Manitou MLT 741-140V+ - Portaattomasti ominaisuuksia

Maatalouskurottajien esiinmarssi on antanut odottaa itseään, vaikka käyttö onkin hilljalleen yleistynyt. Manitoun uusi NewAg-mallisarja pyrkii valloittamaan markkinat erityisesti aiempaa paremmalla työmukavuudella ja räätälöintimahdollisuudella. Kokeilimme portaattomalla voimansiirrolla varustettua Manitou MLT 741-140V+ -mallia.
Eri ohjaustapoja on neljä. Ns. Manicrabe-ohjaustilassa renkaat kulkevat samaan suuntaan eri linjassa. Tästä on hyötyä esim. seinänvierillä ja rehuaumaa polkiessa.

Ranskalainen kurottaja- ja nostokonevalmistaja Manitou esitteli uuden mallisarjan NewAg-maatalouskurottajat reilu vuosi sitten. Kolmen vuoden kehitystyön tuloksena syntynyt sarja sisältää yhdeksän mallia, jotka voidaan räätälöidä peräti neljällä eri vaihteisto vaihtoehdolla.

Mallista riippuen nostokorkeus on 5,85–9 metriä ja nostokyky 3 000–4 000 kiloa. Useiden eri vaihtoehtojen ansiosta NewAg-mallistosta löytyykin sopiva vaihtoehto useimpiin eri käyttötarkoituksiin. Suunnittelun kulmakivinä ovat olleet työmukavuus, suorituskyky ja tehokkuus. Saimme testattavaksi MLT 741-140V+:n, jonka suurin nostokorkeus on 6,9 metriä.

Ajoimme Manitoulla rapiat 20 tuntia. Työtehtäviin kuului mm. broilerihallin tyhjennys lannasta sekä täyttö kutterinlastulla ja turpeella. Lisäksi testasimme konetta sekalaisissa kuormaus- ja haarukkatöissä sekä pihan sorastuksessa.

Useita vaihteistoja

NewAg-mallisarjan yksinkertaisin vaihteisto on momentinmuunnin, joka on yhdistetty Powershuttle-vaihdelaatikkoon. Yhdistelmä on luotettava ja tarjoaa hyvän väännön alhaisilla nopeuksilla. Edellistä hieman kehittyneempi versio yhdistää momentinmuuntimen ja Poweshift Plus -vaihteiston. Väännön kerrotaan olevan ihanteellinen erityisesti pienillä nopeuksilla.

Kolmas vaihtoehto on hydrostaattinen M-Varioshift, joka Manitoun mukaan puolestaan mahdollistaa voimansiirron tarkan hallittavuuden kaikilla nopeuksilla. Vaihteita on kaksi, joista pienemmällä edetään vääntävästi alle 18 kilometrin tuntinopeuksissa – suuremmalla puolestaan kiidetään 40 km/h:n maksiminopeutta.

MLT 635-140 V+ ja MLT 741-140V+ -kurottajissa hyödynnetään portaatonta M-Vario Plus -voimansiirtoa. Kahden pumpun ansiosta väännön kerrotaan olevan erittäin hyvä kaikilla nopeusalueille. Eco-alueella myös polttoaineenkulutuksen ja melutason ennakoidaan pienentyneen entiseen mallisarjaan verrattuna.

Manitoun huippunopeus on 40  km/h, jonka testikone saavuttaakin suht vikkelästi. Kuormaukselle ja tieajolle on omat ajonopeusalueensa. Lisäksi tarjolla on kaksi agressiivisuustilaa: Dynamic ja Comfort. Eron huomaa voimansiirron reagointinopeudessa. Erityisen selkeästi toimintojen ero on havaittavissa moottorijarrutuksessa, sillä Dynamic-ajomoodissa voimansiirto jarruttaa selvästi Comfortia enemmän.

Tieajo on vakaata, vaikka kovat renkaat hieman pompottavatkin. Myös puomin jousitus toimii asianmukaisella tavalla. Kasaan Manitou jaksaa puskea mallikkaasti, mutta esimerkiksi jyrkemmässä ylämäessä kapuamiskyky ei ole traktoritasoa.

Pidemmät huoltovälit

Kaikkia uusia NewAg-kurottajia kiidättää Deutzin 3,6 litrainen moottori, joka täyttää viimeisimmän 4-päästötason. Tavoite on saavutettu jäähdytetyllä EGR:llä ja urearuiskutuksella (SCR). DEF- liuoksen kulutukseksi arvioidaan noin 3 % polttoaineenkulutuksesta. Säiliön täyttöaukko on sijoitettu koneen takaosaan. Testikoneen moottoriteho oli 100 kilowattia.

Uudessa maalisarjassa huoltovälit ovat pidentyneet. Esimerkiksi hydrauliöljyn vaihtoväli kasvanut 1 000 tunnista 2 000 tuntiin. Manitoun mukaan uusien New Ag -mallisarjan elinkaarikustannukset ovatkin markkinoiden pienimmät.

