Alpina Superclass - Lumikenttien veturi

Viime talvena ajoimme Italialaisen Alpine Sherpan ja silloin totesimme sen olevan työkoneena moottorikelkan ja täysiverisen latukoneen väliltä. Sherpan ongelmana on, ettei siinä ole käytännössä jousitusta lainkaan. Nyt esiteltävässä Superclasissa on sen sijaan erillisjousitus edessä ja tuplatelastossa on myös jousitus.
Superclass on enemmän moottorikelkkamainen kuin Sherpa, erillisjousitettu etupää ja jousitettu telasto tuovat ajoon pehmeyttä.

Tekniikaltaan Alpina Superclass eroaa Alpine Sherpasta jousituksen lisäksi myös moottorin osalta, joka on 1,2 llitran 3-sylinterinen 4-tahtinen. 82 hv:n voimanpesä on aluperin auton moottori. Voimansiirto perustuu variattorivaihteistoon ja kaksinopeuksiseen alennusvaihteistoon. Moottorin voima siirtyy vaihteistolta ketjuvälityksellä telojen vetoakselille. Etujousitus on toteutettu kaksois-A-tukivarsilla, joustomatka on 24 cm. Takana on kummallakin telamatolla oma jousitus, järjestelmänä on itsesäätyvä ATSS-3, joustomatkaa on 19,5 cm. Telamatot ovat identtiset ja niiden mitta on 396x50 cm, harjakorkeus on 3,2 cm. Kelkka on kolmepaikkainen, kuljettajalla on pitkittäinen istuin, matkustajille on kaksi erillistä istuinta takaosassa molemmilla sivuilla.

Ohjaamo on muuten kuin kelkassa, mutta kaasu on kiertokaasu kuten moottoripyörissä. Mittaristo on yksinkertainen nestekidenäyttöinen. Ohjaustankoon on asennettu työlaiteiden kaukohallintapaneeli. Rungon takaosassa on valokaari, johon voi kiinnittää tarvittavia työvaloja ja varoitusvilkkuja.

Alpina Superclas ei ole mikään pikkukelkka – leveys on 138 cm, pituus 315 cm, painoa on 550 kg. Näillä eväillä Superclass ei ole meikäläisessä säännöstössä moottorikelkka vaan moottorireki, koska omapaino ylittää 500 kg. Yllättäen Superclass on saatu rekisteröityä, vaikka aiemmin ei moottorirekiä ole Suomessa saanut rekisteriin.

Pehmeää kyytiä

Sherpaan verrattuna Superclass tarjoaa huomattavasti pehmeämpää kyytiä. Mikään pattihakkuri se ei ole vieläkään, mutta siirtymät sujuvat huomattavasti mukavammin. Pehmeämpi ajo siirtymillä tekee Superclassista monipuolisemman työkoneen, esimerkiksi matkailukäytössä saattaa eri ohjelmapisteiden ja majoituskohteiden välillä olla pitkiäkin siirtymiä. Jousitetun alustan ansiosta ajaminen ei rasita kuljettajaa eikä matkustajia kuten jäykkäalustaisella ajaminen.

Telastojen jousitus on hieman erikoinen – tuntuu ettei iskunvaimentimia ole lainkaan. Koeajossa olleen yksilön alustan toiminnasta ei varmuudella pysty sanomaan mitään, kyseessä voi olla säätöongelma, johon ei tiukan kokeiluohjelman takia ollut mahdollista puuttua.

Vetovoimaa

Superclass on veturina kovan luokan laite. Vetovoimamittauksissa sillä päästiin jokaisella vedolla yli 500 kg:n lukemiin. Samaan aikaan kokeiltiiin leveätelainen moottorikelkkoja (ks. KV 4/2018) joista paras veti samalla alustalla noin 400 kg. Vetovoima pääsi oikeuksiinsa laskettelurinteellä, kun Superclassin perässä oli henkilökuljetusreki. Edellisvuoden kokeilureissulla Sherpa ei noussut hitaalla nopeudella samanlaisella kuormalla paikasta, josta Superclass nousi vaivatta. Vaikka jousituksessa olikin sanomista, tuntui painonsiirto toimivan todella hyvin ja pitoa telalle löytyi. Variaattorin säädöt olivat kohdillaan – liikkeellelähtö on pehmeä, kiertokaasu hieman hämäsi aluksi. Parinkymmenen asteen pakkasesta huolimatta kuljettajalla riitti lämpöä, moottoritilasta tuleva lämmin ilma pitää olot siedettävinä. Superclassiin saa lisävarusteena kangasohjaamon kuljettajan ja matkustajien suojaksi.

Tämäntyyppiset raskaat vetäjät pystyvät kuljettamaan huomattavan suuria kuormia maastoon, mutta tietenkin isolle reelle pitää ensin ajaa jälki. Alpinan reki on kolmejalaksinen, yksi jalas on keskellä rekeä. Jousituksena on umpikumipallo nivelpisteessä rungon jalaksen ja rungon välissä. Enimmillään yhteen rekeen mahtuu 9 henkilöä, jokainen omaan turvavyöllä varustettuun istuimeensa. Kelkan perään voi kytkeä vaikka kaksi rekeä.

Henkilökuljetuksen lisäksi reet voi muuttaa tavarankuljetukseen, jolloin maastoon kulkee tavallista moottorikelkkaa huomattavasti suurempia määriä tavaraa. Siirtymillä Superclassin on raskasta latukonetta nopeampi.

Ulkoilureittien talviaikainen hoito onnistuu Alpinalla huomattavasti tehokkaammin kuin tavallisella moottorikelkalla, latu-urien hoito ja taukopaikkojen huolto onnistuu parhaimmillaan samalla reissulla. Kulunut talvi on osoittanut, ettei raskailla koneilla ole joka paikassa ollut jäälle asiaa. Alpinan kaltaisella koneella pääsee liikkumaan huomattavasti ohuemmilla jäillä, kuin useamman tonnin painoisilla koneilla.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?