Iveco Natural Power - Puhtaampia kuljetuksia

Vaihtoehtoisten polttoaineiden läpimurto hyötyajoneuvosektorilla on käsillä. Yhä useamman valmistajan valikoima käsittää kaasu- ja sähköautoja. Ivecolla on tarjota laaja kattaus kaasukäyttöisistä pakettiautoista rekan vetureihin saakka.
Kaasulla ajettaessa pääsee pienemmällä polttoainelaskulla. Kilo kaasua on noin 25 prosenttia dieseliä edullisempaa. Polttoainekustannuksissa voidaan säästää jopa 35 prosenttia diesliin verrattuna.

Vaihtoehtoisiin polttoaineisiin siirtyminen on usein eräänlainen muna–kana-tilanne. Yhtälössä tarvitaan aitoa kysyntää loppukäyttäjiltä, tarkoituksenmukaista ajoneuvokalustoa sekä tarpeeksi kattavaatankkausverkosto. Nyt nämä ehdot alkavat hiljalleen toteutua niin Euroopassa kuin Suomessakin.

Kaasuautoja on jo Ivecon, Scanian, Volvon ja Renaultin valikoimissa. Mercedes-Benz ja MAN ovat vahvasti kehittämässä sähköisiä ratkaisujaan. Kaasuautojen vaatima tankkausverkosto alkaa olla Suomessa jo sillä tasolla, että kaasuauto on oikeasti varteenotettava vaihtoehto. Paineistettua kaasua (CNG) tarjoavia asemia on tällä hetkellä 38 kappaletta Imatra–Oulu-linjan länsipuolella. Nesteytettyä kaasua (LNG) tarjoavia asemia on neljä kappaletta. Tankkausverkko laajenee jatkuvasti.

Oleellinen osa ketjua on tietysti autoja käyttävät ja kaasua tarvitsevat yrittäjät.

”Suomessa on herännyt kiinnostus kaasuautoja kohtaan. Asiakaskentällä on yhä enemmän eloa tämän suhteen ja kaasuautojen kysyntä voi lähteä nopeaankin kasvuun. Merkkejä on ilmassa,” Iveco Suomi Oy:n myyntipäällikkö Juhani Havia kertoo.

Yhä useammin esille nousee ympäristöarvojen painotus yritysten päätöksenteossa. Miten ja millaisella kalustolla tuotteet kuljetaan paikasta toiseen? Vähäpäästöinen ja ympäristöystävällisempi kuljetuskalusto alkaa olla yhä useammin kuljetuksia tilaavien yritysten vaatimuslistalla. Myös yhteiskunnan osalta vaatimukset kasvavat. Yksi vastaus lisääntyneisiin vaatimuksiin on kaasukäyttöisten autojen käyttäminen.

Pienemmillä päästöillä

Yksi litra dieseliä tuottaa 2,64 kg hiilidioksidia, kun kilo maakaasua tuottaa 2,74 kg hiilidioksidia. Kaasua käytettäessä merkittävin etu dieseliin verrattuna ovat alemmat typen oksidien (NOx) ja partikkelipäästöt. EURO VI -tason dieseliin verrattuna kaasuauton Nox-päästöt ovat 70 prosenttia ja partikkellipäästöt 96 prosenttia alemmat. Ero on merkittävä etenkin kaupunkiliikennettä ajatellen. Hiilidioksidipäästöjä voidaan alentaa biokaasua käyttämällä. Yhden biokaasukilon tuottama hiilidioksidimäärä on ainoastaan 440 grammaa. Huomioitavaa on lisäksi keskimäärin noin 3 desibeliä dieseliä alempi melutaso.

Ivecolla on tehty tarkkoja laskelmia ja kokeita eri vaihtoehtojen välillä. Kun Euroopan halki ajetaan esimerkiksi 40 tonnin rekalla 75 prosentin lastilla, ovat matkan hiilidioksidipäästöt 16 prosenttia alemmat kaasulla kuin EURO VI -dieselillä.

Laaja mallisto

Ivecolla on pitkä osaaminen ja kokemus kaasuautoista hyötyajoneuvojen sektorilla. Ensimmäiset kuorma-autot ja bussit otettiin käyttöön vuonna 1996 ja nyt liikenteessä on 6 000 alle 7,2 tonnista, 2 500 kappaletta 12–16 tonnin keskiraskasta ja 18–44 tonnin raskasta kuorma-autoa sekä 5 500 bussia. Kaasumoottoreita FPT on valmistanut yli 25 000 kappaletta.

Nyt tarjolla oleva mallisto käsittää Daily Blue Power -umpipakettiautot, alustat sekä bussit aina 7,2 tonniin saakka. Daily on ensimmäinen kaasukäyttöinen pakettiauto, joka on saatavilla 8-nopeuksisella automaattivaihteistolla varustettuna. Moottoripuolella uutta on mm. turbo ja sylinterinkansi sekä öljypohja.

Keskiraskaassa sarjasta on esim. Eurocargo 12 tonnin ja matalan ohjaamon versiona, sekä 15 tai 16 tonnin versio päiväohjaamolla varustettuna. Moottorina on 5,9 litran NEF60, joka tuottaa 210 kW tehon ja 750 Nm väännön. Vaihteistoksi voi valita joko Allisonin automaatin tai ZF:n manuaalin hydraulisella tai elektronisella hidastimella varustettuna. Myöhemmin saataville tulee myös ZF:n robottivaihteisto. Hyötykuormaa voi ottaa 5–9 tonnia ja kuormatilavuutta on konstruktiosta riippuen 25–60 m3.