Päivittäiset tarkastukset ja huollot onnistuvat Manitoussa hienosti. Rasvausta helpottavat keskitetyt nipat. Moottorin öljysuodatin on kuitenkin todella syvällä moottoritilassa, ja vaihtoa varten täytyy irrottaa takarenkaan etupuolella sijaitseva luukku. Lasinpesunesteen säiliö ja ohjaamon raitisilmasuodatin on sijoitettu hytin etukulman koteloon. Suodattimen osalta paikka ei ole optimaalinen, sillä koteloon pääsee helposti pölyä ja muuta likaa. Jäähdyttimen puhallinta voi pyörittää myös taaksepäin, jolloin ilmavirta puhaltaa kennosta enimmät liat pois.

Hydrauliikka säädettävissä

Hydrauliikan osalta uudet Manitou-mallit tarjoavat entistä enemmän työskentelyä helpottavia ominaisuuksia. Puomiston nopean noston asetuksella puomi nousee automaattisesti pystysuoralla akselilla, mikä helpottaa ja nopeuttaa työskentelyä esimerkiksi korkeaa paalipinoa rakennettaessa. Toisaalta tarkemmassa työssä voi hyödyntää hitaampaa asetusta.

Kätevä ominaisuus on myös itsenäinen kauhan ravistus, minkä avulla vaikkapa rehukauhan saa tyhjennettyä ilman ohjaussauvan vatkaamista – testikoneessa tätä ominaisuutta ei kuitenkaan saatu toimimaan. Kauhan kippauskulma on melko pieni, mikä vaikeuttaa kauhan tyhjentämistä, kun puomi on ylhäällä. Kippausliike saisi myös olla hieman nopeampi.

Lisäksi kauhan ja puomin saa ohjelmoitua laskeutumaan automaattisesti ennalta valittuun asentoon ja korkeuteen. Tämä nopeuttaa etenkin kokemattomamman kuskin työskentelyä.

Testikoneessa oli Manitoun hieman erikoisen näköinen JSM-ohjauskahva, joka poikkeaa perinteisistä malleista siten, että käsi lepää kahvalla kämmenpuoli alaspäin samaan tapaan kuin tietokoneen hiirtä käytettäessä. Sauvan päällä olevaa ajosuunnanvaihtajaa käytetään etusormella, ja puominjatketta peukalolla. Muutoin liikkeet ovat samat kuin perinteisessä ratkaisussa. Pienen totuttelun jälkeen JSM-ohjaussauva osoittautui erittäin miellyttäväksi käyttää, vaikka jakaneekin kuljettajien mielipiteitä.

Can-väylällä uusia mahdollisuuksia

Manitoun ohjaamoon on erittäin helppo nousta, sillä lattiakorkeus on matala, askelma on riittävän suuri ja kahvat sijoitettu hyvin. Hyvä oivallus on lattiapohjaan tehty syvennys, jonka myötä ohjaamon askeltamisessa ei ole vaaraa sääriluun kolhimisesta. Ohjaamosta on helppo poistua myös kasvot menosuuntaa.

Suuremmalle kuljettajalle ohjaamo on hieman ahdas, mutta istuin takana tilaa on kuitenkin riittävästi.

Työmukavuutta parantaa erittäin laaja käsituki, joka liikkuu samassa paketissa ilmaistuimen kanssa. Tuen alta paljastuu myös säilytyslokero pikkuesineille. Istuin vaikuttaa varsin laadukkaalta ja säätömahdollisuudet ovat riittävät. Väheksyä ei sovi myöskään hytin hiljaisuutta. Konetyyppi huomioiden melutasot ovat maltilliset. Esimerkiksi tieajossa desibelilukemat olivat noin 70 mittayksikön luokkaa, eikä voimansiirrossa ilmennyt mitään erityisiä äänilähteitä.

Katkaisimet on koodattu neljällä eri värillä, mikä helpottaa toimintojen hahmottamista. Can-väyläohjauksen ansiosta nappien paikat voi vaihtaa mieleisiinsä sijainteihin, sillä toiminnot ovat esi-ohjelmoitu katkaisimiin. Mikäli kuljettaja haluaa vaihtaa esim. käsinojaan sijoitetun puomin jousituksen katkaisimen etukonsoliin, niin se onnistuu yksinkertaisesti vaihtamalla sen paikan toisen napin kanssa. Oletuspaikoissaankin napit on kuitenkin ryhmitelty jo varsin järkevästi.

Integroituja ominaisuuksia

Manitoun NewAg-mallisarjan kurottajat voidaan tilata kolmella eri varustetasolla, esim. näyttöpaneeli saattaa olla erilainen eri varustetasoissa. Testikoneen Elite-varustasoon kuului ns. Visio-näyttö, jonka tarkkuus on erittäin hyvä. Ponnahdusikkunat tarjoavat laajalti tietoa koneen tilasta ja esim. huoltoväleistä. Valikoita hallitaan kuljettajan vieressä sijaitsevalla ohjausrullalla.

