Vuoden 2018 yleistraktori - McCormick X6.440 VT Drive

McCormick X6.440 VT Drive valittiin vuoden 2018 -traktoriksi yleistraktoreiden Best of Utility -sarjassa. Nimellisteholtaan 140 hevosvoimaisessa traktorissa on monia kiinnostavia ominaisuuksia. Sen portaaton voimansiirto on McCormickin emoyhtiö ArcoTractorsin oman tuotekehityksen tulos.
X6-mallien suunnittelussa on italialaiseen tapaan panostettu muotoiluun. Punaisen lisäksi tarjolla on pirteän keltainen vaihtoehto.

McCormick on tunnettu tuotenimi, jonka historia alkaa USA:sta, mutta McCormick-traktoreita ja työkoneita on valmistettu myös Iso-Britanniassa.

Tänä päivänä McCormick on yksi italialaisen Argo Tractorsin kolmesta tuotemerkistä, muut kaksi ovat Landini sekä Valpadana. Argo Tractors on italialaisen Morran perheen omistama yhtiö, joka osti McCormickin tuotemerkin ja Englannin tehtaat vuosituhannen vaihteessa. Nykyään McCormick-traktorit valmistetaan yhtiön päätehtaalla Fabricciossa, Pohjois-Italiassa.

Laaja mallisto

McCormickin suurimmat mallit muistuttavat ominaisuuksiltaan toisiaan, sillä Argo Tractorsin omaa valmistetta oleva ohjaamo ja hallintalaitteiden logiikka on X6-, X7- ja X8-mallisarjoissa sama.

Malliston huipulla on X8-sarja, joka kattaa teholuokat 246 – 310 hevosvoimaa. Pykälää pienemmässä X7.6-sarjassa on 6-sylinterinen moottori, X7.4- ja X6.4-sarjojen voimanlähteenä on neloskone.

McCormick X6.440 VT Drive valittiin vuoden 2018 traktoriksi yleistraktoreiden Best of Utility -sarjassa. Tämän artikkelin aineisto on saatu koeajotilaisuudessa, joka järjestettiin Tractor Of The Year -kilpailun tuomaristolle.

VT Drive -malleissa on joka yli sadan hevosvoiman traktoreille tarkoitettu portaaton voimansiirto.

Runsaasti valinnanvaraa

McCormick X6.4 -sarjaan kuuluu kolme mallia, joiden tehot on esitetty viereisessä taulukossa. Kaikissa malleissa on nelisylinterinen FPT-moottori, jonka iskutilavuus on 4,5 l.

Päästötaso 4 saavutetaan käyttämällä SCR-tekniikkaa ja hapetuskatalysaattoria. Polttoainetankki vetää 180 l. SCR-järjestelmän urean kulutus vaihtelee kuormituksen mukaan, joten 25 l:n lisäainetankkia ei sekalaisessa ajossa tarvitse täyttää jokaisen polttoainetäydennyksen yhteydessä.

Voimansiirtovaihtoehtoja on kaksi, jotka ovat kummatkin Argo Tractorsin omaa valmistetta. XtraShift-malleissa on kolminopeuksisella pikavaihteella varustettu mekaaninen voimansiirto, jossa on vakiona 36 nopeutta eteen ja 12 taakse.

Kaikkien X6.4-mallien suurin ajonopeus on valinnan mukaan joko 40 tai 50 km/h. Erilliset etulevyjarrut ovat vakiovarusteena VT Drive -malleissa.

VT Drive -malleissa on vakiovarusteena 3 mekaanisesti hallittavaa hydrauliikkaventtiiliä, jonka lisäksi voi hankkia 2 sähköohjattua venttiiliä esim. etukuormainkäyttöä varten. Haluttaessa kaikki 5 venttiiliä voidaan varustaa sähköohjauksella.

X6 VT Drive -traktorit soveltuvat myös kuormaustöihin, sillä hammaspyöräpumpun lisäksi on valinnaisena tarjolla säätyvätilavuuksinen hydrauliikkapumppu, jonka tuotto on 110 l/min. Kuormaimen käyttövipu on kyynärnojassa.

Nostolaitteen 5 500 kilon nostovoima riittää 4-teräisille paluuauroille. Vetovarsien pikakourat ovat kolmoskategoriaa.

Voimanotossa on valinnaisena tarjolla yhteensä neljä nopeutta, jolloin ulosottoakselia voidaan pyörittä myös 1 000 k/min säästönopeudella.

Neljä ajotapaa

Portaatonta voimansiirtoa hallitaan valitusta ajotavasta riippuen joko polkimella tai käsivivulla. Ajotapoja on neljä. Kuljettaja valitsee katkaisimella joko voimanottokäytön, automaattisen pelto- tai maantieajon tai manuaaliajon, jossa kuljettaja säätää ajovivulla välitystä ja jalkapolkimella kierroslukua. Automaattiajossa moottorin kierrosluku säätyy automaattisesti halutun ajonopeuden ja kuormituksen mukaan. Voimanotto-ajotapaa käytettäessä kierrosluku asetetaan vakioksi käsikaasulla, jolloin nopeuden säätö tapahtuu ajovivulla tai -polkimella.

Kierrosluvun ja ajonopeuden suhde säätyy kuormituksen ja ajotavan mukaan. Sitä muutetaan ns. droop-säädöllä. Säätöarvo 100 tarkoittaa, että voimansiirto säätyy siten, että moottorin kierrosluku pysyy mahdollisimman tarkoin vakiona, alle satasen arvoilla moottorin kierrosluku voi vaihdella mahdollistaen moottorin parhaan väännön käytön.

