Pyöränasennusvaunut testissä - Vaihto helpommaksi

Nykyiset umpivanteet painavat enemmän kuin sama koko ennen vanhaan – puhumattakaan isommista renkaista. Renkaan vaihto on riskipeliä ilman apuvälineitä. Kannattaako kotimaisesta vaunusta maksaa reilummin, vai ostaa edullinen kaukoidän tuote?
Pyörän vaihto muuttuu yhden miehen työksi, kun käytössä on asiallinen kalusto. NB Pyöränasennusvaunu kootaan nykyään Suomessa. Pyörän kaatumisenesto on tässä hoidettu ketjulla, kaarirauta ei suosiolla sovi joka paikkaan. Pyöränmuttereille on säilytyslaatikko maston tyvellä. Huomaa tunkin varmistus.

Tarvitsimme PRT Testiradan mittausviikolle joutuisan renkaanvaihtovaunun. Näin päätimme samalla testata kahta vaihtoehtoa: halpaa ulkolaista ja kalliimpaa kotimaista vaunua

Meganex

Maatalouskaupat myyvät eri nimillä ja väreillä samaa kaukoidän tuontivaunua, jolla saattaa toki olla kotimainen kutsumanimi. Hintaluokka vaihtelee 700–800 euron haarukassa. Tuote tulee paketissa maahantuojan varastosta toimitusmyyntinä ja asiakas kokoaa vaunun. Kokeilemamme vaunu ostettiin Hankkijan myymälästä ja se oli samanlainen kuin esimerkiksi Turun Konekeskuksen jälleenmyymä Meganex-vaunu.

Tämän vaunun kohdalla testi loppui kuitenkin lyhyeen, koska sen nostosylinteri ei toiminut. Ilmeisesti sylinterin männän tiiviste oli viallinen. Samanlaisia ongelmia oli myös toisessa myymälästä ostetussa vaunussa. Myyjä toki otti vaunun takaisin.

Vika oli satunnainen, koska juuri samaa vaunua, mutta eri värisenä on myyty myös Maatalous-Keskosta, eikä siinä ei ole ollut ongelmia.

Vaunu itsessään on aivan hyvä ja kätevä. Se sopii halkaisijaltaan aina 220 senttisille – eli 46 tuumaisille renkaille. Renkaan leveyden maksimi voi olla 800 mm. Vaunuun ei ole saatavissa eri levyisiä nostorullia. Rullatelineessä on 4 rullaa, jotka keventävät pyörittämistä hyvin. Nostokapasiteetiksi ilmoitetaan 1 200 kg, runsaasti yli käytännön tarpeen. Ainoastaan renkaan nestetäyttö tarvitsisi koko kapasiteettia.

Rengas varmistetaan asentoonsa koukkupäisellä säädettävällä tukikaarella. Se ei aina sovi renkaan ja lokasuojan väliin, joten ketjulukitus oli hyvä olla vaihtoehtona.

Rakenne on muuten asiallinen ja kestävältä vaikuttava. Nostohydrauliikan toimimattomuus oli huonoa tuuria, eikä tietenkään anna hyvää kuvaa tuotteen laadunvalvonnasta. Toisaalta ne vaunut, jotka ovat olleet ostettaessa kunnossa, ovat myös toimineet luotettavasti.

NB Pyöränasennusvaunu

NB pyöränasennusvaunu tulee nykyään kotimaasta. Siinä on edelleen saksalaista alkuperää olevat pyörät ja rullat.

Poiketen muista vaunuista, hoidetaan pyörän nosto NB:ssa mekaanisesti veivillä, ei hydauliikalla. Tässä tapauksessa mekaniikan käyttöä ei voi pitää miinuksena. Työ sujuu nopsaan ja vaivattomasti näinkin. Rakenne on ns. hullunvarma ja myös tarkka. Kierre on profiililtaan oikeaoppisesti neliskanttinen ja materiaali on ruostumatonta, joten ongelmia ei pitäisi ajankaan myötä tulla.

NB:hen voi valita eri levyiset rullat. Vaihtoehdot ovat 40 (60), 60 (80), 80 (120) ja 100 (150) cm. Arvo suluissa tarkoittaa kyseisen rullan sallimaa renkaan maksimileveyttä. Rullapaketissa on 3 rullaa, isot reunalla ja pienempi keskellä. Rakenne on tarkoituksenmukainen ja rengasta voi pyörittää kevyesti.

Vaunuun sopii rengas aina 220  cm halkaisijaan (46 tuuman vanne) saakka. Nostokapasiteetti on mitoitettu 1 500 kiloon saakka. NB:llä voi irrottaa tarvittaessa (suourakoinnissa) kahden renkaan paripyöräpaketin kerralla. Vaunun muoviset kulmapyörät ovat isokokoiset – halkaisija 170 mm: tästä plussaa.

Runkorakenne on saatu siroksi, koska runkopalkkeja on kaksi yhden sijaan. Plussaa tulee myös laadukkaista kulmapyöristä. Pieni parannus olisi sen sijaan tarpeen pyörän pystyasentoon lukituksessa. Päinvastoin kuin Meganexissä, NB:ssä pyörä lukitaan ainoastaan ketjulla. Kaatuminen eteenpäin on toki estetty ja taaksepäin pyörä nojaa lopulta vaunun pystymastoon. Ongelma syntyy sellaisten umpivanteiden kohdalla, joissa ketjun kiinnitys on hoidettava koukku pikku reijästä pujottaen. Kiinnityksen irtoaminen on tällöin vaarana. Ongelmaan on löydettävissä onneksi useita helppoja ratkaisuja.

Yksin aina turvallisempi

Olivatko miehet ennen vanhaan raavaampia vain renkaat keveämpiä – joka tapauksessa pyörien vaihdon suorittaminen vaatii nykyään apuvälineitä. Työskentely yksin tavalla, jossa renkaan liikkeet ovat hallinnassa, on iso turvallisuus- ja myös työmukavuustekijä. Itse vaihtotyö helpottuu vaunun avustuksella oleellisesti.

Monet ovat tehneet pyörän vaihtoon myös omia konstruktioita. Usein kannattaa hyödyntää trukkia, jos sellainen on. Sen piikkeihin on kiinnitettävissä testattuja vaunuja vastaavat rullat ja piikkien sivusiirto toimii tässäkin aivan hyvin.

Vaunujen hintaero on merkittävä (Meganex 800 euroa vs NB perusmalli 1 400 euroa, sis alv), mutta myös tuotteen ominaisuudet ja valmistusmaa poikkeavat toisistaan. Kummatkin vaunut vaativat tasaisen kovan alustan toimiakseen.

Liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?