Raiko-polannemurtajat - Polanteen piinaaja

Kulkuväylille talvisin väistämättä syntyvä polanne ja ajourat ovat epämukavia ja ennen kaikkea lisäävät onnettomuusriskiä. Polannelanojen ja alusterien lisäksi paatuneesta jäästä voi päästä eroon vapaasti pyörivällä Raiko-polannemurtajalla.
Raiko-polannemurrinta käytettäessä ajonopeus voi olla jopa 40 km/h. Irronnut hile voidaan siirtää penkalle myös traktorin alueauralla.

Jään ja lumen pakkautumisesta syntyvä polanne on etenkin alemman hoitoluokan väylillä joka talvinen harmi. Tiekarhut ovat nykyaikana suhteellisen harvinaisia ilmestyksiä, joten polannetta poistetaan yleensä alusterillä tai muilla lanoilla. Markkinoilla on kuitenkin muutamia pyöriväteräisiä polanteenpoistajia, kuten oululaisen Sah-ko Oy:n valmistamat Raiko-polannemurtajat.

Raiko-polannemurtajia on kolme eri mallia, joita on saatavilla 1 390 – 2 830 mm levyisinä. Kuorma-automallin lisäksi tarjolla on traktorin etukuormaimeen soveltuva laite, sekä pyöräkuormainkäyttöön tarkoitettu murrin. Pienimmän T-mallin konesuositukseksi kerrotaan yli 2 500 kilon paino, pyöräkuormainmallien suhteen kehotetaan käyttämään yli 5 000 kiloa painavaa konetta.

Raiko-tuoteperheeseen kuuluu myös järeitä vesakonraivaimia. Esimerkiksi RX300-mallin työleveys on kolme metriä. Liukuohjattuun kuormaimeen kiinnitettynä raivaus voidaan tehdä ajamalla luiskaa pitkin, jolloin muu liikenne ei häiriydy.

Valmistaja Sah-Ko Oy:n liikevaihdosta noin 8 % muodostuu omista tuotteista. Tällä hetkellä leipäpuuna ovat konepajatoiminnat sekä teollisuuden kunnossapitopalvelut. Tästä huolimatta Raiko-polannemurtajia on myyty Kanada–Kiina-akselille.

Tuuraperiaatteella

Patentoitu Raiko-polannemurtaja on toimintaperiaatteeltaan varsin yksinkertainen. Pyöräkuormainmalli koostuu vapaasti pyörivästä rullasta, jossa on tiheällä välillä tuuramaisia erikoispiikkejä. Rulla ei ole yhtenäinen paketti, vaan muodostuu erillisistä kiekoista. Irtoava hile saadaan siirrettyä sivulle takaosan lanaterällä. Traktoriversiossa sama tapahtuu joko alusterällä tai vaikkapa perään kiinnitetyllä lingolla. Käytännössä murrinta painatetaan voimakkaasti pintaa kohti, jolloin piikit pureutuvat jäähän. Joustoa tuo akselin kumipehmennys.

Vieremäläinen urakoitsija Juhani Halonen tutustui laitteeseen osittain vahingossa. ”Vuosi sitten tällä seudulla polannetta poisti erä s joensuulainen urakoitsija kuorma-autoon yhdistetyllä Raikolla. Laite vaikutti mielenkiintoiselle, joten pyöräkuormaimen hankkimisen yhteydessä päätin hankkia myös polannemurtajan. Lisäksi Destia lupaili laitteelle löytyvän työnsarkaa”, Halonen kertoo.

Peruskoneena Halonen käyttää Volvo 70G -pyöräkuormainta, jonka lisäksi koneketjuun kuuluu pari traktoria. Lanaterä on käytössä ainoastaan esim. risteysalueilla yhdellä yksiköllä työskenneltäessä, yleensä hile heitetään penkalle tiimipelillä perässä seuraavan traktorin alueauralla. Useampaan kertaan ajettaessa pintahile onkin syytä poistaa, sillä piikkien tunkeutuvuus heikkenee.

Sah-Ko:n toimitusjohtaja Jukka Estama kertoo, että peruskoneen kannattaa olla mahdollisimman suuri. ”Kapeampia polannemurtajia käytetään jopa Wille-kokoluokan koneissa, mutta tehokkainta toiminta on, mikäli takana on voimaa ja painoa. Vapaasti pyörivänä Raiko ei vaadi kummoista hydrauliikan tuottoa, mutta riittävä massa ja voima mahdollistavat leveämpien mallien käytön”, Estama kertoo.

