Kramer 8115 - Suosittu saksalainen

Kramer on menestyksekkäästi erikostunut alle 10 tonnia painaviin pyöräkuormaimiin. Koneet ovat osoittautuneet erittäin suosituiksi erityisesti kiinteistöhuoltourakoitsijoiden parissa.
Kramer 8115 on todella ketterä. Nelipyöräohjauksella kääntöympyrän halkaisija on alle kolme metriä.

KH-Koneitten maahantuoma Kramer on alle kymmenen tonnisissa pyöräkuormaimissa selkeä markkinajohtaja. Erityisen vahvasti saksalaisvalmistajan koneita on eteläisessä Suomessa ja Pirkanmaalla. Klaukkalan päätoimipaikan lisäksi yrityksen toimipisteitä on kuudella eri paikkakunnalla. KH-koneitten edustukseen kuuluu tytäryhtiön kautta myös Kobelco, joten Kramerin varaosia on saatavana myös kolmen Kobelco Centerin kautta.

Kramer 8115 on mallisarjan toiseksi suurin kone. Työpaino on hieman yli 6 000 kiloa. Pikaliittimen tapista mitattuna suurin nostokorkeus on 345 cm. Kramer on mahdollista tilata erikoisväritteisenä. Esittelykone oli menossa Meltex Oy:n käyttöön, minkä vuoksi väriksi oli valikoitunut punainen.

Viime syksyn Agritechnica- näyttelyssä esiteltiin valmistajan suurin malli, joka painaa yli 9 tonnia. Maatalousversiona mallimerkintä on KL60.8 ja maarakennusmallina 8155. Kokonaisuudessaan Kramerin kuormainmallistoon kuuluu pitkälle toistakymmentä konetta. Mukaan lukeutuu myös muutama teleskooppipuomilla varustettu versio.

Nelipyöräohjauksella mahdollisuuksia

Kramerin ominaispiirre on nelipyöräohjaus, joka on melko harvan konevalmistajan valinta. Ratkaisun ensimmäinen ilmiselvä etu on ketteryys, esimerkiksi 8115-mallin kääntöympyrän halkaisija on alle kolme metriä.

Trukkipiikkikäytössä ajolinjan täytyy kuitenkin osua kerralla kohdalleen, sillä runkonivelen liikkeillä ei voi kohdistaa piikkejä uudelleen. Uusi tähtäys on kuitenkin helppo tehdä myös nelipyöräohjatulla koneella – tämä vaatii ainoastaan pienen peruutuksen. Krameria voidaan ohjastaa myös ainoastaan etupyöriä kääntäen tai rapuohjauksella. Ohjaustapojen vaihto luonnistuu pienellä ratin pyörittelyllä.

Kramer 8115:n kaatokuormaksi kauhakäytössä ilmoitetaan 4 300 kiloa ja suurimmaksi siirrettäväksi hyötykuormaksi 2 900 kiloa. Nelipyöräohjatulla koneella nostaminen on vakaata, sillä painopiste säilyy tasaisena myös pyörät käännettynä. Runko-ohjatut koneet kaatuvat yleensä nivel käännettynä, koska painopiste pääsee siirtymään koneen rengaslinjan ulkopuolelle.

Runko-ohjattuihin koneisiin verrattuna Kramerin rakenne on varsin yksinkertainen. Akselit on kiinnitetty runkorakenteeseen U-pulteilla, minkä ansiosta esim. runkonivelen huoltoja ei tarvita. Toinen etu on, että keskinivelen puuttuminen tuo lisää tilaa, esimerkiksi 8115:ssä Adblue-säiliö on sijoitettu porraskoteloon runkonivelen paikalle. Vastakkaiselle puolelle mahtuu vaikkapa keskusrasvarin säiliö.

Avara ohjaamo

Nelipyöräohjaus mahdollistaa myös normaalia suuremman ohjaamon – tilavuudeksi ilmoitetaan 2,3 kuutioa. Lasipinta-alaa on peräti 3,6 neliömetriä. Esimerkiksi ovet ovat kokolasiset, joten sivuille on esteetön näkyvyys. Myös työlaitteelle on suora näköyhteys, sillä kuormaimen aisat ovat kapeat ja sijoitettu lähekkäin.

Ohjaamoon voi nousta molemmin puolin konetta, sillä istuinpakettiin integroitu ohjaussauvakonsoli nousee ylös. Kuljettajan vasemmalle puolelle on sovitettu kaksikin erillistä säilytyslokeroa. Apukuljettajan istuinpaikaksi kansia ei ole kuitenkaan suunniteltu, vaan tämä kielletään erikseen kuvasymbolein.

Lähes kaikki värikoodatut katkaisimet on sijoitettu etukonsoliin. Värejä on neljä, toiminnot liittyvät turvallisuuteen, ajamiseen, hydrauliikkaan ja sähköihin. Mustavalkoinen näyttöpaneeli on varsin pieni, mutta kuitenkin riittävän selkeä ja informatiivinen. Mitään erityisiä säätömahdollisuuksia ei kuitenkaan ole tarjolla.

Moottorina Deutz

Kramer 8115:n voimanlähteenä on 101 hevosvoimainen Deutz TCD 3.6. Nelospäästötaso saavutetaan partikkelisuodattimella ja SCR-järjestelmällä. Vakiona hydraulituotto on 84 litraa minuutissa, mutta lisävarusteena on saatavana 99 tai 120 litran versio.

Suomessa Kramer on automaattisesti 40 km/h kulkeva versio, kun Keski-Euroopassa saatetaan tyytyä jopa ainoastaan kahtakymppiä kulkevaan versioon. Vedonvapautus ja jarru on yhdistetty samaan polkimeen. Etenemiskykyä parantaa 100 % tasauspyörästön lukko.

Konepeitto nousee todella korkealle, joten moottori paljastuu erittäin hyvin näkyville. Suodattimet jäävät aavistuksen ahtaasti vastapainon varjoon, mutta ovat kuitenkin näppärästi vaihdettavissa. Ilmansuodattimen saa helposti irrotettua avaamalla pienen sivuluukun. Myös mahdollinen pumppuremontti on otettu suunnittelussa huomioon, sillä takakulmaan sijoitettu irrotettava läppä, jonka kautta pumppu saadaan kätevästi irrotettua.

Kärryllinen varusteita

Kramer 8115 voidaan varustaa joko vetokidalla- tai kuulalla. Korkeussäädön ansiosta perässä saadaan kulkemaan monen eri mallisia ja kokoisia kärryjä. Taakse asennetun sähköpistokkeen lisäksi Krameriin on mahdollista tilata takahydrauliikan liittimet.

Sallitut perävaunumassat ovat jarruttomalla kärryllä 750 kg ja työntöjarruilla 8 tonnia. Ilmajarrullisella ja molempien akselien hydraulijarrullisella kärryllä sallittu massa on peräti 14 tonnia. Mikä hydraulijarrut ovat ainoastaan toisella akselilla, niin suurin massa on 3 500 kg.

Kramerin kattava Arctic Power+ -varustepaketti on koottu erityisesti talvikäyttöä silmällä pitäen. Pakettiin lohkolämmittimen lisäksi mm. Webasto ajastimella, polttoaineen ja hydrauliöljyn lämmitin, kiinteä akkulaturi ja lämmitettävät peilit.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?