Kaksi mekaanista aluetta

Suunnanvaihto hoidetaan kummassakin vaihteistossa sähköhydraulisesti ohjatuilla kytkinpakoilla. Portaattomassa VT Drive -voimansiirrossa on yhteensä kolme mekaanista aluetta eteen ja kaksi taakse sekä säätyvätilavuuksinen pumppu ja kiinteä hydraulimoottori.

Portaattomassa voimansiirrossa suurin osa tehosta siirretään mekaanisesti planeettavaihteiston kautta ja osa hydrostaattisesti. Voimansiirron hyötysuhde on tämän typpisessä voimansiirrossa paras silloin, kun mekaanisen voimansiirron osuus on mahdollisimman suuri.

Käytännössä mekaanisen osuuden pitäminen koko ajan 100 % on hankalaa, koska vetovoiman tarve vaihtelee koko ajan vähän. Argo Tractorsin edustajien mukaan he pyrkivät käyttämään voimansiirtoaan noin 93 % mekaanisella osuudella, jotta moottori ja voimansiirto pystyvät reagoimaan nopeasti kuormituksen vaihteluihin. Maantieajossa 40 km/h nopeus saavutetaan moottorin 1 300 kierroksen pyörimisnopeudella ja viisikymppiä 1 600 k/min, kun mekaanisen voimansiirron osuus on 93 %.

Hitaamman voimansiirron paras hyötysuhdealue on tehtaan mukaan välillä 6–16 km/h, mikä kattaa tärkeimmät vetovoimaa vaativat peltotyöt. Maantiealueen paras hyötysuhde alkaa siitä, mihin hidas alue loppuu.

Pellolle ja maantielle eri alueet

Voimansiirto ohjelmoidaan ison 12” näytön kautta. Käytössä on 4 ”vaihdetta”, jotka ovat virtuaalisia ajonopeusalueita. Peltoajoon on käytössä nopeusalueet L1 ja L2 maantielle alueet H1 ja H2, jotka kuljettaja valitsee ajovivussa olevilla painonapeilla. Peltoalueelta maantiealueelle siirtyminen onnistuu vain traktorin seistessä paikallaan.

Virtuaalinen ajonopusalue määrittää enimmäisajonopeuden, jota traktori kulkee, kun ajonopeuspoljin on painettu täysin pohjaan. Mitä pienemmäksi käytössä oleva nopeusalue on säädetty, sitä tarkemmin kuljettaja voi polkimella säätää ajonopeutta

Virtuaaliset nopeusalueet on valittu siten, että kokematonkin kuljettaja käyttää voimansiirtoa hyvällä hyötysuhteella. Sekä hitaalta että nopealla alueella on kummallakin kaksi muistipaikkaa.

Teknisesti hitaampi eli peltoalue kattaa ajonopeusalueen 0–31 km/h. Voimansiirron hyötysuhde alenee peltoalueella kuitenkin nopeasti, kun nopeus ylittää 16 km/h. Siksi ohjauspaneelin kautta säädettävät virtuaaliset ”vaiheet” on ohjelmoitu siten, että peltoalueen enimmäisnopeus on 16 km/h, mikä riittää kylvöön ja muokkaukseen sekä muihin tehoa vaativiin peltotöihin. Kuljettaja voi säätää peltoalueen L1-muistipaikan nopeuden 0–16 km/h välillä. L2-alueen suurin nopeus on aina 16 km/h.

L1-aluetta voi käyttää esim. sopivan kyntönopeuden asetukseen. Päisteessä kuljettajan voi napin painalluksella vaihtaa L2-alueelle, jolloin välitys kasvaa ja kuljettajan voi ajaa nopeasti alhaisella kierrosluvulla.

Mekaanisen aluevaihteiston nopeamman kakkos- eli maantiealueen käytössä on myös kaksi muistipaikka, H2 alueen enimmäisnopeus on aina sama kuin traktorin suurin ajonopeus, joka on asiakkaan valinnan mukaan 40 tai 50 km/h. H1- paikan enimmäisnopeuden voi säätää halutulle nopeudelle 0–21 km/h välillä.

Nelipilarinen ohjaamo

Ohjaamo soveltuu hyvin lämpimiin olosuhteisiin, sillä leveä katto suojaa auringonpaisteelta. Vaaleasävyinen ohjaamo on valoisa. Läpinäkyvä kattoluukku tuo lisää valoa ohjaamoon, mutta ei mainittavasti paranna näkyvyyttä etukuormaintyössä.

Mekaaninen ohjaamon jousitus on lisävaruste.

Hallintalaitteet on keskitetty oikealla olevaan paneelin. Perusmallissa on lokasuojan viereen asennettu katkaisinpaneeli. Osa hallintalaitteista on VT-Drive-malleissa sijoitettu isoon kyynärnojaan, jossa on myös jykevä ajovipu ja isokokoinen näyttö. Ajovivun painikkeilla hallitaan voimansiirron lisäksi nostolaitetta ja V.O.A:n kytkintä sekä sähköohjattua hydrauliikkaventtiiliä.

Näyttöä voidaan käyttää traktorin säätöjen lisäksi lisävarusteena myytävän automaattiohjauksen näyttönä.

Apumiehen istuin on jousittamaton. Ilmastointi jäähdyttää myös eväslokeroa. Ilmastoinnin ohjausautomatiikka on lisävaruste.

Kiinnostava vaihtoehto

McCormick X6.440 VT Drive on monipuolinen vaihtoehto erikoisviljelyyn tms. jossa tarvitaan portaatonta voimansiirtoa. McCormickia myy Suomessa HS-Tarvike Oy.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?