JCB Fastrac 4220 - Mukavuuden mestari

JCB Fastracia on perinteisesti pidetty tieajoon sopivana traktorina. Uusien mallien entistä isompi rengaskoko mahdollistaa myös normaalit maataloustyöt pellolla. Kokeilimme 4000-sarjan Fastracia viime kesänä monipuolisissa maatalouden töissä.
JCB Fastrac 4220.

Kokeilimme JCB Fastrac 4000 -sarjan kolmesta vaihtoehdosta tehokkainta 4220-mallia viime kesänä. Työtehtäviin kuului äestyksen ja niiton lisäksi myös esimerkiksi murskeen ajoa. Fastrac 4000 -sarja esiteltiin vuonna 2014, jolloin se korvasi 2000-sarjan Fastracin. 4000-sarjalle ominaisia piirteitä ovat molempien akseleiden jousitus, portaaton voimansiirto, nelipyöräohjaus ja 60 km/h huippunopeus.

Suomalainen moottori

4000-sarjan moottori on Agco Powerin 6,6-litrainen 66AWF-moottori, joka 4220-mallissa tuottaa 235 hevosvoiman maksimitehon ja 950 newtonmetrin väännön. Päästötaso nelosen vaatimukset täytetään pelkällä urealla, hiukkassuodatinta tai pakokaasujen takaisinkierrätystä ei ole.

Moottori on asennettu erillisrungon päälle, eli se ei ole osa traktorin runkorakennetta.

148 l/min hydrauliikka

Fastracissa on kuormantunteva hydrauliikkajärjestelmä, jonka tuotto moottorin nimelliskierroksilla on 148 l/min. Tuotto on tässä teholuokassa keskiarvon tuntumassa, mutta kuitenkin selvästi enemmän, kuin mitä 1/2 tuuman pikaliittimestä mahtuu kulkemaan. Power beyond -liitäntä on vakiovaruste.

Aksiaalimäntäpumpun lisäksi Fastracissa on erillinen hammaspyöräpumppu ohjausta varten. Sähköohjattuja takahydrauliikkaventtiileitä kokeilutraktorissa oli neljä kappaletta, mekaanisia venttiileitä ei ole vaihtoehtona lainkaan. Yhtä venttiiliä voidaan ohjata takalokasuojissa olevista painikkeita, samoin nostolaitetta ja voimanottoakselia.

Pikaliittimet sijaitsevat melko syvällä lokasuojien välissä, ne ovat kuitenkin paineenalaisinakin toimivaa mallia.

Erilainen ohjaamo

Fastracin ohjaamo sijaitsee selkeästi akseleiden välissä ja normaaliin maataloustraktoriin verrattuna edempänä. Sijainti on hyvä ajomukavuutta ajatellen. Kuljettajaan kohdistuvat iskut ovat pienimmät akseleiden keskilinjalla. Ohjaamon sijoitus vaatii hieman totuttelua, sillä takapuolituntuma on akseleiden välissä sijaitsevan istuimen ja nelipyöräohjauksen takia erilainen kuin perinteisessä traktorissa.

Ohjaamon muoto on myös poikkeava, katto on lattiaa leveämpi eli myös ohjaamon lasit levenevät ylöspäin. Tästä on hyötyä erityisesti kuumina kesäpäivinä, kun auringon säteet jäävät katon reunojen taa.

FieldPro-varustepaketin myötä testitraktorissa oli nahkaverhoillut istuimet. Myös apukuljettajalle on selkänojallinen istuin, joka kuitenkin sijaitsee matalalla. Istuimen alla on jääkaappi, jossa virvokkeet ja eväät säilyvät viileänä pitkänkin päivän ajan.

Ohjaamo on erittäin tiivis, minkä vuoksi ovien sulkeminen vaatii voimaa – ei kannata yrittää vauhdissa! Ohjaamon ilman kierrätyssuodatin sijaitsee ohjaamon lattialla istuimen takana. Ohjaamoon ei todellakaan tule pölyä muualta kuin kuljettajan jaloista, sillä suodatin oli noin 40 tunnin äestyksen jälkeen vielä täysin valkoinen.

