JCB:n uutuudet - Sukupolvi X

JCB on viime vuosina uudistanut mallistoaan ahkerasti. Sesongin uutuuksiin kuuluu mm. yli 20 tonnisten kaivukoneiden X-sarja, joka on läpikäynyt erittäin perusteellisen ennakkotestauksen. Pienempään päähän on tarjolla mm. akkukäyttöinen minikone.
Eräs uutuuksista oli 3TS-8T. Liukuohjatun telakuormaimen suurin nostokorkeus on teleskooppipuomin ansiosta 3,8 metriä. Kone kykenee kaivamaan maata metrin maanpinnan alapuolelle. JCB:n mukaan kyseessä on innovatiivisin liukuohjattu sitten konetyypin keksimisen.

Maarakennuskonemarkkinat lähtivät pitkästä aikaa todelliseen lentoon vuonna 2017. Edellisvuoteen verrattuna maailmanlaajuinen myynti kasvoi 21 %, kokonaismäärä oli 897 000 konetta. Alueelliset erot ovat kuitenkin suuret. Esimerkiksi Espanjassa kasvua oli 40 %, kun Skandinaviassa jäätiin 6 % nousuun. Etelä-Euroopassa markkinat jopa pienenivät pari prosenttiyksikköä.

JCB on hakenut menestystä uusimalla mallistoaan voimakkaasti. Neljässä vuodessa on esimerkiksi esitelty peräti 13 uutta minikaivukonekonemallia. Lisäksi parisen vuotta sitten julkaistiin innovatiivinen pyöräalustainen Hydradig-kaivukone sekä jaetulla voimansiirrolla varustetut kurottajamallit.

Tämänkertaisessa uutuusesittelyssä erityisen merkittävä julkistus oli 20 tonnisten tela-alustaisten kaivukoneiden X-sarja. Ensimmäisenä markkinoille tuodaan 210X ja 220X, joiden työpainot ovat n. 22–23 tonnia. Mallien suorituskyky on sama, erot syntyvät lähinnä alavaunun äärimitoissa.

Huolella harkittu

JCB:n X-sarjaa on kehitetty neljän vuoden ajan. Kehitystyöhön ja testaukseen on käytetty miljoonia euroja. Yrityksen edustajien mukaan X-sarjan koneiden jokainen yksityiskohta on tutkittu erikseen, lisäksi tärkeä osa taustatyötä oli kuljettajien toiveiden kuuleminen ja kilpailijoiden tuotteiden analysointi. Brittiyritys on lopputuloksen suhteen harvinaisen luottavainen, sillä 220X-koneen hehkutettiin olevan paras koskaan valmistunut JCB:n kaivukone.

Voimakas panostus uuden mallisarja kehittämiseen on ymmärrettävää, sillä tela-alustaisten kaivukoneiden myynti kasvoi vuonna 2017 peräti 47 %. Kovassa kilpailutilanteessa markkinoille ei ole vara tuoda keskeneräisiä malleja. X-sarjan koneet ovatkin käyneet läpi huolellisen testausprosessin.

Testauksen tasosta kertoo se, että kestävyyden varmistamiseksi pelkästään moottoritilan luukkuja paiskottiin kiinni 10 000 kertaa. Ovien ja luukkujen saranointi ja jämäkkyys onkin parantunut selvästi. Ylävaunua testattiin erityisessä tärinäpenkissä 150 tunnin ajan. Sähköjärjestelmää ja hydraulikomponentteja on koeteltu erillisissä testauslaitteissa. Käytännön kylmäkokeita on tehty mm. Suomessa.

Ohjaamo uusiksi

X-sarjan suunnittelussa keskiössä on ollut kuljettajan työmukavuuden parantaminen. CommandPlus-hytin kerrotaan olevan 15 %

suurempi kuin aiemmissa malleissa. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun JCB:n kaivukoneen ohjaamo on omavalmisteinen. Viimeistelyssä on käytetty henkilöautotason materiaaleja.

Myös ilmanvaihdon ja lämmityslaitteen lupaillaan vastaavan moderneja automalleja, suuttimia on peräti 11. Melutasoon ennakkotiedon mukaan ainoastaan 68 desibeliä.

