin vakavammilla remonteilta säästyttäisiin.

Merkittäviin uudistuksiin kuuluvat myös jatkossa saatavilla olevat tehdasasenteiset koneohjausjärjestelmät ja muut apuohjelmat. Yksinkertaisimmillaan tämä tarkoittaa esim. kaivukoneisiin asennettuja vaakoja ja raportointiohjelmia. Luvassa on myös täysimittaisia 3D-koneohjausjärjestelmiä, jotka tukevat tällä hetkellä Topconin ja Trimblen ohjelmia. Tarjolle tulee myös suppeampia 2D-sovelluksia, joita voi käyttää esimerkiksi yksinkertaisissa ojakaivannoissa. Näytölle on mahdollista piirtää haluttu profiili itse, jonka jälkeen järjestelmä ohjaa käytännön toteutuksessa. Palaamme aiheeseen tarkemmin virallisen julkaisun jälkeen.

Vankka lyhytperäinen

Kaupungistumisen myötä kaivutyöhön käytettävää tilaa on entistä vähemmän, ja ympärillä pyörivät ihmiset saattavat olla lähietäisyydellä. Lyhytperäiset kaivukoneet ovatkin lisänneet suosiotaan eri kokoluokissa. Kotimaassa joillakin merkeillä 23–25 lyhytperäisen koneet ovat jopa eräs myydyimmistä kokoluokista. Volvo järeyttää suurempaan päähän, sillä lehdistötilaisuudessa esiteltiin ensimmäistä kertaa eurooppalaiselle lehdistölle Volvo ECR355E, joka on markkinoiden suurimpia lyhytperäisiä kaivukoneita. Ottelupaino on noin 35 tonnia.

Virallisen ensiesittelynsä Intermat-näyttelyssä saava kompaktijärkäle perustuu huolelliseen suunnitteluun, jossa erimaalaiset kuljettajat ovat saaneet esittää toiveensa koneen ominaisuuksien suhteen. Esimerkiksi katkaisimien määrä on pudonnut merkittävästi, mikä parantaa käytettävyyttä. Uusiin ominaisuuksiin kuuluu myös mahdollisuus asettaa tiettyjä toimintoja kaivukahvoihin. Esimerkiksi tuulilasin pyyhkijät voisi kytkeä päälle irrottamatta käsiä kahvoista.

Uutuuden puomisto on sama kuin EC300-mallissa. Saatavilla on kiinteän peruspuomin lisäksi myös kaksiosainen puomi. Näinkin suuri lyhytperäinen kone soveltuu myös ahtaiden paikkojen purkutöihin, jonka vuoksi koneeseen on saatavilla runsaasti varusteita. Tyypillisiä lienevät esim. sylinterien ja puomin suojat, sekä täysmittaiset tela-ohjurit. Järeän vastapainon ansiosta kaatokuormat ovat samat kuin perinteisissä malleissa.

ECR355E:n voimanlähteenä toimii Volvon oma 180 kilowattinen moottori, joka täyttää 4-päästötasonmääräykset. Ruotsalaisvalmistaja on luottanut DPF-suodattimeen jo aiemman päästötason malleissa, vaikka usea valmistaja on pyrkinyt niistä eroon. Suodattimen vaihtoväli on kasvanut 8 000 tuntiin. Vaihto-osana toimitettava suodatin on mahdollista puhdistaa 2–3 kertaa.

Syy on ilmeisen selvä, sillä Volvo on jo valmistautunut vuoden 2019 alussa voimaanastuvaan 5-päästötasoon. Kaikki tarvittavat komponentit on jo asennettu – uusi päästötaso saavutetaan pelkällä ohjelmistopäivityksellä. Monet valmistajat joutuvat puolestaan lisäämään uusia päästölaitteita. Ensimmäiset ECR355E-mallit on jo myyty ja koneet saapuvat Suomeen kesäkuussa.

Pyöräalustaista uutta

Kaupunkiympäristön aiheuttamat vaatimukset koskettavat myös pyöräalustaisia kaivukoneita. 18–19 tonnin kokoluokkaan sijoittuva EWR170E yhdistää pienempien kokoluokkien kompaktit mitat suuremman koneen suorituskykyyn. Samalla mukaan on ympätty monia työskentelymukavuutta helpottavia ominaisuuksia.

Moottori on 115 kilowattinen Volvo D4J. 4-päästötason täyttävän myllyn urean kulutus on n. 4–5 % polttoaineenkulutuksesta. Lyhytperäisen koneen remontteja helpottaa kahdeksan pultin avaamisella irtoavat päästökomponentit. Aikaa ennakoidaan kuluvan noin 20 minuuttia.

