Traktoreita moniin töihin

Vertailumme osoitti, että eri valmistajien ja mallisarjojen vahvuudet painottuvat eri tyyppisiin töihin, siksi traktoria hankkiessa onkin tärkeää määritellä ensin omat käyttötarpeet huolellisesti.

Tämänkertaisen vertailun traktorit eivät olleet suoraan vertailukelpoisia keskenään, kuten heti aluksi totesimme. Traktorin ostajalle juuri oikean koneen valinta kirjavasta tarjonnasta on realismia. Vertailumme osoitti, että eri valmistajien ja mallisarjojen vahvuudet painottuvat eri tyyppisiin töihin, siksi traktoria hankkiessa onkin tärkeää määritellä ensin omat käyttötarpeet huolellisesti.

Vaihtoehtoisia vaihteistoja

Eri tyyppisille voimansiirroille on edelleen paikkansa traktorimarkkinoilla.

John Deeren laaja vaihdejakauma sopii monentyyppisiin vetotöihin, mutta ei ole kevyellä kuormalla tieajossa parhaimmillaan. Valtran mekaaninen vaihteisto on edullisempi valmistaa ja laskee siten traktorin hintaa selvästi muita alemmalle tasolle. Tästä huolimatta vaihtaminen on sujuvaa, huonona puolena voidaan pitää muita vähempää välitysten määrää, joka tuntuu niin pellolla kuin maantielläkin.

Deutz-Fahrin pikavaihdevaihteisto toimii pehmeästi ja mukavasti, pikavaihteet toimivat hyvin myös kuormitettuna vaihtaessa. Massey Fergusonin Dyna-4 on onnistunut yhdistelmä molempia, kuten JD:ssä, myös Dyna-4:sessa mekaanista aluevaihteistoa käytetään robotilla.

Pellolla automatiikalla, tiellä käsin

John Deeren ja Massey Fergusonin vaihteistoa voidaan käyttää käsin tai automaattisesti ns. poljinajona. Automatiikka helpottaa etenkin peltoajoa, mutta tieajossa siitä voi olla jopa haittaa. Automatiikka vaihtaa vaihteita pykälä kerrallaan, eikä kuljettaja voi juurikaan vaikuttaa toimintaan. Perinteisessä “keppilaatikossa” kuljettaja voi tarpeen mukaan jättää välityssuhteita väliin, jolloin voimansiirto ei esim. risteykseen pysähdyttäessä kelaa jokaista pykälää läpi.

Massikan automatiikka kytketään napilla, John Deeressä toiminta muuttuu vielä helpommin, kun kuljettaja siirtää vaihdevipua sivusuunnassa.

Liikkeellelähtövaihteen valinta on erittäin tärkeää varsinkin Massikassa, jossa se voidaan tehdä erikseen pelto- ja tiealueelle. Mikäli liikkeellelähtövaihde on valittu väärin, niin risteyksessä voi tulla äitiä ikävä, kun traktori lähtee liian hitaasti liikkeelle ja rekka lähestyy...

John Deeressä liikkeellelähtövaihteen voi asettaa erikseen A,B ja C-alueille – Jontikka ei koskaan lähde D-alueella liikkeelle.

Liikkeellelähtövaihteen asettaminen tehdään Massikassa käyttämällä samanaikaisesti suunnanvaihto- ja ajovipuja, pienen harjoittelun jälkeen aikaa ei kulu kuin muutama sekunti.

Liikkeellelähdön välityssuhde valitaan Jontikassa näytön kautta. Toimenpide on selkeä, mutta kestää harjoittelusta huolimatta hieman kauemmin kuin MF:ssä.

Eri tyypin hydrauliikkajärjestelmiä

Vertailutraktoreissa oli sekä muuttuvatilavuuksisenen pumpun suljettuja järjestelmiä että avoimia hammaspyöräpumppuun perustuvia järjestelmiä. Hammaspyöräpumppu 90 l/min virtauksella toimii nykyjärjestelmissä varsin hyvin myös etukuormaintöissä aisojen nopeuden osalta, muttei reagoi niin nopeasti kuin kuormantunteva pumppu. Myös tuntuma jää huonommaksi erityisesti mekaaniseen kuormainventtiiliin yhdistettynä.

Mekaanisten ja sähköohjattujen venttiilien yhdistelmä on kätevä, sillä käytössä on kaksi ohjelmoitavaa venttiiliä, joihin voidaan tehdä ajastus esimerkiksi kääntöaurojen kääntöä varten. Kaksi mekaanista venttiiliä toimivat perustöissä, kuten perävaunun kippauksessa. Niillä myös kokemattomammat kiireapulaiset saavat kipin pystyyn kuivurilla.