Ohjaamon lattia on tasainen ja erittäin helposti puhdistettavissa. Ilmeisesti sukkasillaan ajaminen on puheenaihe myös Britanniassa, sillä X-sarjan kerrottiin olevan oiva valinta myös keveämmillä töppösillä kaivaville. Samalla myös työergonomia on parantunut, sillä kaivuvipujen kulman voi säätää kuljettalle mieleiseksi. Muutoinkin säädöt ovat nykyaikaisen monipuoliset.

Hallintalaitteiden toteutus on tyylikäs, ja helppokäyttöisyyteen on panostettu. Tärkeimmät toiminnot on keskitetty kuljettajan oikealla puolella sijaitseviin kiertokatkaisimiin. Esim. lämpötilaa tai radiota säädettäessä asetuksia ilmaiseva grafiikka ilmestyy 7-tuuman näyttöpaneelille, jonka kulma on myös säädettävissä. Järjestelmään on mahdollista tallentaa esiasetukset 10 eri työlaitteella. Lisäksi kaivuvipujen toiminnot voi näytön kautta muokata mieleisekseen. Koneen luvataan olevan virran kytkemisen jälkeen kaivuvalmiina kahdessa sekunnissa.

Parempaa viimeistelyä

JCB on kiinnittänyt erityistä huomiota X-sarjan jälleenmyyntiarvon säilymiseen. Esimerkiksi 4,5 tonnin vastapaino on muotoiltu siten, että neljä iskupistettä vastaanottavat kolhut, eikä koko perä naarmuunnu. Tiettyjä kohtia tarkkailemalla kuljettaja voi päätellä, että mikäli ko. kohta mahtuu kääntymään, niin koko perän voi kääntää huolella ympäri ilman naarmuuntumisvaaraa. Lisäksi vastapaino on alaosastaan ylälaitaa ulompana, jolloin hipaisut eivät naarmuta koko vastapainoa.

Viimeistelytasoa on parannettu esimerkiksi maalauksen osalta, sillä käytössä on autoteollisuudesta tuttu sähköupotusmaalaus, joka parantaa esim. korroosionkestoa. Myös kokoamistapaa on muutettu. 42 % X-sarjan koneista kasataan osakokoonpanolinjoilla, mikä on puolet aiempaa enemmän. Tämä mahdollistaa pääkokoonpanolinjan yksinkertaistamisen lisäksi myös ylimääräiset laatutarkastukset ja testit. Yksittäisiä tarkastuskohtia kerrotaan olevan 1232.

Tulevaan varautuen

Esiteltyjen X-sarjalaisten voimanlähteenä toimii JCB:n oma EcoMAX-moottori, jonka tehoksi ilmoitetaan 129 kilowattia. Vaikka 5-päästötaso häämöttääkin jo parin vuoden päässä, niin X-sarja sijoittuu vielä tällä hetkellä vallitsevalle nelostasolle, jonka täyttämiseen riittää SCR-järjestelmä. Tämä on sinänsä järkevä ratkaisu, sillä siirtymäaikojen puitteissa X-sarjaa voidaan nykyiselläkin tekniikalla myydä vielä vuosikausia. Avaran ja matalan rakenteen ansiosta uuden päästötason vaatimien päästökomponenttien lisääminen tuskin aiheuttaa ongelmia.

Hydraulipumppu on Kawasakin käsialaa, venttiilohko tulee puolestaan Kyabalta. Venttiilistön ja letkujen kokoa on kasvatettu. Öljyvirtauksen kerrotaan kuitenkin pysyneen samana, mikä vähentää kulumista ja parantaa letkujen elinkaarta.

JCB:n tekemien tuottavuustestien perusteella uudistukset ovat osuneet kohdalleen. Voimatasojen nousemisen lisäksi esimerkiksi polttoainetehokkuuden lupailtiin kasvaneen jopa 20 %. Samalla myös huoltovälit ovat pidentyneet – hydrauliöljysuodattimen vaihtoväli on nyt 2 000 tuntia ja öljyn 5 000 tuntia.

