Kolmas Kramer putkessa

Laukaan Talopalvelu tekee lumitöiden lisäksi myös kuorma-autojen purkua ja lastausta. Kesäaikaan töitä löytyy rakennustyömailta.

Laukaan Talopalvelu tarjoaa monipuolisia kiinteistöhuolto- ja kunnossapitopalveluja. Kalustoon lukeutuu useamman Wille-kiinteistökoneen lisäksi myös Kramer 8105 -kuormain, joka poikkeaa 8115-mallista lähinnä rengastuksensa osalta, sillä pyörät ovat pienemmät. Myös nostovoimat ja työsykli on aavistuksen isoveljeä pienemmät, mutta esim. moottori ja hydraulituotot ovat samat. Painoeroa on noin 500 kiloa.

Nykyinen kone on Laukaan Talopalvelulle kolmas Kramer peräkkäin. Talvi on ollut työntäyteinen, esim. lumitöitä tehtiin 30 päivää putkeen. Kymmenessä kuukaudessa mittariin on kertynyt jo 1 400 työtuntia. Yrittäjä Ari Noronen on ollut yhteiseen taipaleeseen tyytyväinen.

”Kehitys kehittyy ja erityisesti tämä uusin kone on toiminut mainiosti. Tilasin koneen kiireesti, sillä kyseessä on viimeinen vielä 3B-päästötasolle sijoittuva kone, joten SCR-järjestelmää ei vielä koneesta löydy”.

Ketteryyttä auraukseen

Norosen mukaan nelipyöräohjauksen kannattajat jakautuvat tottumuksen mukaan. ”Osa Laukaan Talopalvelun kuskeista ovat selkeästi runko-ohjauksen kannalla ja osa on mieltynyt nelipyöräohjaukseen. Itse pidän nelipyöräohjauksesta todella paljon. Auratessa kone pyörähtelee todella näppärästi. Akvaariomaisesta olemuksesta huolimatta lämpöä riittää kovillakin pakkasilla. Lähdemme tosin aina liikkeelle lämpimästä hallista, mikä on tärkeää erityisesti hydrostaattisella vedolla varustetulle koneelle”.

Norosen ajokki ei ole aivan vakiokuosissaan, vaan konetta on maahantuojan toimesta hieman muutettu.

Työturvallisuutta Noronen on parantanut asentamalla suoraan perän taakse osoittavan peruutuskameran. ”Koulujen pihoissa lapset saattavat sännätä todella nopeasti koneen taakse. Kamera parantaa omaa ja muidenkin turvallisuutta”.

Myös rakennustyömailla

Laukaa on eräs Keski-Suomen kasvukeskuksista, jonka myötä alueella rakennetaan runsaasti. Talopalvelun pyrkii palvelemaan asiakkaitaan myös lumiurakoinnin ulkopuolisilla saroilla. ”Tärkeä osa toimintaamme on rakennustyömaat ja palvelut logistiikkayrityksille. Rekkojen purkaminen ja lastaaminen onkin normaalia toimintaa”.

Kramer 8015 on rekisteröity traktoriksi, joten esimerkiksi vakuutusmaksut ovat työkonetta pienemmät. Vaikka Laukaan talopalvelu ei ole koneellaan peräkärryä vetänyt, niin tankissa on aina verollista polttoainetta. ”Kannamme jatkuvasti mitä erilaisinta tavaraa, joten olemme varmuuden vuoksi käyttäneet dieseliä. Aurauksessa keskimääräinen polttoaineenkulutus on ollut n. 10 litraa tunnissa, mutta asiaan vaikuttavat käyttöolosuhteet varsin paljon”, Noronen kertoo.

Norosen mukaan yhteistyö maahantuojan kanssa on toiminut mainiosti. ”Huolto on pelannut loistavasti. Lisäksi Jyväskylään avattiin hiljattain KH-Koneitten uusi toimipiste, joten varaosien saatavuuskin parantuu. Todennäköisesti seuraava uusi konekin on Kramer. Tällä kertaa olen tosin miettinyt teleskooppipuomillista mallia, jolla kuorma-autojen lastaaminen olisi helpompaa”, Noronen lopettaa.

Arto Turpeinen
Kiinnostuitko aiheista?