Berkers räätälöi Tatrat Hollannissa - Kuorma-auto maatalousurakointiin

Maatalouden perinteinen tuotantomalli muuntuu vauhdilla. Kuljetettavat massat lisääntyvät ja tieliikenteen tukkoisuus häiritsee toimintaa. Samanaikaisesti muuttuneet ajoneuvosäädökset ovat synnyttämässä tilausta traktoreiksi rekisteröitäville ns. maatalouskuorma-autoille.
Berkers Techniek valmistaa sekä traktoriperävaunuja että muunnettuja Tatra maatalouskuorma-autoja.

Berkers Techniek Hollannissa keskittyy räätälöityjen perävaunujen valmistukseen ja nyt myös peltokäyttöön soveltuvien kuorma-autojen muunnostöihin. Yhteistyö tshekkiläisen Tatran kanssa on avannut markkinoita vauhdilla. Katalyyttinä on ollut paikallisten ja EU-ajoneuvosäädösten muuntuminen. Traktorien uudet nopeusluokat ja mahdollisuus kuorma-autojen muuntamiseen ja traktoriksi rekisteröinti loivat aivan uuden markkinasegmentin.

”Olemme täystyöllistettyjä”, kertoo omistajayrittäjä Frank Berkers. Tekniikan hallitsevalle miehelle konepajan pyörittäminen sopii hyvin. Perheen tausta tulee maatalousurakoinnista, jota isä ja veli pyörittävät, joten ideoita ja laitteistoja testataan yhdessä.

”Aloitimme räätälöidyillä traktoriperävaunulla ja ne ovat edelleen päätoimialaamme”, Frank jatkaa. Erilaisten – nimenomaan asiakkaalle suunniteltujen – vaunujen kysyntä on vahvaa. Kovasti kilpailtu urakointiala luo kysyntää. Lyhyiden etäisyyksien ja yhdyskuntien (maatalous ja kaupungit) lomittuminen tiiviiseen nippuun luo maatalousurakointiin myös uusia mahdollisuuksia. Useat urakointifirmat tarjoavat maatalouden ohella palveluja myös yhdyskunnille, joten kalustoltakin edellytetään monipuolisuutta.

Useimmiten asiakas haluaa räätälöityjä ratkaisuja – vaihtolavalaitteita, erilaisia lietesäiliö- ja levitysratkaisuja, hydrauliikkaa, kantavaa rengastusta, ilmanpaineen säätöä jne. Se, että vaunun suunnittelu tehdään yhdessä alkaen tyhjältä paperilta, on monelle asiakkaalle tärkeää.

Berkers Techniekillä on melko täydellinen valmius kattaviin levynkäsittely-, työstö- ja hitsaustöihin, joten ”ei oota” ei tarvitse myydä. Pikemminkin voidaan kysyä, mitä asiakas haluaa. Akselistot, pumput ym. toki otetaan valmiina.

Ajoneuvosäädöksillä vauhtia

Perävaunujen rinnalle on hiljalleen muodostunut kysyntää myös kuorma-autojen päällirakenteiden ja nyt viime vuosina myös ns. maatalouskuorma-autojen muunnostöille.

Hollanissa kuorma-autojen ja myös maastohenkilöautojen muuntamista ”maatalouskuorma-autoksi” on säädelty MMBS-asetuksella. Ne on voitu katsastaa niin sanottuun T5-luokkaan, johon kuuluvat traktorit, joiden maksiminopeus on enemmän kuin 40 km/h. Ajokin ei ole tarvinnut olla traktorin näköinen päästäkseen T5-luokkaan, lähinnä nopeuden rajaus alle 80 km/h on riittänyt. Tähän on kuitenkin tulossa muutos EU-ajoneuvoasetusten myötä.

Kuorma-auto voidaan Suomessa varustaa maatalousrenkailla, mutta se vaatii yleensä poikkeusluvan ( aiheesta lisää tämän artikkelin lisämateriaaleissa).

Uuteen T3b-traktoriluokkaan voidaan katsastaa myös 80 km/h:n nopeutta kulkevia kuorma-autoja, mikäli ne täyttävät traktoriasetuksen vaatimukset.

T3b-luokan traktoriksi rekisteröity Mercedes Benz Unimog esiteltiin Koneviestin numerossa 16/2017.

Traktoriksi rekisteröity kuorma-auto on hankintakustannukseltaan hieman alempi verrattuna saman kapasiteetin tarjoavaan traktori–perävaunu-yhdistelmään. Kuorma-auto on nopeampi, kätevämpi ja polttoainetaloudellisempi (n. 25 %). Lisäksi sillä on mahdollisuus vetää myös puoli- tai täysperävaunua.

Jos verrataan puhtaan teknisesti kuorma-autoa ja traktoriperävaunu-yhdistelmää, niin kuorma-auton päälle asennettuun lavaan voidaan tyypillisesti saada 3–4 tn tai jopa enemmän kantavuutta.

Maatalouskuorma-auto on keski-eurooppalainen erikoisuus ja sitä käytetään varsin paljon urakoinnissa. Tyypillinen työtehtävä on säilörehun tai juuresten kuljetus pellolta aumalle. Kun auto varustetaan ajonaikaisella ilmanpaineen säädöllä (painealue 1,2–4 bar) ja veto löytyy esimerkiksi 8-pyöräisen ajokin jokaiselta akselilta, niin ollaan todella kenttäkelpoisessa – jopa traktoriyhdistelmää paremmassa ratkaisussa. Lisäksi tieajossa kuorma-auto on yksinkertaisesti parempi.

Berkers valmistaa maatalouskuorma-autoihin laajan valikoiman päällirakenteita, erilaisista lavoista aina peltolevityksiin soveltuviin tekniikoihin saakka.

Tykinvetäjästä maatalouteen

Berkers Techniek sai muutama vuosi sitten edustukseensa tshekkiläisen Tatran. Alkujaan tykinvetäjäksi rakennettu 8-pyöräinen kuorma-auto on oivallinen etenijä maastossa. Modulaarinen keskusrunko mahdollistaa erilaiset versiot alkaen 4 x 4:stä aina 10 x 10:een saakka. Maantieajossa etupyörien veto on vapautettavissa.

Berkers tekee alkuperäisestä aihiosta vieläkin paremman muuntamalla alustan takimmaisen akselin ohjaavaksi. Samalla myös jousitusta on muunnettava. Alkuperäinen takatelin lehtijousitus korvataan ilma- ja kierrejousin. Muunnostyön ansiosta renkaat eivät riko kaarteissakaan pellon pintaa, akseleiden kuormitus pysyy tasaisena ja koko alustan toiminta paranee luokkaa paremmaksi. Renkaat vaihdetaan paremmin yhdistettyyn pelto- ja tieajoon soveltuviksi.

Yleensä alustoihin rakennetaan myös ilmanpaineen säätö suurtehokompressoreineen (max 3 000 l/min) ja työlaitehydrauliikkoineen (max paine 350 bar).

Kun alustan päälle rakennetaan asiakaskohtaiset lisukkeet, on tuloksena hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan kilpailukykyinen kokonaisuus. Volyymimalli Phoenix on DAF-yhteistyön myötä ajanmukaistettu niin moottorien (Paccar Euro 6), voimasiirron (ZF tai Allison) kuin hyttienkin osalta. Berkersin modifioinnin ansiosta Tatrasta kuoriutuu peltokäyttöön jälleen hyvin toimiva ajokki ja asiakasräätälöinti tekee kokonaisuudesta kiintoisan.

Liittyvät artikkelit

Äärivalot suojaan

KV 10/2018 19.07.2018
Kiinnostuitko aiheista?