Mecalac MWR11 - Modernilla otteella

Maailman kaupungistuminen on saanut useat rakennuskonevalmistajat suunnittelemaan erityisesti ahtaisiin paikkoihin suunnattuja kaivukonemalleja. Mecalacin MWR-sarja vie ajatuksen entistä pidemmälle, sillä koneet taipuvat myös muihin rakennustyömaan tehtäviin.
MWR-sarjassa polttoainetankki on sijoitettu akselien väliin, minkä myötä ylävaunusta on saatu erittäin kompakti. Tassut ovat lisävaruste, kone on tosin vakaa myös ilman niitä.

Näkyvyys ohjaamosta on tärkeää erityisesti ahtailla kaupunkityömailla. JCB:n esiteltyä erittäin pienellä ylävaunulla varustetun Hydradigin, Mecalac vastasi heti perään julkaisemalla MWR-mallisarjan. Muotoilultaan koneen ovat lähellä toisiaan, sillä konepeitot ovat todella matalalla ja näkyvyys eri suuntiin on erinomainen. Mecalacista löytyy kuitenkin myös muita erikoisominaisuuksia.

Ranskalaisen Mecalacin historia ulottuu vuoteen 1952, jolloin yhtiö aloitti pyöräkuormainten valmistuksen Ahlman-yhtiönä. Ensimmäiset kaivukoneet esiteltiin vuonna 1984. Tätä nykyä Mecalacin tuotantolinjoilta valmistuu tela-ja pyöräalustaisten kaivukoneiden lisäksi myös pyöräkuormaimia ja erikoissovelluksia armeijan ja rautateiden käyttöön.

Yhtiö valmisti pitkään koneita kahdella eri tuotemerkillä: Mecalacin nimellä myytiin kaivukoneita ja pyöräkuormaimia Ahlmanneina. Vuonna 2013 yritys päätti siirtyä yhden brändin käyttöön, joten nykyään kaikki konsernin tuotteet myydään Mecalac-merkillä.

Mecalacin pyörä-alustaiset MTX- kaivukoneet poikkeavat perinteisestä mm. runkoratkaisultaan, sillä koneen ovat runko-ohjattuja ja ohjaamo sijaitsee eturungossa. Valmistaja on nimennyt koneet pyöräalustaisiksi kaivurikuormaimiksi. MWR-sarja on lähempänä perinteisiä malleja, mutta ylävaunu on saatu pakattua erittäin kompaktiksi. Esimerkiksi sivulle käännettynä peräylitys on todella pieni. Mallisarja palkittiin vuoden 2016 Bauma-näyttelyssä innovaatiopalkinnolla.

Useita eri malleja

Mecalacin MWR-sarjaan lukeutuu neljä eri mallia, joiden työpaino on noin 7–15 tonnia. Kaikissa malleissa on Deutzin moottori, kolmessa pienimmässä tehoa on tarjolla 55,4 kilowattia. Tämä ei ole sattumaa, sillä 4-päästötaso ei koske alle 56 kilowattisia moottoreita. 3B-päästötaso täytetään partikkelisuodattimella. Suurimman 15MWR-koneen teholukemaksi kerrotaan 100 kW. Rexrothin kuormantuntevan hydrauliikan maksimituotto on MWR11-mallissa 165 litraa minuutissa 300 barin paineella.

Koppakuoriaismainen, mutta erinomaisen näkyvyyden salliva muotoilu on saatu aikaan sijoittamalla polttoainetankki alavaunuun. Tästä huolimatta akselien väliin on kuitenkin saatu mahdutettua säilytyslaatikko. Myös moottori ja muut komponentit on asetettu mahdollisimman alas, jonka myötä koneen painopiste on matalalla. Ohjaamon kerrotaan olevan 20 % alempana kuin samankokoisilla vastaavilla koneilla, joten myös ohjaamoon nouseminen on helpompaa.