Malliston huippuna on kaukoliikenteen Stralis 460NP. Moottorina on 338 kW tehon ja 2 000 Nm väännön tarjoava 12,9-litrainen Cursor 13. Moottorin palotilassa ei käytetä dieseliä palotapahtuman käynnistämiseen, vaan sytytys hoidetaan sytytystulpilla. Näin moottorista on saatu kompaktimpi, kevyempi, hiljaisempi sekä käyttäjäystävällisempi. Se ei tarvitse ureaa eikä monimutkaista pakokaasujenkäsittelyjärjestelmää. Nyt käytössä on ainoastaan 3-tie katalysaattori. Näin myös käyttö- ja ylläpitokustannukset ovat pienemmät. Kehitteillä on myös ilman sensoreita toimiva nakutuksen esto. Huoltoväli on 90 000 kilometriä. Polttoainetankkeina joko 2xCNG, CNG+LNG tai 2xLNG. Parhaimillaan toimintasäde on 1 600 kilometriä.

Auton saa joko 4x2- tai 6x2-akselistoilla. Painoluokat ovat 44 tai 50 tonnia.

Tien päällä

Eurocargon lyhyehkössä koeajossa huomio kiinnittyi kahteen seikkaan. Viisportainen hidastin on todella monipuolinen ja antaa erittäin laajan mahdollisuuden nopeuden hidastamiselle eri olosuhteissa ja kuljettajan tarpeiden sekä tottumusten mukaan. Allisonin 5-nopeuksinen automaatti toimi todella jouhevasti ja välitykset osuivat hyvin kohdalleen 16 tonnin jakeluautossa. Tosin hintaa automaatti kyllä nostaa. Allison maksaa noin 6 000 euroa enemmän kuin manuaalivaihteisto ja vielä 3 000 euroa enemmän kuin robottivaihteisto.

Daily kantaa kuormansa jämäkästi. Noin 850 kilon testikuorma toki tuntuu, mutta moottoriin toivoon hiukan enemmän alavääntöä. Ovatko vaihteistonvälitykset aivan kohdallaan, sillä 50–60 km/h nopeudella laatikko vaihtaa suht tiuhaan, eikä sopivaa vaihdetta tunnu löytyvän? Lisäksi vaihde jää taajamanopeuksilla helposti pykälää liian isoksi, jolloin auto jurruttaa liian pienillä kierroksilla ja polttoaineenkulutus kasvaa. Edellä kerrotut huomiot ovat varmasti korjattavissa vaihteisto-ohjelman päivityksillä. Muutoin vaihteisto on jouhea ja miellyttävä käyttää.

500 kilon kuormalla auto on jo paljon herkempi. Mekaaninen ajettavuus on liki sama kuin ajaisi tyhjänä. Ainoastaan nypytys ja kolautukset jäävät pois. Moottoritiellä jos mielii vilkkaan liikenteen seassa ohittaa, on muistettava ennakointi. Kun 90 km/h nopeudella alkaa kiihdyttää, ei kaasuversio lähde samalla tavalla kuin dieselmalli. Mieleen tulee lähinnä vapaastihengittävällä bensiinimoottorilla varustettu isokokoinen tila-auto. Kun antaa reippaasti kierroksia, auto kyllä liikkuu hyvin. Tasaisella, noin 85–90 km/h nopeudella ajettaessa kaasun kulutus oli noin 8 kg/100 km.

Maltillisesti liikkeelle

Ivecon uusimpien kaasuautojen asiakastoimitukset Suomeen ovat alkaneet. Dailyn manuaalivaihteistolla varustettuja versioita on myyty noin 20 kappaletta. Ensimmäiset Hi-Matic-automaattimallit toimitetaan maaliskuun lopulla. Tavoite on myydä tänä vuonna noin 10 kappaletta Hi-Maticilla varustettua Dailya. 12 m3 kokoinen perusvarusteltu Daily maksaa noin 50 000 euroa. Automaatti nostaa hintaa noin 3 000 eurolla.

Myös Eurocargojen toimitukset ovat alkamassa ja ensimmäinen on myyty Nokian kaupungille. Myyntitavoite on maltiset viisi kappaletta.

Straliksen osalta tavoitteena on myydä tänä vuonna 10 vetoautoa.

Ivecon toimitusaika on kolme kuukautta tilauksesta. Tuotantoprosessi on lähes yhteneväinen diesel-mallien kanssa. Kaasuauto valmistuu samalta linjalta – se otetaan sivuun ainoastaan kaasusäiliöiden asennuksen ajaksi.

Kysyntä Euroopan laajuisesti on kasvussa, sillä viime vuoden 2 000 tuhannen kaasu-Straliksen tuotanto oli liian vähän. Nyt tälle vuodelle Madridin tehtaan tuotantokapasiteetti on tuplattu noin 5 000 kaasu-Stralikseen.

” Kilpailutilanne on nyt passeli.12–16 tonnin kokoluokassa on paljon mahdollisuuksia, sillä Iveco on nyt käytännössä ainoa, jolla on tarjolla tuotteet keskiraskaiden kokoluokkaan. Tilanne elää jatkuvasti ja tiettyä, myönteistä uteliaisuutta on,” Juhani Havia kertoo.

Scanian valikoimassa on P-, G- ja R-sarjan alustoja ja vetoautoja yli 18 tonnin kokoluokkaan. Volvon ensimmänen LNG-auto on valmistumassa päälirakentajalta huhtikuussa. FM- ja FH-LNG-mallien asiakastoimitukset alkavat syksyllä. Renaultin D-sarjan 18- ja 26-tonnisia on jo saatavilla CNG-versioina.

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?