Moottoritehojen kasvaessa nostolaitteet vaikuttavat jääneen kehityksessä hieman jälkeen, Massey Ferguson oli testin ainut kategorian 3 pikakourilla varustettu traktori.

Varustele valmiiksi tehtaalla

Uuden traktorin ostajan kannattaa miettiä tarkkaan, mitä varusteita traktoriinsa tarvitsee. Esimerkiksi työvalojen lisääminen nykytraktoriin ei ole niin yksinkertaista kuin ennemmin, jousitusten lisääminen jälkikäteen on käytännössä mahdottomuus.

Kaikissa traktoreissa oli lisävarusteena vakiokokoa suuremmat renkaat. Koon muuttaminen traktoria tilatessa on viisasta, sillä koon kasvattaminen tehtaalla on yleensä edullisempaa kuin rengastuksen vaihtaminen jälkikäteen. Sama pätee useisiin lisävarusteisiin, esimerkiksi polttoainekäyttöinen lisälämmitin on yleensä halvempi tehtaalla asennettuna.

Hajontaa hinnoissa

John Deere on kattavimmin varustettu ja siten myös vertailun kallein traktori noin 93 600 euron verottomalla hinnallaan. Perinteisemmästä tekniikastaan huolimatta Deutz-Fahr on vain noin tonnin verran edullisempi. Massey Fergusonissa saa varsin hyvin vastinetta rahoilleen, hinta asettuu noin 8 000 euroa kalleinta kaksikkoa edullisemmaksi, toki 25 hevosvoimaa pienempi teho ja etujousituksen puuttuminen näkyvät hinnassa.

Kun tarkasteluun otetaan vastaavan tehoiset mallit, John Deeren ja Massey Fergusonin hinnat ovat hyvin lähellä toisiaan. Suunnilleen vastaavilla varusteilla olevien 5713 SL Essential Dyna-6- ja 5125R-mallien listahintojen ero on vain tuhannen euron luokkaa. Valtra on selkeästi edullisin reilun 67 tuhannen euron hinnallaan.

Mukavuutta jousituksella

Vertailutraktoreissa on koko jousitusten kirjo: jousittamaton, etujousituksella varustettu, ohjaamojousituksella varustettu sekä molemmat jousitukset omaava traktori. Mukavuus syntyy kuitenkin jousitusten virittämisestä. Tiellä mukavin on etujousituksella varustettu Deutz-Fahr, ohjaamojousituksella varustettu Massey Ferguson on lähes yhtä mukava.

Tieajossa jousittamattomalla Valtralla oli hidastettava pahimpiin heitteisiin, pellolla ilmaistuin tarjoaa edelleen yllättävän hyvän mukavuuden. Tosin kynnöksen äestämistä emme kokeilleet.

Oikea traktori oikeisiin töihin

Deutz-Fahr on parhaimmillaan tieajossa, mutta muutkin työt luonnistuvat sillä hyvin. Ohjaamosta on hyvä näkyvyys ja vaihteiston käyttö sujuvaa. Deutzin 5-sarja on saatavilla myös 50 km/h versiona.

John Deere loistaa ahtaampien pihojen kuormaustöissä ketteryytensä ansiosta, mukavassa ohjaamossa viihtyy pidemmänkin työpäivän. 5R:n heikkoutena on kuitenkin raskaiden nostolaitekoneiden käyttö, sillä nostolaitteen mitoitus ei kulje käsi kädessä moottoritehon kanssa.

Monipuoliseksi yleistraktoriksi Massey Ferguson on hyvä valinta. Traktori on hyvä ja mukava ajaa niin tiellä kuin pellollakin, vaihteiston ominaisuudet ja ohjelmointimahdollisuudet tekevät siitä omaan käyttöön räätälöitävän työkalun, kunhan sen toiminnan kommervenkkien opetteluun varaa riittävästi aikaa.

Valtra on modernista ulkonäöstään huolimatta edelleen rehellinen perustraktori, jossa vaihteisto tottelee juuri niin kuin kuljettaja sitä käskee. Valtran ohjaamo on tilava ja tässä kokoluokassa ainut, jossa kuljettajan istuin on käännettävissä. Valtran omasta perusrakenteesta Agcon globaalirakenteeseen siirtyminen on kuitenkin rokottanut omansa edeltävän malliston metsäominaisuuksista. n

Aiheeseen liittyvät artikkelit
Kiinnostuitko aiheista?