Koska ohjaamo sijaitsee edessä, ei näkyvyys nostolaitteelle ole huippuluokkaa. Vetovarren päät näkyvät kuljettajan pukille, mutta varret ovat melko kaukana, minkä vuoksi työkoneen etäisyyden arviointi ei ole helppoa. Näkyvyys vetokoukulle on täysin peilin varassa, tämän hintaluokan traktorissa kameran soisi olevan vakiovaruste.

Ohjaamosta on muuten hyvä näkyvyys. Kuljettajan sivuilla olevat pilarit ovat niin takana, etteivät ne haittaa juurikaan etunäkyvyyttä. Pilarit ovat kuitenkin niin edessä, että esimerkiksi niittomurskaimelle näkee ongelmitta.

Näkyvyys on kevään peltotyökoneille hyvä. Testissä olleen, 7 m leveän Potila-äkeen kulmat näkyvät paremmin kuin isorenkaisesta peltotraktorista. Voimme kokemuksesta todeta, että keskellä traktoria olevasta ohjaamosta on parempi näkyvyys esim. kylvökoneen säiliön alla oleville vantaille kuin perinteisestä traktorista.

Erillisrunko ja jousitetut akselit

Kaikkien Fastrac-mallien tavoin myös 4000-sarjassa traktori on koottu erillisrungolle. Ohjaamo, moottori ja voimansiirto akseleineen kiinnittyvät teräsrunkoon.

Fastracin 4000-sarjan erikoisuuksiin kuuluu jousitettu taka-akseli. Taka-akselin lisäksi myös voimanottokoneisto ja nostolaite ovat erotettu jousituksella rungosta. Tästä johtuen esimerkiksi kyntäessä taka-akselin asento ei muutu ja aurat pysyvät vakiokorkeudella. Toisaalta jousittamaton massa on suurempi kuin kuorma-autossa, mutta eroa ei aktiivijousituksen ansiosta havaitse edes nimismiehenkiharassa/kuoppaisella hiekkatiellä.

Ajomukavuus on huippuluokkaa täysjousitetusta alustasta johtuen, mutta jousituksesta aiheutuu myös erityispiirteitä. Esimerkiksi perävaunua kipatessa tuntuma lavan tapahtumiin katoaa tehokkaasti. Jousittamattoman traktorin ohjaamoon välittyy vetokoukun kautta melko hyvä tuntuma siitä, milloin kuorma jumittaa ja aisa alkaa keventämään traktorin takapäätä. Fastracissa tätä tunnetta ei juuri synny, mikä on otettava huomioon kipatessa.

Takarungon päälle voidaan laittaa 4 000 kg kuormaa. Fastraciin on tarjolla laaja valikoima erilaisia työkoneita, kuten ruisku- tai lannoitesäiliöitä ja hiekanlevittimiä. Taakse voi asentaa myös apurungon, jolle voidaan kiinnittää Unimogin kiinnitysstandardien mukaisia työkoneita.

Molempien akseleiden jousitukset voidaan jäykistää tarvittaessa. Esimerkiksi etujousituksen korkeussäädöstä on apua vaikkapa etunostolaitteisiin kiinnittyvää keulapainoa kytkiessä, vetovarret saadaan etujousitusta laskemalla riittävän alas.

Traktorin jousitus on aktiivinen ja säätyy kuorman mukaan. Esimerkiksi takajousitus pitää traktorin vakiokorkeudessa, vaikka rungon päälle laitetaan kuormaa.

Äestystä 7-metrisellä

Fastracia on perinteisesti totuttu pitämään enemmän maantie- kuin peltokoneena, pellollakin sen vahvuuksina on pidetty takarungon päällä olevan kuormatilan mahdollisuuksia esimerkiksi ruiskun asennuspaikkana. Kokeilun aikana teimme kuitenkin perinteisiä maatalouden töitä, traktorilla muun muassa vedettiin Potilan 7 m äestä. Testiäkeeksi piti alun perin tulla 8 metriä leveä versio, jonka vetoon testitraktorin voima olisi riittänyt hyvin.

Suurin saatavilla oleva maatalousrenkaan koko on tämän tehoiselle ja painoiselle traktorille vaatimaton 600/70R30. Onneksi renkaat ovat 1000-sarjan IF-luokitellut Trelleborgit, jotka kestävät ajon melko matalilla paineilla. Kantavuus riittää alle barin paineilla vielä 60 km/h nopeuteen asti, kun käytetään hinattavaa työkonetta.