JCB on ollut isommissa kaivukonemalleissa varsin konservatiivinen, sillä ainoa isompi lyhytperäinen malli on n. 16 tonninen JZ140LC. Yrityksen edustajien mukaan myös suurempia lyhytperäisiä saattaa olla luvassa. Seuraavasta X-sarjan koneesta ei kuitenkaan vielä haluttu antaa tarkempia tietoja. Moottoreiden muodossa JCB on jo valmis tulevaan, sillä uutuuksina esiteltiin 5-tason pääästömääräykset täyttävät 3,0 ja 4,8-litraiset moottorit.

Suomessa X-sarjan kaivukoneet esitellään ensimmäisenä Mansen Mörinät -tapahtumassa.

Akkuaikaan

Maailma kaupungistuu nopeasti ja tarve hiljaisille sekä saasteettomille koneille kasvaa. JCB vastaa tähän huutoon esittelemällä akkukäyttöisen 19C-1 E-TEC -kaivukoneen. Koneen paino on noin 1,9 tonnia ja suorituskyky vastaa 19C-1-mallia. Käytännössä ainoa ero perinteiseen malliin on polttomoottorin korvaaminen sähkömoottorilla, jota ruokitaan kolmella litiumioniakulla. Kapasiteetiksi ilmoitetaan 312 Ah (15 kWh).

Lupaukset koneen toiminta-ajasta ovat varsin vakuuttavia, sillä akkujen kerrotaan kestävän normaalissa, jaksoittaisessa työskentelyssä koko työpäivän ja erittäin raskaassa työskentelyssä neljä tuntia. 230 voltin virtaverkosta ladattaessa latausajaksi ilmoitetaan kuusi tuntia. Lisälaitteena on hankittavissa ”kenttälaturi”, joka supistaa latausajan 2,5 tuntiin.

Äänettömyytensä ja saasteettomuutensa ansiosta E-Tec soveltuu erityisesti sisätiloissa ja kaupunkialueilla työskentelyyn. Bosch Rexrothin kuormantuntevan hydrauliikan kerrotaan kykenevän pyörittämään laajaa lisälaitevalikoimaa.

Vuosi sitten JCB laajensi tarjontansa myös saksilavanostimiin. Nyt julkaistiin neljä litiumioniakullista versiota, joiden nostokorkeus on 6,6–10,1 metriä. Akkukäyttöisille nostimille on ilmeisesti kysyntää, sillä hollantilainen konevuokraamo Hoogwerkt on jo tilannut 420 kappaletta uutusnostinta. Tavoitteena on luoda ”vihreiden” vuokrakoneiden valikoima.

Minikaivukonemallisto täydentyi

JCB on mullistanut minikonemallistonsa neljässä vuodessa täysin, sillä uusia malleja on julkaistu peräti 14 kappaletta. Viimeisin lisäys on erityisesti vuokramarkkinoille suunnattu 15C-1-malli. Noin 1,5 tonnia painava kone vastaa läheisesti 16c-1-mallia – esimerkiksi 11,7-kilowattinen moottori on sama. 15C:ssä hydrauliikka on kuitenkin toteutettu hammasrataspumpulla, kun 16C:ssä on käytössä muuttuvatilavuuksinen pumppu.

Kone on suunniteltu helposti siirrettäväksi, esimerkiksi sitomispisteitä on eri puolilla konetta peräti 10. Huoltoja ja remontteja helpottaa kokonaan sivulle kääntyvä vastapaino ja reilusti avautuva sivuluukku. Tappien rasvausväli on 500 tuntia.

JCB:n kiinnostus minikaivukoneisiin on ymmärrettävää, sillä alle kahden tonnin koneita myytiin maailmanlaajuisesti yli 50 000 kappaletta. Alle kymmenen tonnin kokoluokan kokonaismarkkina on 240 000 konetta. Vuonna 2017 kasvua oli 23 % edellisvuoteen verrattuna. JCB kertoikin, että uusimman mallin myötä heillä on tarjota oikea kone kaikkiin mini- ja midikaivukoneiden kokoluokkiin.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?