Siirtymät taittuvat nopeudella 40 kilometriä tunnissa, varsinainen valtti on kuitenkin Mecalacin ketteryys. Ohjaustapoja on kolme. Nelipyöräohjauksella MWR11:n kääntöympyrän halkaisija ulommaisista renkaista mitattuna on ainoastaan 3,86 m. Rapuohjauksella voidaan edetä vinottain etusuuntaan ilman ylimääräistä vekslailua.

Erikoispuomi

Mecalacin koneita tarkasteltaessa ensimmäinen ihmetyksen aihe modernin muotoilun lisäksi on koneen neliosainen puomisto. Kaivupuomi on sinänsä perinteisesti yksiosainen, mutta varsinainen pääpuomi on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen mahdollistaa normaalia suuremmat liikeradat yläsuuntaan, seuraava puolestaan mahdollistaa puomin taittamisen sivusuuntaan. Sivusuuntaan taittuvaa offset-puomia käytetään yleensä Euroopassa, mutta Skandinaviassa ratkaisu on harvinaisempi. Tilanne johtunee kauhanpyörittäjien ja muiden varusteiden yleisyydestä.

Mecalac ei olekaan ainoastaan kaivukone, vaan rakennustyömaiden monitoimilaite. Erikoispuomin ansiosta MWR11-mallin suurin nostokorkeus trukkipiikeillä on peräti kuusi metriä, jonne voidaan nostaa 1 100 kilon taakka. Kolmen tonnin kuormaa voi käsitellä kolmen metrin etäisyydellä koneesta myös sivusuuntaan. Kurottajista poiketen taakkoja voi laskea myös jopa 2,9 metriä maan tason alapuolelle. Lisäksi puomi mahdollistaa kaivamisen ja taakkojen käsittelyn erittäin lähellä konetta.

Moderni ohjaamo

Mecalacin ohjaamon nouseminen on mataluuden ja riittävien kahvojen ansiosta helppoa. Näyttöpaneeli poikkeaa tavallisista kaivukoneista, sillä vakioasetuksissa esillä on koneen sivuprofiili. Lisäksi grafiikka on harvinaisen värikäs ja pirteä. Hyvästä näkyvyydestä huolimatta näytölle saa myös peruutus- tai sivukameran kuvan.

Koneen profiilikuvan tarkoituksena on ilmaista, mitkä puomin nivelet ja sylinterit ovat käytössä ja kuinka niitä hallitaan. Puomin keskiosaa voi nimittäin hallita joko jalkapolkimella tai ohjaussauvalla. Näytöltä näkee myös vallitsevan ohjaustavan. Pikaisen kokeilun perusteella Mecalacin ominaisuuksien täysi hyödyntäminen vaatii hieman totuttelua.

Ottaen huomioon Mecalacin runsaat toiminnot, on katkaisimia on yllättävän vähän. Käytännön työskentelyn kannalta tärkeimmät sijaitsevat etupaneelissa. Kiertokatkaisimella tehdään valinta työskentelyn, tieajon ja pysäköinnin välillä. Valinnalla on merkitystä esim. vakauden suhteen, sillä esim. parkkiasennossa etuakselin keinunta lukittuu. Työmoodin vaikuttaa automaattisesti myös esim. moottorin kierroksiin ja valoihin.

Mecalacin MWR-sarjan kerrotaan yhdistävän tela-alustaisen maastokelpoisuuden pyörä-alustaisen etenemiskykyyn. Esimerkiksi maavara on peräti 46 cm. Esittelykoneen rengaskoko oli 600/40 R22,5. Koneessa on vakiona puskulevy, tassut ovat puolestaan lisävaruste. Maahantuojan mukaan MWR-sarja on herättänyt maarakennusyrittäjien lisäksi kiinnostusta myös maatalouden puolella. Mecalacin monitoimikoneelle löytynee kaivutöiden lisäksi puuhaa vaikkapa paalien pinoamisessa.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?