Hinattavien työkoneiden kanssa pärjätään pienemmälläkin rengaskoolla, kun työkone ei painota traktoria. Paripyörien käyttö olisi varsinkin kevättöissä erittäin suositeltavaa. Valmistaja on huomioinut tämän asian, sillä paripyörien asentaminen on sallittua molemmille akseleille.

Pyörien luisto oli kuitenkin silminnähden suuri ja juuri luisto rajoittaa äkeen työleveyttä enemmän kuin moottoriteho. Toisaalta ajomukavuus on niin hyvä, että vain äkeen ominaisuudet rajoittivat käytännössä ajonopeutta. Muokkasimme sängellä olleita savimaita, joilla koneen painumisesta on vähemmän haittaa kuin kynnöksellä.

Fastrac kulkee aktiivijousituksensa ansiosta todella tasaisesti. Tutkimusten mukaan jousitus vähentää jonkin verran maan tiivistymistä, koska traktori ei ala hyppiä edes kynnöksellä.

Äestyksessä selvä ero perinteisiin maataloustraktoreihin on rengaskoon lisäksi ajomukavuus. Kuljettajaan kohdistuvat iskut ovat huomattavasti vähäisempiä, koska kuljettajan istuin on melko tarkkaan kahden jousitetun akselin keskikohdassa.

Näkyvyys takatyökoneelle askarruttaa varmasti eniten ensimmäistä kertaa JCB:n kyytiin kiipeävää kuljettajaa. Koneen keskellä istuminen vaati tottumista, mutta sillä on myös etunsa. Takanäkyvyys on pienten pyörien ansiosta hyvä sekä leveälle että kapealle työkoneelle.

Niittoa perhosella

Fastrac 4220 on varsin sopusuhtainen työpari perhosniittomurskaimelle. Portaaton voimansiirto on miellyttävä niittäessä ja sopii voimanottokäyttöisten koneiden kanssa työskentelyyn. Moottoriteho riittää 10-metriselle perhoselle, joskaan sitä ei ole yhtään liikaa.

Fastracissa on muutamia etuja perhoskoneen kanssa, kun sitä verrataan perinteiseen traktoriin. Ensinnäkin näkyvyys takakoneille on todella hyvä, sillä kuljettaja istuu edessä ja suhteellisen korkealla, eivätkä matalat takapyörät ja niiden lokasuojat ole merkittävä näköeste.

Pilareitakaan ei ole sivunäkyvyyden tiellä, sillä ohjaamon takakulmissa on suuret kaarevat ikkunat. 10-metrisen perhosen kanssa molempien sivukoneiden etuosaa näkyykin noin metri, Kun tavallisella traktorilla koneiden etuosaa ei näe yleensä ollenkaan. Myös näkyvyys etukoneelle on hyvä, sillä kuljettaja istuu lähellä etuakselia, jolloin etupyörien yli näkee paremmin.

Toinen etu on nelipyöräohjaus, jota käyttämällä kaarteissa voi kääntyä hieman jyrkemmin kuin normaalisti ilman haukipaikkoja, sillä takakoneet liikkuvat enemmän sivusuunnassa. Tavallisia 90 asteen käännöksiä ei kuitenkaan pysty nelipyöräohjauksen kanssa puhtaasti tekemään, joten sen hyöty ei ole verrattavissa kääntyvään etunostolaitteeseen.

Sivuttaisliike on otettava huomioon päistekäännöksen ajolinjassa, sillä takakoneet tekevät suuren sivuttaisliikkeen täyskäännöksessä. Pitkillä suorilla ns. 50-50-nelipyöräohjaus kannattaa kytkeä pois, sillä sivuttaisliike tulee pienestäkin ratin liikkeestä, jolloin haukipaikkoja jää helpommin.

Täysjousitettu alusta on yllättävän vakaa kuljetusasennossa korkealle nousevien takakoneidenkin kanssa, joten siirtoajossa Fastrac on nopea, ja toisaalta epätasaisellakin pellolla ajo on mukavaa. Peltoajossa koneet ylhäällä jousitus voi esimerkiksi voimakkaasta jarrutuksesta tehdä keinumisliikettä pitkittäissuunnassa, mutta siihen tottuu, ja toisaalta jousituksen voi halutessaan jäykistää.