E-sarjan uudistuksiin kuuluu kattavammat lisävarusteet. Nyt on saatavilla esim. etupyörien mukana kääntyvät rapakaaret, joiden ansiosta kone säilyy puhtaampana mutaisissa olosuhteissa. Suuren suosion on saavuttanut myös alavaunuun sijoitettava vetolaatikko, joka voidaan asentaa myös muihin Volvon pyöräalustaisiin malleihin.

Jatkossa koneen voi tilata tehtaalta suoraan Steelwristin rototiltillä varustettuna. Tästä on tiettyjä etuja, sillä säädöt voi tehdä suoraan koneen omalta näyttöpaneelilta. Samalla myös kaikki huollot ja takuukorjaukset onnistuvat Volvon toimipisteiden kautta.

Näkyvyys oikealle on parantunut, sillä etukulma on saatu muotoiltua erittäin matalaksi. Asiaan vaikuttaa myös saatavilla oleva kaksiosainen kaivupuomi, jonka saa siirtojen ajaksi vedettyä nippuun. Lisäksi puomin jousitus tasoittaa kulkua.

Suurin malli E-sarjaan

Myös Volvon suurin pyöräalustainen EW220 päivittyy E-sarjaan. Samalla myös mallimerkintä muuttuu, sillä aiemmin kone tunnettiin 210-mallina. Tarkoituksena on, että numerosarja vastaa paremmin noin 22 tonnin työpainoa.

Uudistuksiin kuuluu mm. parempi ulottuvuus, jonka myötä esim. raskaiden viemäriputkien laskeminen on helpompaa. Taakse sijoitettu moottori puolestaan tuo lisävakautta, samalla etukulma on saatu avaraksi. Suurin nostokapasiteetti etusuuntaan on 8 500 kiloa ja sivulle 4 800 kiloa.

Volvon Comfort Drive Controlilla konetta on mahdollista ohjata kaivuvivun rullalla. Ominaisuus on käytössä 20 km/h saakka. Erikoisuuksiin kuuluu mahdollisuus tilata kone ilman ohjauspylvästä, jolloin koko konetta hallitaan kaivuvivuilla.

Vakiona EW220E:ssä on taka- ja sivukamerat, mutta mahdollista on myös ns. lintuperspektiivi. Kolme runkoon kiinnitettävää kameraa luovat reaaliaikaisen kuvan koneen yläpuolelta, jolloin ympärillä olevat esteet on helpompi hahmottaa. Kuva voidaan integroida koneen omaan näyttöön tai erilliselle näyttöpaneelille. Myös omien lisäkameroiden asentaminen onnistuu, sillä näyttöpaneelissa on valmiina neljä erillistä liitintä.

Myös materiaalinkäsittelyyn

Kaupungistumisen myötä myös jätteiden käsittely ja kierrätys ovat entistä suuremmassa roolissa. Volvo onkin tuonut markkinoille omat koneensa myös tähän tarkoitukseen. EWR240E materiaalinkäsittelynkoneen kerrotaan olevan suunnattu erityisesti jätteenkäsittely- ja kierrätysyrityksille. Työpaino on noin 26 tonnia. Jatkossa Volvo on laajentamassa materiaalinkäsittelykoneiden valikoimaansa myös muihin kokoluokkiin.

”Kaivupuomi”-vaihtoehtoja on kaksi: lajitteluvarsi ja kulmavarsi. Ensin mainitulla ulottuvuus on peräti yli 11 metriä. Erilaiset kourat toteutetaan yhteistyössä Kinshoferin kanssa. Työskentelyvakautta parantavat puomin kelluntatoiminto ja puomisylinterien vaimennus. Näkyvyyttä kohteeseen parantaa jopa viisi metriä maanpinnan tasosta ylöspäin kohoava ohjaamo. Hätätilanteiden varalta ohjaamon voi laskea alas myös hytin ulkopuolelta.

Rakennuskonevalmistajat ovat olleet kiristyvien päästömääräysten ja taloudellisten haasteiden vuoksi vuosikausia kovien haasteiden edessä. Samalla myös urakoitsijoiden toimintaympäristö on muuttunut. Päästöruljanssin hiljalleen rauhoittuessa konevalmistajat voivat yhä vahvemmin keskittyä myös muuhun kehitystyöhön. Onkin erittäin mielenkiintoista nähdä, kuinka digitalisaatio tulee vaikuttamaan pitkään varsin perinteiseen tekniikkaan luottaneeseen maarakennusalaan. Volvo vaikuttaisi olevan uusien sovellusten myötä valmis myös tulevaisuuden haasteisiin.

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?