Nopeasti, mutta hellästi

Raiko-polannemurtajalla ajonopeus voi olla jopa 40 kilometriä tunnissa, jolloin esim. työstä syntyvät liikenneruuhkat vähenevät. Estaman mukaan edut eivät rajoitu pelkästään nopeuteen ja työnjälkeen.

”Polannemurtajaa käytettäessä hiekoituksen tarve vähenee selvästi, sillä piikit nostavat pintaan aiempaa hiekoitusta. Samalla myös sulaminen tehostuu ja pölyongelma pienenee. Vapaasti pyörivä rullasto ei myöskään vaurioita asfalttia. Plussakeleillä murrin ei kuitenkaan ole parhaimmillaan, sillä piikkien välit saattavat tukkeutua sohjokelillä”, Estama valottaa.

Sinänsä yksinkertainen laite on osoittautunut tehokkaaksi myös Halosen kokeiluissa. ”Olemme huomanneet, että vaikka alusterällä höyläämisen jälkeen vaikuttaisi, että pinnasta ei enää irtoaisi polannetta, niin Raikolla ajamisen jälkeen jäätä irtoaa vielä selvästi. Ajolinjan täytyy kuitenkin olla hieman eri kuin esim. auratessa, sillä piikkirulla ohjaa hieman konetta”.

Myös kesäkäyttöön

Kuluva talvi on tarjonnut talvityöläisille työnsarkaa Etelä-Suomea myöten. Ylä-Savon korkeudella lämpötilamuutokset ovat kuitenkin olleet aiempia vuosia maltillisempia, joten polanne ei ole ollut tienhoidossa polttavin kysymys. Usein ongelmat alkavatkin, kun päiväsaikaan pinta sulaa mutta jäätyy kipakassa yökohmeessa.

Polannemurrin soveltuu kuitenkin myös kesäkäyttöön. Esimerkiksi Espoon kaupunki on käyttänyt Raikoa kivituhkapintaisten väylien kuohkeuttamiseen. Piikkien kulumista rajoittaa lähinnä jämerämpien kivien esiintyminen. Esimerkiksi Talvivaaran kaivoksella tehty kokeilu sulatti piikit todella nopeasti. Kanadassa Raikoa on kuitenkin käytetty polanteen poistossa ja pehmeiden reittien kesäkuohkeuttamisessa jopa 6 vuotta ennen ensimmäistä kunnostusta.

Halonen visioi Raiko-piikkipyörän käyttöä myös perinteisessä teiden kesäkunnossapidossa. ”Sorateiden lanauksessa on usein pieniä kuoppapätkiä, joiden kunnollinen tasaaminen vaatii useita edestakaisia ajokertoja. Raikolla pinnan voisi pehmentää, jolloin kunnollinen lanausjälki tulisi kerta-ajolla”.

Vaihdettavat tapit kehitteillä

Tähän saakka Raiko-polannejyrsimen piikkien uusiminen on hoitunut vanne kerrallaan. Urakoitsija on lähettänyt vaihtovanteen valmistajalle, paluupostissa on tullut vastaava uusi tilalle. Vaikka kysymys onkin ainoastaan neljän pultin takana olevasta vaihto-osasta, niin helpompaa vaihtoehtoakin on kehitteillä.

”Paikalleen kierrettävät perinteiset tappiterät ovat liian tylppiä Raiko tyyppiseen polannemurtajaan. Olemme kuitenkin kehittämässä teriä, jotka urakoitsija voisi vaihtaa omatoimisesti.

Raiko ei ole enää aivan uusi tuote, sillä ensimmäiset mallit esiteltiin jo lähes parikymmentä vuotta sitten. Merkittävää kuitenkin on, että yritys, jonka liikevaihdosta alle kymmenys muodostuu omista tuotteista, on kyennyt markkinoimaan laitetta maailmanlaajuisesti. Nykytilanteessa vaikuttaisi, että polanteenrikkojien markkinat ovat kasvussa, sillä entisaikojen tasaiset pakkastalvet ovat jäämässä historiaan ja tilalle on tulossa jyrkästi heilahtelevat lämpöjaksot.

 

Lisätietoja: www.polannepois.fi

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?