Ajomukavuus on hallintalaitteidenkin puolesta kohdillaan, sillä etu- ja takakoneiden nostamiseen käytettävät hydraulilohkot saa ajokahvan nappeihin. Yksinkertaisellakin päisteautomatiikan ohjelmalla päisteajosta saa vieläkin jouhevampaa.

Kun Fastracia vertaa niittotyössä perinteiseen traktoriin, on ainoa heikkous etenemiskyky. Niittotraktorilla lähdetään aina ensimmäisenä ”heikoille jäille”, ja vaikka märät paikat voi useimmiten nähdä kasvustosta, voi joissain tapauksissa pellon pehmeys yllättää. Näin ollen normaalia pienemmät renkaat voivat huonoissa olosuhteissa aiheuttaa yllättäviä tilanteita.

Erilaisia ohjaustapoja

Traktorin ohjaustapa valitaan B-pilarissa olevasta kierrettävästä nupista, mutta esimerkiksi nelipyöräohjaus muuttuu automaattisesti etupyöräohjaukseksi nopeuden ylittäessä 25 km/h. Takapyörien keskittymisen huomaa ajaessa, mutta se ei kuitenkaan häiritse.

Nelipyöräohjaus on vakiovaruste, etupyörien maksimikääntökulma on 40 astetta, takapyörien puolet vähemmän eli 20 astetta. Ohjaus voidaan asettaa viiteen eri tilaan. Etupyöräohjauksen, nelipyörä- ja rapuohjausten lisäksi ohjaustapoina voidaan käyttää viivästettyä takapyöräohjausta tai ohjaustapaa, jossa etu- ja takapyörät kulkevat tarkalleen samaa jälkeä.

Ohjaustavalla on ratkaiseva vaikutus traktorin kääntöympyrään. Esimerkiksi nelipyöräohjauksella traktorin kääntösäde on noin kolmasosan pienempi pelkkään etupyöräohjaukseen verrattuna. Käytettävä ohjaustapa riippuu olennaisesti tehtävästä työstä.

Esimerkiksi äestyksessä käytimme nelipyöräohjausta, minkä ansioista traktorin ketteryys riitti 7 m äkeellä todella hyvin. Käännösten kanssa oli kuitenkin maltettava, sillä pyörät linkussa äkeen ulommat pyörät pysyivät käännöksessä lähes paikallaan. Näin jyrkässä käännöksessä piikkeihin kohdistuu suuret sivuttaissuuntaiset voimat, kun lähes poikittain äestyssuuntaan nähden olevaa äestä ryhdytään vetämään.

Vedimme äestä maatalousvetolaitteesta, mikä vähentää piikkeihin käännösten aikana kohdistuvaa sivuttaisvoimaa ja mahdollistaa siten myös tiukemmat käännökset.

Perhosniittokoneen kanssa työskennellessä luontevin ohjaustapa oli viivästetty nelipyöräohjaus, jonka avulla suorat voitiin niittää etupyöräohjauksella ja takapyörät alkoivat kääntymään vasta, kun etupyörät kääntyivät ohjelmoitua astelukua enemmän. Sama ohjaustapa toimii esimerkiksi ruiskuttaessa, etupyöräohjaus helpottaa ruiskutusuralla pysymistä ja nelipyöräohjaus tuo tarvittavan ketteryyden päistekäännöksiin.

Hallintalaitteet omalla logiikalla

JCB:ssä käytetään Agcon portaatonta voimansiirtoa, saman ML 180 -vaihteiston voi tavata myös Fendt-traktoreissa. Hallintalaitteissa on kuljettu omia teitä, esimerkiksi nopeuden kasvattaminen ja hidastaminen tapahtuvat ajokahvaa sivusuunnassa liikuttamalla, ei pitkittäin, kuten normaalisti traktoreissa on totuttu.

Hallintalaitteissa näkyy myös JCB:n perinteet maanrakennuskoneiden parissa, ensivilkaisulla tunnelma on kuin pyöräkuormaajan tai kurottajan ohjaamossa. Esimerkiksi ajovivun painikkeiden merkinnät eivät ole kovin selkeät, joskin painikkeiden toiminnot ovat ohjelmoitavissa eivätkä kiinteät symbolit siten toimisikaan.

