Yamaha RS Venture - Luksusta reiteille

Yamahan RS Venture TF on moottorikelkka, joka on hieman jäänyt varjoon moottorikelkkailun muotivirtauksissa, tarjolla on crossoveria ja vuoristokelkkaa sekä niiden eri variaatioita. Venture on kelkkamalli, joka tarjoaa luksusta reittiajoon. Japanilainen tapa tehdä moottorikelkka jossa näkyy työnlaatu, se näyttää ihan tehtaassa tehdyltä. Siitä jotenkin huokuu Grand Touring henki, toki mullakin merkeillä on touring kelkkoja, mutta Venturessa se on vielä piirun verran selvempänä.
Yamaha Venture on reittikelkka, jolla pystyy kyllä liikkumaan myös reitin ulkopuolella.

Yamaha RS Venture ei yritä olla mikään multipurpose-kelkka: se on tehty hyväkuntoisille reiteille ja sillä siisti, patikkokelkat ovat erikseen. Keulalla murisee 3-sylinterinen Genesis, tosin enimmät äänet kuuluvat takana olevista pakoputkenpäistä. Voimansiirto on omaa valmistetta variaattorista suunnanvaihtajaan. Ohjauksentehostaja pitää huolen, ettei hauiksia tarvitse pullistella ohjatesssa ja samalla tehostin huolehtii, että sukset pysyvät siinä suunnassa mihin kuljettaja ne haluaa – ohjaus ei vetele eikä lyö käsille.

Etujousitus on toteutettu päällekkäisllä A-tukivarsilla ja Kyb 36 HPG -vaimentimilla, joustomatka 21 cm. Telaston jousitus tuntee nimen ProComfort ja on taittoperällä varustettu. Vaimentimet ovat samat kuin edessäkin, joustovara 35 cm.

Venture TF on kaksipaikkainen, matkustajalle on tarjolla muhkea selkänoja, joka voidaan kääntää eteen kuljettajalle, jos ajaa yksin. Kahvan lämmittimet ovat tarjolla matkustajallekin nyrkkisuojien kera. Kuljettajalla on 9 asentoiset lämmittimet kahvoille sekä peukalolle. Mittaristossa on 3 näyttöä: viisari näyttää kierrosluvun ja alempi nestekidenäyttö nopeuden ja ajomatkan. Ylemmästä näkee polttoaineen määrän ja kahvan lämmittimien tehon, kun niitä säätää. Tuulilasi on korkea ja suojaa hyvin.

Tasaiselle reitille

Kokeiluryhmä oli Venturesta ja sen käytöstä yllättäen melko yksimielinen: jos puolison kanssa tulee lähdettyä kelkkailemaan ja tarjolla on kohtuullisen hyvin hoidettua reittiä, niin valinta on selvä. Toki Venturella voi ajaa patikkoistakin uraa, mutta nautinnosta ei voi silloin puhua. Hoidetulla reitillä kelkka on todella miellyttävä ajaa, ohjaus on tarkka eikä vetele. Mutkiin Yamaha painuu juuri sinne mihin kuski osoittaa. Ajoasento on hieman matala, mutta siitä ei ole suuremmin haittaa, etenkin jos on tottunut ajamaan vanhanmallisilla kelkoilla. Muutenkin Venture on jo perusolemukseltaan sellainen, ettei sillä tee edes mieli lähteä sporttikelkkojen kanssa kilpasille.

Venturella pystyy ajamaan myös umpisella, 385 cm telamatto kantaa melko hyvin ja moottorissa on voimaa pitämään kelkka liikkeellä. Koeajolla ei rinteille menty, mutta jäällä, pellolla ja metsässä ajettiin eikä upottu kertaakaan.

Matkustusmukavuus on kohdallaan sekä kuljettajalla että matkustajalla – pehmeät istuimet ja kantava jousitus tasaavat kulkua. Äänimaailmaan on valmistajan puolesta paneuduttu erityisesti, sillä takana olevat putket antavat ääntä, joka tuo mieleen enemmän moottoripyörän kuin kelkan.

Retkikelkka

Ventureen saa vetokoukun ja perässä voi vetää kuormia, mutta miksikään savottakoneeksi siitä ei kuitenkaan ole, kun myös alennusvaihde puuttuu. Retki ja pilkkikamppeet kulkvat kyllä mukavasti ja kevyt henkilönkuljetusrekikin vielä menee. Ominaisuudet ovat enemmän vapaa-ajan puolelle painottuvat.

Yleensä laadusta ja varusteista saa maksaa, eikä Venturekaan ilmainen ole, mutta hinta on vielä siedettävä 15 790 euroa, eli paremman luokan crosoverin kanssa samoissa.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?