Kuormanhallintajärjestelmä on integroitu näyttöön, joten erillistä paneelia ei tarvita. Tämä onkin kätevä ominaisuus, sillä usein erillinen näyttö rajoittaa näkyvyyttä. Kriittisen kippauspisteen lähestyminen ilmaistaan grafiikan lisäksi myös äänimerkein. Vaaratilanteessa järjestelmä pysäyttää hydrauliikan – työskentelyä voi jatkaa ainoastaan kuittaamalla asian erillisellä katkaisimella, joka mahdollistaa teleskoopin sisäänvetämisen. Manitou MLT 741-140V+:n nostokyky on 4 100 kiloa 4,5 metrin korkeuteen. Täyteen 6,9 metrin korkeuteen nousee 2 700 kilon taakka.

Eri ohjaustapoja on neljä: etu- ja nelipyöräohjaus, raputila sekä ns. Manicrabe-tila, jossa etu- ja takarenkaat osoittavat eteen, mutta kulkevat eri linjalla. Viimeksi mainittua voi käyttää esim. säilörehun polkemiseen. Eri ohjaustapoja yhdistelemällä Manitou onkin ketterä kulkija. Ilahduttavasti myös vaihto eri ohjaustapojen välillä onnistuu sujuvasti, sillä renkaiden kohdistus on automaattinen ja toimii erinomaisesti.

Kätevä kattoritilä

Maatalouskurottajilla liikutaan usein ahtaissa paikoissa ja nostokorkeudet ovat suhteellisen suuret, minkä vuoksi näkyvyys ohjaamosta on tärkeä ominaisuus. Manitoun kaareva tuulilasi on todella laaja yltäen katolle saakka. Suojaritilän poikkiraudat on kekseliäästi asennettu kuljettajan katseen mukaisesti eri korkeuksille eri kulmiin, jolloin katvetta ei pääse syntymään. Lasin soisi ulottuvan vasemmassa alakulmassa hieman lähemmäs maanpintaa, sillä eturenkaan tulisi varsinkin ääritilanteissa näkyvyä paremmin.

Yleensä kurottajissa on kaksiosainen, kokolasinen ovi, josta läpi näkee suoraan koneen vierelle. Manitoussa on päädytty umpinaiseen oveen, jonka ikkunan tosin voi avata sähköisesti. Ratkaisu heikentää näkyvyyttä oikealle, mutta toisaalta ovi on erittäin kestävä ja mahdollistaa sisäpuolen säilytyslokerot. Näppärä työkalulaatikko on sijoitettu myös porraskoteloon, jonne tosin mahtuu ainoastaan pieniä työkaluja.

Peilejä on runsaasti, oikean puolen suuri peili on jopa lämmitetty ja sähköisesti säädettävissä. Vetokoukulle näkee oman, hyvin sijoitetun peilinsä kautta – peruutuskamera olisi toki nykyaikaa. Pyyhkimille täytyy antaa erityismaininta, sillä etupyyhin putsaa todella laajan alan. Lisäksi tuulilasin alalaidassa on pienempi pyyhinsulka, joka sutiii näkölinjan pikakiinnikkeelle. Elite-varustepakettiin kuuluu myös mainiot led-työvalot.

Kehittyneempi kurottaja

Maatalouskurottajien yleistyminen näkyy useilla merkeillä yhä kehitty- neempinä laitteina. Manitoun New- Ag-mallisarja on ottanut suuria kehitysaskeleita etenkin työmukavuuden osalta. Merkin ominaispiirteet ovat kuitenkin säilyneet.

Kurottaja on maatilalle kiinnostava vaihtoehto etukuormaintraktorille, jos kuormausta on niin paljon, että se on traktorin pääasiallinen tehtävä. Kurottajalla voidaan korvata traktoria esim. kylvöaikana. Lannoitteet ja siemenet kulkevat kurottajan perässä pellolle, eikä toista traktoria tarvita. Yli 6 m leveiden kylvökoneiden täyttö on yleensä hankalaa ilman kurottajaa, sillä etukuormaimen tai täyttöruuvien ulottuvuus ei riitä.

Kurottaja sopii hyvin siipikarjatiloille. Hallien tyhjennyksessä tarvitaan matalaa konetta, joka mahtuu kulkemaan tyhjennyksen ajaksi katon rajaan nostettujen ruokintalaitteiden alta. Nelipyöräohjauksella on kätevä ajaa tarkasti seinän viertä pitkin.

Kurottaja on usein hinnaltaan jopa edullisempi kuin uusi etukuormaintraktori. Kärrynvetoa varten on saatavana useita eri koukku- ja vetokitavaihtoehtoja. Traktoriksi rekisteröitynä kurottajalla voi vetää maantiellä myös jarrullista perävaunua.

Suomessa Manitou-kurottajien maahantuonti on jaettu. Maatalousmalleja edustaa Hankkija Oy, kun rakennuskurottajista vastaa pääosin MN Liftek Oy. Yhdeksään metriin nostavat ns. agri-kurottajat sopivat tosin myös pienemmille rakennustyömaille, joten kurottajia on myyty myös ristiin eri maahantuojien kesken.

Teksti ja kuvat: Uolevi Oristo, Arto Turpeinen

Testiryhmä: Osmo Oristo, Uolevi Oristo, Arto Turpeinen

Kiinnostuitko aiheista?