Voimansiirron asetuksia hallitaan ohjaamon tietokoneelta. Valikoihin on perehdyttävä huolella, sillä asetusvalikoita tulee sitä myötä lisää, kun toimintoja valitaan aktiivisiksi. Tästä johtuen valikoista haeskeltiin aluksi turhaan sellaisia säätöjä, joita ei vallitsevassa tilanteessa näyttö edes esittänyt.

Pitkät letkut työkoneeseen

Fastracissa hydrauliikan pikaliittimet sijaitsevat reilusti vetokoukun etupuolella. Ero on melko iso tavalliseen traktoriin verrattuna, mistä johtuen normaalin mitoituksen letkut saattavat jäädä lyhyeksi. Mitoituksen vaikutukset vielä korostuvat maatalousvetolaitetta käyttäessä.

Kokeilutraktori oli varustettu sekä perävaunun paineilma- että hydraulijarruilla. Vakiovarustukseen kuuluu myös perävaunun lukkiutumattomia jarruja ohjaava 12 voltin pistoke.

Tiellä kuin kuorma-auto

Maantiellä JCB kulkee vakaasti vauhdista riippumatta. Ajettavuus on 60 km/h maksiminopeudellakin kuin kuorma-autossa. Selkeimpänä erona muihin traktoreihin erottuvat JCB:n traktoriksi poikkeuksellisen hyvät ja tunnokkaat sekä tehokkaat jarrut.

Jokaisessa pyörässä on oma jarrulevynsä, jarrusatuloita on kaksi jarrulevyä kohden. Jarrujärjestelmä on kolmepiirinen. Traktorissa on kaksi piiriä, perävaunujarrut ovat omassa piirissään. Lisäksi vakiovarustukseen kuuluu ABS. Jarrupolkimia on vain yksi, kääntöjarruille ei ole juuri tarvettakaan nelipyöräohjauksesta johtuen.

Ohjaustuntuma on melko hyvä ja ohjaus keskittää jämäkästi tienopeuksissa. 4220-mallin 235 hevosvoimankaan maksimiteho ei ole varsinkaan suurissa nopeuksissa ylenpalttinen. Jyrkkiin mäkiin vauhti hiipuu raskaalla perävaunulla suuremmasta alkuvauhdista riippumatta tavanomaisiin hitauksiin.

Kokeilutraktorissa oli lisävarusteena suorituskykypaketti, joka sisältää mäkilähtöavustimen. Järjestelmä pitää levyjarrut kytkettynä mäkilähdöissä niin kauan kunnes riittävä veto on päällä. Sama paketti sisältää myös luistonestojärjestelmän takavedolla ajaessa, joka toimii henkilöautojen järjestelmien tavoin vähentäen moottoritehoa takarenkaiden lipsuessa.

Hinnat

4000-sarjan Fastracin verolliset hinnat alkavat perusvarustellun 4160-mallin noin 185 000 eurosta, 4220 FieldPro -mallien hinta on verollisena alkaen 226 340 euroa. Testi-

traktorin veroton hinta varusteineen oli 188 540 euroa.

FieldPro-varustus sisältää muun muassa pikaohjauksen, 6+6 ledityövalot sekä led-ajovalot, nahkaverhoillut istuimet ja automaattiohjausvalmiuden. Automaattiohjaus tukee Trimblen ja muutaman lisäventtiilin asennuksen jälkeen myös John Deeren antenneja.

Lisävarusteina testiyksilössä oli mm. etunostolaite ja -voimanotto, 2-toiminen jousitus, vakiota suuremmat renkaat ja 850 kg:n etupaino. Fastracin hinnat ovat melko lähellä vastaavan tehoisia portaattomalla voimansiirrolla varustettuja traktoreita. JCB on kuitenkin selvästi kevyempi, mutta huomioon on otettava muista traktoreista puuttuvat jousitukset ja 60 km/h nopeus.

Mukava traktori

Fastrac 4220 osoittautui koeajossa ajomukavuudeltaan äärimmäisen hyväksi traktoriksi. Täysjousitetusta alustasta on hyötyä niin pellolla kuin tielläkin. Fastrac soveltuu rengaskokovarauksin hyvin myös pellolle.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?